به گزارش ایرنا نخستین نمایشگاه سراسری کتاب منطقه آزاد اروند با 50 هزار جلد کتاب در عنوان های مختلف در حال برگزاری است و 570 ناشر کتاب های خود را در حوزه های کودک و نوجوان، آموزشی، دانشگاهی، علمی، دینی، فلسفی، ادیبات، رمان و شعر در معرض دید علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی گذاشتند.
همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه یازدهم اسفندماه جاری در نشست خبری با رسانه ها در آستانه افتتاح نمایشگاه کتاب اروند، گفته بود:برای حضور ناشران کتاب در نمایشگاه بین المللی اروند 250 غرفه آماده شده و احتمالا از این تعداد نیز فراتر رود.
وی با بیان اینکه 40 روز پیش برای حضور ناشران در نمایشگاه کتاب سراسری اروند، فراخوان اعلام شده است، گفت:در این فراخوان شرایط شرکت در نمایشگاه اعلام شده و ناشرانی که بیش از 30 تا 40 نسخه کتاب در سال چاپ می کنند حق شرکت در این نمایشگاه را دارند.
قنواتی افزود:در این نمایشگاه کتاب هایی با موضوعات دینی، مذهبی، فلسفی، رمان، شعر کودک و نوجوان و حوزه های اجتماعی، علمی، هنر، مهندسی، آموزشی با 20 تا 50 درصد تخفیف به علاقه مندان ارائه می شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان می توانند از تخفیف 50 درصدی برخوردار شوند، گفت:کتاب های آموزشی درسی و کنکور تخفیف 20 درصدی دارند و دانش آموزان با 50 درصد تخفیف می توانند کتاب های درسی خود را تهیه کنند.
قنواتی اختصاص یک غرفه برای اصحاب رسانه را یادآور شد و گفت:برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب از برنامه های حاشیه ای این نمایشگاه است.
این نمایشگاه، پانزدهم اسفندماه با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی در محل نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند گشایش یافت و تا بیستم اسفند ماه دایر است.
نخستین نمایشگاه سراسری کتاب در حالی امسال در شهر آبادان برگزار شد که به گفته برخی ناشران و جمع زیادی از شهروندان، نبود تبلیغات محیطی مناسب و سرویس دهی به شهروندان، فرصت غنیمت حضور در بوستان کتاب را از بسیاری از شهروندان گرفت و باعث شد تا برنامه ‌ای فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه با شکست روبرو شود و در راستای تحقق اهدافش ابتر بماند.

***چیزی جز ضرر برای غرفه دار و ناشر باقی نمی ماند
یکی از ناشران حاضر در این نمایشگاه به ایرنا گفت: از تهران برای حضور در این نمایشگاه شرکت کرده ام و کتاب هایی با موضوعات روانشناسی، ادبیات، تاریخ را در این نمایشگاه عرضه کردم و نسبت به نمایشگاه های دیگر با عناوین متنوع تری وارد شدم.
وی اظهار داشت: با حدود 380 میلیون ریال سرمایه گذاری برای کتاب ها وارد این نمایشگاه شدم ولی متاسفانه امکانات رفاهی و نبود سرویس ایاب و ذهاب برای شهروندان، فرصت استقبال از این نمایشگاه را کم کرد.
این ناشر افزود: این مشکلات برای ما غیر قابل تصور است و از سوی دیگر مسئولان هیچگونه همکاری با مردم و نمایشگاه نکردند.
وی تصریح کرد: برای برپایی یک نمایشگاه به این وسعت باید زیرساخت ها و تبلیغات گسترده از قبل در مدارس و محیط شهری انجام می شد و اطلاع رسانی در شهر از راه های تبلیغات نیست.
وی تصریح کرد: این نمایشگاه برای نخستین بار در آبادان برگزار می شود و برای استقبال شهروندان از آن نیاز به تبلیغات بیشتر بود.
وی افزود: در چهار روزی که از برگزاری نمایشگاه گذشت، حمایتی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه صورت نگرفت و حتی امکانات رفاهی نیز از روز دوم در اختیار غرفه داران قرار گرفت.
وی با اشاره به سرانه پایین مطالعه در ایران گفت: در ایران پایین ترین سرانه مطالعه وجود دارد و برای اینکه مردم را تشویق به حضور در این نمایشگاه ها کرد، باید سایر نکات از جمله رفاهی رعایت شود.
وی گفت: در شهرهای دیگر مسئولان یک یا دو ماه قبل تبلیغات را به صورت گسترده بین مردم آغاز می کنند و حتی بن هایی را بین دستگاه های اجرایی و دیگر علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی توزیع می کردند تا با خرید کتاب این مبالغ به خزانه دولت بازگردانده شود ولی در منطقه آزاد اروند این اقدام صورت نگرفت.
این ناشر کتاب گفت: در روز افتتاحیه نمایشگاه شاهد اختلاف بین مسئولان هم بودیم و همکاری با یکدیگر نداشتند.
