به گزارش ایرنا همایون یوسفی پنجشنبه در نشست شورای اداری در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان اظهار کرد: با توجه به مساله گرد و غبار در 10 تا 15 سال اخیر، جلسات زیادی برگزار شد اما مشکلات استان با تشکیل جلسه و نوشتن صورتجلسه حل نمی شود.
وی افزود: برای حل مشکل گرد و غبار پیشنهاد می شود که گرد و غبار خوزستان مانند طرح احیای دریاچه ارومیه به عنوان طرح ملی با یک دبیرخانه مشخص دیده شود و تمام موضوعات در آن کارگروه بررسی شود چون با وجود کارگروه ملی گرد و غبار، دردی دوا نمی شود.
یوسفی ادامه داد: زمانی بیشترین مشکلات ما با کانون ها گرد وغبار خارجی بود اما امروز بیشتر مشکلات خوزستان با کانون های داخلی است که شدت و ماندگاری بیشتری دارند.

**با مدیریت مناسب منابع آب خوزستان، گرد و غبار خوزستان قابل کنترل است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ریشه قطعی برق، گرد و غبار و بیشتر به علت انتقال آب بوده بوده است و بدون شک می گوییم اگر مدیریت مناسبی درخصوص منابع آب خوزستان داشته باشیم خیلی از مشکلات محیط زیست استان از جمله گرد و غبار قابل کنترل است .
وی بیان کرد: پدیده گردوغبار علاوه بر مشکلات جسمی، بار بیشتری بر سلامت روانی مردم وارد کرده که باعث افزایش مهاجرت به ویژه نخبگان شده است.
یوسفی ادامه داد: در نتیجه به صورت خطرناکی شاهد هستیم ترکیب جمعیتی تغییر می کند که برای آینده مناسبات اجتماعی مردم استان خطرناک است.
نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه گفت: وضعیت استان و مطالبات مردم به حدی است که دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.

** سرعت تشکیل بیابان ها به واسطه انتقال آب خیلی بیشتراز بیابان زدایی است
وی اضافه کرد: سرعت تشکیل بیابان ها در چند سال اخیر به واسطه انتقال آب خیلی بیشتر از بیابان زدایی است چون زمانی کانون های داخلی گرد و غبار350 هزار هکتار عنوان میشد اما بعد از پنج سال، این کانون های گرد و غبار به دوبرابر یعنی 800 هزار هکتار رسیده است.
یوسفی ادامه داد: باتوجه به بررسی ها، نهال کاری نقش زیادی در حل مشکل گرد و غبار ندارد و از مهمترین راه حل ها، پرآب کردن تالاب ها است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: اگرتالاب ها خشک شوند منبع کانون برای گرد و غبار است و اگر پرآب شوند به واسطه تبخیر آب، سدی در مقابل کانون های خارجی است بنابراین حق آبه تالاب ها امر حیاتی است.

**شرکت های دانش بنیان برای کنترل کانون های گرد و غبار وارد عمل شوند.
وی گفت: مطالعات دیگر کشورها نشان می دهد در مسائل زیست محیطی مردم بهتر از دولت ها عمل می کنند و پیشنهاد این است که شرکت های دانش بنیان برای کنترل کانون های گرد و غبار وارد عمل شوند.
یوسفی اضافه کرد: در حال حاضر برخی گونه های گیاهی بدون نیاز به آب در شورترین خاک ها رشد می کنند و قابل صادرات به کشور است و همسو با اقتصاد مقاومتی در ایجاد اشتغال موثر هستند.
نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه ادامه داد: در نتیجه بهتر است برخی کانون های گرد و غبار برای انجام کارهای مطالعاتی به شرکت های دانش بنیان سپرده شود.

** تجارب دیگر کشورها به کنترل گرد و غبار کمک می کند
وی بیان کرد: مشکل گرد و غبار با امکانات و زیرساخت های کشور در استان حل نمی شود و به سرمایه گذاری خارجی نیازاست و تجارب دیگر کشورها به کنترل این مشکل کمک می کند.
یوسفی خاطرنشان کرد: فضای فعلی خوزستان فرصتی برای دولت است و نوع مدیریت برای خوزستان مانند دیگر کارهای خوب دولت می تواند پرونده درخشان دولت تدبیرو امید را تکمیل کند.
نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه گفت: خوزستان بدون شک سد اول دفاعی، امنیت و اقتصادی کشور است و اگر مشکلی در خوزستان پیش آید، درآینده نه چندان دور به نقاط دیگر کشور نیز سرایت می کند و آئینه تمام نمای کشور است.
وی افزود: برای داشتن کشوری آباد باید به نقاط استراتژیکی مانند خوزستان توجه داشته باشیم چون توسعه خوزستان باعث توسعه کشور می شود.
یوسفی ادامه داد: در مدل های پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری ها از نقاط استراتژیک آغاز می شود و باعث تسری توسعه به سایر نقاط کشورها می شود.
عضو کمیسیون بهداشت اظهار کرد: از رهبری به علت عنایت به خوزستان تشکر می کنم واین وظیفه دولت، ملت و مجلس را نسبت به وقایع خوزستان سنگین تر می کند.
وی اظهار کرد: از مردم به علت نوع رفتار دراین مشکلات که نشان دهنده بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم خوزستان بوده تقدیر می کنم.
یوسفی بیان کرد: از ملت شریف ایران که از استان های مختلف با مردم استان همدردی کردند تشکر می کنم که نشان می دهد مردم کشور در شرایط سخت مانند کوه پشت هم هستند و از دولت و همچنین استاندار خوزستان به علت اهتمام به مسائل استان تشکر می کنم.
نماینده مردم اهواز ، باوی و حمیدیه ادامه داد: حضور دولت و وزرا نشان دهنده عزم و اهتمام دولت برای حل مشکلات خوزستان است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری پنجشنبه در سفری یک روزه به منظور بررسی پدیده گرد و غبار برای خوزستان وارد اهواز شد و وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرائی رئیس جمهوری و نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در این سفر وی را همراهی می کنند.
از جمله برنامه های سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان بازدید از کانون ریزگردها در خوزستان، شرکت در نشست تخصصی بررسی این ریزگردها و بررسی راهکارهای خروج از این بحران و صدور دستورات اساسی وشرکت در شورای اداری استان از برنامه های سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان است.
توفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در 11 شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.