به گزارش ایرنا سعدالله نصیری قیداری سه شنبه در کنگره جندی شاپور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:33 نفر از مشاهیر کشورمان را در فهرست بزرگداشت مشاهیر جهان ،20 ابنیه و محوطه تاریخی را در میراث فرهنگی جهانی و یک مورد از آثار طبیعی کشورمان را به رویت جهانیان برسانیم و همچین فهرست بلندی نیز از آثار تاریخی کشور در نوبت ثبت جهانی داریم.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ابراز امیدواری کرد در نوامبر 2017 با ثبت جهانی برخی آثار باستانی خوزستان ، خبر خوشی برای مردم این استان داشته باشیم.
وی افزود:کشورمان با 10 هزار سال تمدن آثار تاریخی و فرهنگی زیادی دارد که امیدواریم در سالی که با نام سال گردشگری نام نهاده شده است در هویت بخشی به آثار تاریخی کشورمان موثر باشد و چهره علمی کشورمان به نمایش درآید .
وی ابراز امیدواری کرد شاهد معرفی ایران به عنوان کشوری فرهنگ ساز و تمدن ساز به جهانیان باشیم.
وی در ادامه اظهار کرد: 1800 سال پیش بر سر در دانشگاه جندی شاپور باستان نوشته شده بود 'دانش و فضیلت از زور ، بازو و شمشیر مهمتر است' که انتخاب چنین جمله ای نشانه فرهنگ غنی مردم این سرزمین می باشد.
وی آموزش را اولویت جهان در 15 سال آینده عنوان کرد و گفت: آموزش فراگیر وباکیفیت و مادام العمر مدنظر جامعه جهانی است. نصیری قیداری گفت:پس از جنگ جهانی دوم انسان ها به این نتیجه رسیدند که با زور و جنگ نمی توان به صلح و امنیت رسید و آنچه که می تواند بشر را به صلح و امنیت برساند صرفا آموزش و علم است ضمن اینکه علم آموزی در آیات فراوانی در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.
نصیری قیداری ضمن انتقاد از بنیان گذاران فلسفه تعلیم وتربیت گفت:بشر تاکنون یا در حال جنگ بوده و یا در حال تدارک جنگ و هیچگاه به آموزش نپرداخته است ولی اگر بشر هزینه ای را که در صرف تسلیحات جنگی کرده ، در آموزش هزینه می کرد هم جایگاه معلمان فراتر می رفت و هم تولید علم شتاب بالایی داشت و هم آموزش بدرستی انجام می شد و نیاز به اسلحه و جنگ نبود.
کنگره بین المللی جندی شاپور روز سه شنبه با سخنرانی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دزفول آغاز شد.
در دومین روز از برگزاری این کنگره در روز چهارشنبه قرار است علی اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و از چهره های ماندگار کشور سخنرانی کنند.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.