وی افزود:در نمایشگاه های زیادی شرکت کردم و شاهد نوسانات زیادی بودم و انتظار می رود هر چه بیشتر نمایشگاه برگزار می شود مشکلات کمتر شود زیرا هر چه تکنولوژی گسترش می یابد، مشکلات کمتر می شود اما در اینجا شاهد کمترین امکانات بودیم.
وی گفت: در این نمایشگاه حتی آب شرب و سرویس بهداشتی برای بازدیدکنندگان تعریف نشده و این امکانات جزئی است که استقبال را از آن کم کرد.
**** استقبال شهروندان از نمایشگاه پایین بود
یکی دیگر از غرفه داران و ناشران نیز در یان خصوص گفت: از استان تهران برای حضور در این نمایشگاه و با سرمایه گذاری یک میلیارد ریالی و با کتاب های با موضوع پزشکی حضور یافتیم.
وی افزود: از روز نخست تاکنون فروش بسیار اندکی داشتیم زیرا استقبال بسیار پایین بود و فکر می کنم سازمان منطقه آزاد اروند به تعهدات خود عمل نکرد زیرا قرار بود برای تردد شهروندان سرویس ایاب و ذهاب در نظر بگیرند که این کار صورت نگرفت.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات برنامه ریزان این نمایشگاه، اخذ مبلغی از مردم برای پارکینگ است و این مسائل باعث شده استقبال کاهش یابد.
وی تصریح کرد:در نمایشگاه بین المللی تهران این اتفاقات صورت نمی گیرد و بروز چنین اقداماتی باعث شده شهروندان از این نمایشگاه استقبال نکنند.
این ناشر کتاب های پزشکی گفت:در تمامی نمایشگاه های استان های کشور شرکت کرده ام اما بدترین نمایشگاهی که در آن حضور داشتم نمایشگاه منطقه آزاد اروند بوده و دیگر حاضر نیستم در این نمایشگاه حضور یابم حتی اگر قول داده شود بهترین فروش را در این نمایشگاه داشته باشم.
وی اظهار داشت: در همه شهرستان هایی که این نمایشگاهی برگزار می شود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهر برای اسکان ناشرها مکانی را مشخص می کنند اما در آبادان این اقدام نیز صورت نگرفت با اینکه هزینه اسکان بر عهده خود ما بود.
وی افزود: این نمایشگاه در مکان بسیار دوری از شهر برگزار شد و تبلیغات نیز آنقدر ضعیف بود که مورد استقبال قرار نگرفت.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه با تخفیف 50 درصدی در حال برگزاری است و در شهر بزرگی مثل آبادان و خرمشهر قطعا کتابخوان های فراوانی وجود دارد اما اطلاع رسانی ضعیف باعث شد استقبال خوبی نشود.
*** زیرساخت ها برای غرفه داران و ناشران فراهم نشد
یکی دیگر از ناشران حاضر در این نمایشگاه نیز گفت:این نمایشگاه برای نخستین بار در آبادان برگزار می شود و نبود تجربه برگزاری چنین نمایشگاه ناخواسته مشکلاتی پیش می آید.
وی افزود:بر اساس آنچه دیده می شود، اقدام مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاهی از جمله تبلیغات و همچنین پیش بینی سرویس های ایاب و ذهاب برای شهروندان نشده است.
وی تصریح کرد: ناشران زیادی از شهرستان های مختلف برای شرکت در این نمایشگاه به آبادان آمده اند و هزینه های زیادی کردند ولی به دلیل مطلع نبودن شهروندان و همچنین مشکلات بسیار زیاد دچار ضرر مالی می شوند.
وی تصریح کرد:انتظار بیشتری از آبادان داشتیم زیرا قبلا در این شهر نمایشگاه خصوصی برگزار کرده بودیم و آبادانی ها مردمی نیستند که با کتاب آشنا نباشند ولی کم کاری مسئولان، استقبال از آن را کاهش داد.
وی افزود: امسال در 30 نمایشگاه در سایر استان های کشور حضور یافته ام ولی معتقدم این نمایشگاه ضعیف ترین بود زیرا شهروندان هیچ اطلاعی از برپایی آن نداشتند.
وی افزود: باید این اطلاع رسانی در صدا و سیما، مدارس و دستگاه ها و همچنین سطح شهر انجام می شد اما ظاهرا مسئولان فقط قصدشان برگزاری این نمایشگاه بود.
این ناشر گفت: امکانات خوبی برای این نمایشگاه در نظر گرفته نشده و تنها، اردوگاه میثاق که با هزینه خود ناشران برای اسکان در نظر گرفته شده، مناسب می باشد.
*** تبلیغات محیطی و شهری مناسب انجام گرفته است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در خصوص مشکلات پیش آمده در برگزاری نمایشگاه کتاب منطقه گفت: تبلیغات از طریق رسانه ها، فضای مجازی و پیامکی برای شهروندان انجام شده است.
همایون قنواتی اظهار داشت: شهرداری های آبادان و خرمشهر بخشی از امکانات خود را در اختیار این نمایشگاه قرار دادند و سرویس دهی به بازدیدکنندگان نیز ارائه شد.
7104/6125**خبرنگار: مسعود گادار**انتشار دهنده:سید بهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.