دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
نخستین نظام نامه آموزش عالی 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری روز سه شنبه در آئین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:تاریخ جندی شاپور بیانگر شکوه ایرانیان و مظهر افتخار مسلمانان است چرا که این مرکز علمی با ورود اسلام به سرزمین ایران همچنان تا سالها در اوج علمی جهان قرار داشت و با نشاط علمی به فعالیت پرداخت.
وی با بیان اینکه جندی شاپور یک مسئله مهم و بین المللی است که باید با تمام ظرفیت مورد توجه قرار گیرد افزود: آنچه که امروز برای ما تکلیف ایجاد می کند ادامه فعالیت های علمی و پژوهشی جندی شاپور می باشد چرا که این ظرفیت علمی در دزفول و دیگر شهرهای استان خوزستان وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به فعالیت چشمگیر حوزه های علمیه در این استان گفت: وجود پنجهزار طلبه در حوزه های علمیه خوزستان از دیگر ظرفیت های شاخص این استان می باشد ضمن اینکه یکی از حوزه های پویا در خوزستان در دزفول فعالیت دارد.
وی به تاریخ جندی شاپور و سابقه درخشان این مرکز علمی در 1800 سال پیش اشاره کرد و گفت:برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور اقدامی شایسته درراستای معرفی هر چه بهتر این سرمایه علمی است.
آیت الله موسوی جزایری از دانشگاه جندی شاپور به عنوان یکی از چهار مرکز علمی بزرگ جهان در دوران کهن نام برد و گفت:در دوران گذشته چهار مرکز علمی مهم در آسیای مرکزی و حتی دنیا وجود داشت که دارالعلم جندی شاپور یکی از آنها بود.
وی با اشاره به تدریس پزشکی ، کیهان شناسی ، ریاضیات و سایر علوم در مرکز علمی جندی شاپور در دوران کهن و حضور دانشمندان یونانی ، هندی در این مرکز گفت: دارالعلم جندی شاپور در دوران گذشته از ظرفیت علمی بسیار بالایی برخوردار بوده که باید تلاش کرد این ظرفیت علمی بار دیگر احیا شود.
نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه فعالیت های علمی جندی شاپور در دوران اسلام هم ادامه داشت گفت:در زمان امام علی(ع) ،کمال و نشاط علمی در این مرکز متجلی شد.
وی در خاتمه از بانیان برگزاری اولین کنگره بین المللی جندی شاپور تجلیل کرد و گفت: این کنگره مهم و بین المللی با هدف بسیار خوبی برگزار شده و حضور میهمانانی چون دکتر فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و سایر شرکت کنندگان جای تقدیر دارد.
محمدرضا عصاری دبیر این کنگره نیز با ارائه گزارشی از روند پیگیری و اجرای این کنگره در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول از شهریورماه سال 93 پیگیر برگزاری این کنگره بین المللی بود گفت:ماندگاری آثار و دستاوردهای کنگره یکی از اهداف مهم این کنگره است.
وی گفت: هدف از برگزاری این کنگره معرفی میراث ارزشمند تاریخی جندی شاپور به مردم جهان می باشد ضمن اینکه این کنگره آغازی برای معرفی هرچه بیشتر این پیشینه فرهنگی است.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه دانشگاه جندی شاپور منشاء تولید علم بوده و نخستین نظام نامه آموزشی و بیمارستان در جهان در این دانشگاه در سال 271 میلادی راه اندازی شده افزود: متجلی کردن توانمندی و ظرفیت های منطقه از دیگر اهداف مرکز تحقیقات جندی شاپور می باشد.
عصاری گفت:در 2 سال گذشته آثار علمی مرتبط با جندی شاپور در جهان شناسایی شده و هشت کتاب مرجع در این خصوص گردآوری شده است که امروز رونمایی می شوند.
وی گفت:با فراخوان صورت گرفته 200 مقاله به دبیرخانه کنگره جندی شاپور ارسال شد که از این تعداد 12 مقاله سفارشی از نخبگان در زمینه تاریخ،فرهنگ و علوم مرتبط با جندی شاپور می باشد.
وی افزود:پنج مقاله خارجی نیز درخواست شد که داوری آنها توسط 20 داور انجام شد و از بین کل مقالات دریافتی 57 مقاله پذیرفته شد ضمن اینکه انجام 10 سخنرانی کلیدی علمی از دیگر برنامه های این کنگره 2 روزه است.
اولین کنگره بین المللی جندی شاپور که از سوم اسفند ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده تا چهارم اسفندماه ادامه دارد.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در شهر جندی شاپور تاسیس شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
احتمال داده می شود محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول بین 880 تا 1200 هکتار وسعت داشته باشد که دانشگاه جندی شاپور به عنوان نخستین دانشگاه بشر در 100 هکتار میانی این محوطه واقع شده است .
6068/7281/7278
خبرنگاران:زهرا دهقان و رقیه کردی **انتشار: محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.