عارف باوی جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تقدیر از حمایت های رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت از تولید داخلی، افزود:در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و تمرکز بر تولید داخل طی سال 1395 ، 3 میلیون و 574 هزار تن کالا به ارزش 878 میلیون دلار از گمرکات خرمشهر و شلمچه و از طریق مرزهای خشکی و آبی به کشورهای عراق و کویت صادر گردید.
وی اظهار داشت:عمده کالاهای صادراتی طی سال 95، مصالح ساختمانی از قبیل سیمان، پودر سنگ، خورده سنگ ، گچ ساختمانی، میوه، تره بار، سبزیجات و صیفی جات و انواع علوفه بود و عملیات حمل کالاهای صادراتی فوق از طریق 112 هزار دستگاه کامیون از مرز شلمچه به مقصد عراق صورت گرفت.
**میزان واردات کالا از گمرک خرمشهر طی سال گذشته
باوی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص عملکرد گمرک خرمشهر در سال 95 تصریح کرد:تراز صادرات و واردات کشور از طریق گمرک خرمشهر در سال 95 به گونه ای بود که حجم صادرات همچنان بر واردات کالا پیشی گرفته و طی این مدت، 862 میلیون دلار کالا و به وزن 341 هزار تن وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال 94 از نظر ارزش دلاری 33 درصد افزایش و از نظر وزن نیز 13 درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: عمده کالاهای وارداتی در این مدت پارچه، ماشین رختشویی، ظروف شیشه ای، پیچ و مهره، لاستیک چرخ، وسایل آشپزخانه، ماشینهای راهسازی و قطعات وسایل نقلیه موتوری بود.
مدیر کل گمرک خرمشهر گفت:از سویی دیگر در سال 95، هفت هزار و 800 تن کالا به ارزش 20 میلیون و 625 هزار دلار به صورت ترانزیت داخلی با مبدا و مقصد خرمشهر صورت گرفت که ارزش ترانزیت داخلی با مبدا خرمشهر 38 درصد افزایش و با مقصد خرمشهر نیز 140 درصد افزایش نشان می دهد.
باوی افزود:حجم ترانزیت خارجی کالا با مبدا و مقصد خرمشهر و ترانزیت خارجی با مرز خروجی شلمچه به مقصد عراق طی سال 95، مجموعا به وزن 92 هزار تن و به ارزش 281 میلیون دلار بوده که سهم گمرک خرمشهر از این میزان ترانزیت خارجی را 29 هزار تن کالا و به ارزش 200 میلیون دلار تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد:میزان ترانزیت خارجی از مرز خروجی شلمچه طی این مدت بیش از 63 هزار تن کالا به ارزش 81 میلیون دلار بوه که انتقال کالاهای ترانزیتی فوق از این مرز به کمک 2 هزار و 830 دستگاه کامیون صورت گرفت.
مدیر کل گمرکت خرمشهر گفت:بیشتر کالاهای ترانزیت خارجی با مبدا و مقصد خرمشهر شامل وسایل نقلیه موتوری، خودروهای سواری، ظروف شیشه ای، لوله، بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، لاستیک چرخ و لوازم، اتصالات لوله کشی، دستگاه های تهیه مطبوع، مبدل، قالب شمش ریزی، ماشینهای ریخته گری، شیر آلات و فر برقی و صنعتی بوده و مقصد کالاهای ترانزیت خارجی نیز کشورهای عراق، ترکیه ، مقدونیه، ترکمنستان و ارمنستان می باشند.
وی اظهار داشت:عمده کالاهای ترانزیت خارجی با مرز خروجی شلمچه به مقصد عراق شامل مرغ، تخم مرغ ، چوب و تره بار می باشند.
گمرک خرمشهر در منتهی الیه جنوب غربی خوزستان قرار گرفته است و تا خلیج فارس حدود ۶۰ مایل فاصله دارد.
اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر از دیر باز متکی به فعالیت های حمل و نقل آبی ، خشکی و بازرگانی بوده است.
بنادر آبادان و خرمشهر از زیر ساخت های مناسب بازرگانی برخوردار است.
قرار گرفتن آبادان و خرمشهر در کنار آب شیرین اروندرود و کارون موقعیت بین المللی، تجاری و صنعتی نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس و امنیت آبراه اروندرود برای کشتیرانی از فرصت هایی است که بازرگانان می توانند کالاهای خود را به این بنادر وارد کنند.
7100/6125**خبرنگار:کمیله حجازی**انتشار دهنده: سید بهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.