مسعود صفایی‌مقدم سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تحزب یعنی باور داشتن وجه اجتماعی تفکر و عمل آدمی و رشد تفکر و رفتار آدمی در خلا انجام نمی‌شود بلکه در محیط اجتماعی انجام می‌شود.
این استاد دانشگاه توضیح داد: جامعه ساختاری بسیار پیچیده دارد و بسیار متنوع است به طوری که آکنده از تعارضات و تناقضات است از این رو رفتار او قابل پیش‌بینی نیست.
وی گفت: تحزب به یک معنا یعنی ساختار کردن و هماهنگ کردن تفکرات فردی با تفکرات اجتماعی که قرار است فرد در آن به تاثیر و تاثر بپردازد.
وی تاکید کرد: همانطور که در حوزه تربیت باید به وجه اجتماعی رفتار و تفکر بیش از پیش بها داد، در حوزه عمومی نیز باید برای این موضوع اهمیت قائل شد.
وی گفت:امروزه عقل یعنی عقل جمعی و این جمع باید در سالم‌ترین صورت خود شکل بگیرد تا بتواند مبنایی برای عقل ورزی درست باشد و از آن تصمیم‌های درست اتخاذ شود.
صفایی مقدم گفت: در حوزه عمومی که موضوع انتخابات از آن به دست می آید هم باید بدانیم که عقل جمعی کارسازتر است.
وی گفت: حزب، ظرف عقل ورزی جمعی است اما ظرفی که براساس مبناهایی که برای پدیدآورندگان آن قابل قبول است طراحی شده و شکل پیدا کرده و از اصول و معیارهایی معین برخوردار است.
وی با اشاره به این که تحزب را باید یکی از متمدن‌ترین رفتارهای آدمی دانست اظهار کرد: تحزب محصول انسان مدرنی است که از تمام تاریخ تمدنی خود بهره گرفته و چنین محصول اخلاقی و تمدنی را تولید کرده است.
این فعال سیاسی در پاسخ به میزان استقبال مردم از فعالیت‌های حزبی و جا افتادن فرهنگ تحزب در کشور تصریح کرد: استقبال از تحزب در هر جامعه‌ای تابعی از میزان توسعه یافتگی آن جامعه است.
وی گفت: کشور ما به رغم آن که از تاریخ سیاسی و حزبی طولانی مدتی برخوردار است ولی در این زمینه هنوز شرایط مناسبی ندارد به طوریکه برخی فعالیت‌های سیاسی را مغایر فعالیت‌های جدی مثل آموزش و پژوهش می دانند.
وی گفت: در هر حال فرهنگ تحزب در مملکت ما نه تنها هنوز جا نیافتاده است بلکه هیچ حرکت مثبتی هم از طرف مسئولان برای تشویق به تحزب صورت نمی گیرد.
وی گفت: در حالی که آموزش های مدنی و شهروندی که باید در برنامه های آموزشی نظام تعلیم و تربیت ما قرار گیرد، را باید یکی از نیازهای جدی دوران مدرن دانست.
صفایی مقدم با اشاره به چالش‌های احزاب در خوزستان اظهار کرد: تحزب در خوزستان در درجه نخست از همه مشکلات مربوط به تحزب در ایران رنج می‌برد و افزون بر آن برخی شرایط خاص که در این استان است مشکل را بیشتر کرده است.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که جز لیست امید در مجلس شورای اسلامی در دوره‌ قبل، شاهد ورود کردن موثر احزاب نبوده‌ایم گفت: تحزب رفتاری توسعه‌ای و تمدنی است و جریان های فکری به میزان توسعه یافتگی شان نسبت به تحزب اقبال نشان می‌دهند.
7164/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.