کورش مودت جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود 800 لنج صیادی و تجاری در ساحل رودخانه زهره و اسکله بندر سجافی هندیجان پهلو گرفته اند و وقوع هر گونه آتش سوزی در این شناورها خسارات جبران ناپذیر مالی به بار می آورد.
وی گفت: متاسفانه امکانات و تجهیزات مخصوص برای مهار آتش سوزی لنج ها و شناورها در بندر سجافی و واحد آتش نشانی شهرداری هندیجان وجود نداشته و هرگونه آتش سوزی به خسارات 100 درصدی به مالکان شناورها منجر می شود.
مودت افزود: توان آتش نشانی های هندیجان برای مقابله با اینگونه حوادث ضعیف و تجهیزات این آتش نشانی ها برای مهار آتش سوزی های ساختمانی و تاسیساتی است و مناسب آتش سوزی شناورهای دریایی نیست و از عهده مقابله با آنها بر نخواهند آمد.
وی با اشاره با خسارت 60 میلیارد ریالی آتش سوزی اخیر در رودخانه زهره گفت: برای کنترل آتش سوزی اخیر که منجر به سوختن 100 درصدی 6 فروند لنج تجاری در رودخانه زهره شد از شهرستان های همجوار نیز ماشین آلات آتش نشان به هندیجان اعزام شد ولی نوع و شدت حادثه و کمبود هایی که در این خصوص وجود دارد پاسخگوی مهار فوری آتش سوزی نبود.
فرماندار هندیجان با اشاره به استفاده از تجهیزات آتش نشان چهار شهرستان همجوار گفت: 13 ماشین آتش نشان در شب حادثه به محل اعزام شدند ولی شدت حادثه سبب شد تا آتش سوزی از ساعت 23 تا 9 صبح روز بعد ادامه داشته باشد.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران هندیجان تصریح کرد: سرمایه عظیمی بالغ بر 800 لنج در رودخانه زهره پهلو گرفته ولی متاسفانه ساحل این رودخانه در وسط شهر هندیجان از حداقل های مورد نیاز مانند محل مناسب برای پهلوگیری، فاصله مناسب، لوله کشی آب و شیرهای اضطراری آتش نشانی برای اطفاء حریق برخوردار نیست.
مودت با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شاهد وقوع سه آتش سوزی در حوزه این رودخانه برای شناورها بودیم افزود: آبان ماه سال گذشته یک لنج تجاری به همراه بار تجاری خود در بندر سجافی طعمه حریق شد و به طور کامل در آتش سوخت در حالی که انتظار است آتش نشانی بندر سجافی با توجه به تعداد بالای شناورهای پهلو گرفته در بندر امکانات لازم برای اینگونه آتش سوزی ها را داشته باشد.
فرماندار هندیجان ادامه داد: موقعیت قرار گیری و پهلوگیری نزدیک لنج ها در رودخانه و بندر سجافی به واسطه جذر و مد دریا یکی از عوامل انتشار آتش از یک لنج به سایر شناور هاست و این امر در آتش سوزی اخیر واضح و مشخص بوده و باید با رعایت فاصله ایمنی بین شناورها مانع تکرار حوادثی از این قبیل شویم.
وی گفت: استقرار یدک کش یا شناورهای مخصوص خاموش کردن آتش برای حوادث دریایی در رودخانه زهره و اسکله بندر سجافی لازم و ضروریست در حالی که در این شهرستان ماشین آلات آتش نشانی مجهز به کف و آب با فشار زیاد نیز وجود ندارد.
مودت افزود: خاموش کردن لنج هایی از نوع فایبرگلاس ساده نیست و اگر تجهیزات مناسبی در اختیار آتش نشانی نباشد تنها راه جدا کردن آن لنج از سایر شناورهاست تا مانع گسترش آتش به سایر لنج ها شویم در حالی که یدک کشی نیز در رودخانه زهره برای این امر وجود ندارد.
فرماندار هندیجان خاطرنشان کرد: شناوری که 10 میلیارد ریال قیمت دارد باید بیمه و تجهیزات ایمنی لازم مانند کپسول آتش نشانی و ملوانان آموزش دیده را داشته باشد تا به محض شروع آتش سوزی بلافاصله بتوان آن را خاموش کرد زیرا هر کدام از این شناورها زمینه اشتغال حداقل 9 نفر به طور مستقیم را فراهم می کند و نابودی شناور 9 خانوار را با مشکل معیشتی مواجه می کند.
وی گفت: مهار آتش سوزی بر روی آب با خشکی تفاوت دارد زیرا خود این لنج ها علاوه بر ذخیره سوخت گازوئیل بالایی که دارند دارای بدنه ای چوبی و یا فایبرگلاس می باشند که خاموش کردن آن به راحتی امکانپذیر نیست بنابراین استفاده از تجهیزات آتش نشان شهری و تاسیساتی که تنها از آب برای اطفاء استفاده می کنند راهکار مناسبی برای کنترل آتش سوزی های دریایی نمی باشد.
ودت در پایان اضافه کرد: در اولین جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان کلیه موارد فوق با حضور دستگاه های ذیربط مطرح و برای رفع این مشکلات طبق زماندبندی برنامه ریزی خواهد شد.
شامگاه سه شنبه 15 فروردین سال جاری 6 لنج تجاری( 2 لنج چوبی و چهار فایبرگلاس) در ساحل رودخانه زهره در وسط شهرستان هندیجان آتش گرفتند و دچار خسارت 100 درصد شدند.
آبان ماه سال 95 نیز یک شناور تجاری به همراه کلیه بار خود در بندر سجافی هندیجان به طور کامل سوخت.
در سال 94 نیز آتش سوزی شدید سه لنج در رودخانه زهره خسارات زیادی به بار آورد.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته و دارای دو بندر مهم صیادی بحرکان و تجاری سجافی است که حدود 800 فروند لنج از این دو بندر استفاده می کنند.
7163 /6068
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد ** انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.