استاندار خوزستان بیان کرد: موضوع تخریب ساختمان متروپل به منطقه آزاد اروند سپرده شده و تخریب این ساختمان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار واگذار شده است. در سه روز گذشته آوار برداری به شدت فعال شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حادثه متروپل آبادان و اختصاص داده است گفت: ستادی برای رسیدگی به شکایات و پرداخت خسارت به افراد آسیب دیده این حادثه تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی خوزستان با بیان اینکه روابط پشت پرده‌ای باعث نفوذ عبدالباقی در ساخت و سازهای شهرستان آبادان شده است بیان کرد: ۳۰ درصد ساختمان متروپل به افراد مختلف فروخته شده است که باید تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: کارگرانی که در  هلدینگ ساخت و ساز عبدالباقی کار می‌کردند نیز بین ۵۰۰ تا هزار نفر هستند که باید حق و حقوق آنها پرداخته شود و برای پرداخت دیه افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده اند باید از دارایی های منقول و غیرمنقول این فرد پرداخت شود. از همان روزهای اول وقوع حادثه، توقیف اموال وی انجام گرفته تا امکان جابه جایی را نداشته باشند؛ تامین اجتماعی و اداره کار وارد صحنه شدند تا برای کارگرانی که بیمه نداشتند و دچار آسیب شدند اقداماتی انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه صندوق پرداخت خسارتی در قوه قضاییه وجود دارد که تا زمان تعیین تکلیف پرداخت خسارت‌ها می‌توان از این صندوق استفاده شود ادامه داد: افراد زیادی در این حادثه خانه‌ و دفتر  کار آنها تخریب شده و یا تخلیه شده، که از سوی فرمانداری آبادان جایی برای اقامت آنها در نظر گرفته شده است تا این حادثه تعیین تکلیف شود.

خلیلیان بیان کرد: متصدیان فروشگاه‌ها و مراکز تجاری خیابان امیری( محل حادثه متروپل) به ستاد رسیدگی به شکایات مراجعه کنند ، و برای فروشگاه هایی که امکان فعالیت ندارند یک مرکز تجاری در انتهای خیابان امیری در نظر گرفته شده و برای مطب ها نیز یک مجتمع پزشکی برای انتقال مشخص شده است.

۳۸ فوتی و ۳۷ مصدوم تاکنون در حادثه متروپل

استاندار خوزستان با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی تعداد اجسادی که در حادثه متروپل تاکنون پیدا شده‌اند ۳۸ نفر بوده است گفت: در این حادثه ۳۷ مصدوم مصدوم شدند که به غیر از سه نفر، بقیه از بیمارستان مرخص شدند.

خلیلیان با بیان اینکه این حادثه برای کشور و خوزستان بسیار سنگین بود افزود: این ساختمان در کنار یک کوچه چهار متری در ۱۱ طبقه ساخته شده و یک طبقه هم زیر زمین بوده است؛  از سال ۹۴ اقدام به گرفتن مجوز شده و از سال ۹۶ ساخت و ساز آن آغاز شد؛ مجوز ساخت این ساختمان ۶ طبقه بوده که  از سال ۹۸ سه طبقه و به تدریج ۲ طبقه دیگر به آن اضافه شده است.

وی گفت: مشکلات عدیده فنی در این ساختمان وجود دارد و برخی سازه‌های آن پایدار نبوده و در کنار یک خیابان کم عرض نباید چنین فضایی در اختیار این فرد قرار می‌گرفت که ناشی از قصور و روابط ناسالمی است که رخ داده است،

وی ادامه داد: به لحاظ ضوابط فنی این طرح درست اجرا نشده، و مستنداتی از سال های ۹۶ تا ۹۹ ارایه شده که نشان می‌دهد ساختمان استاندارد لازم را نداشته است.

وی افزود: ۲ پنجم ساختمان فرو ریخته و  سه پنجم دیگر آن باقی مانده اما به شدت ناپایدار است؛ یک گروه کارشناسی تشکیل شده که متشکل از نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی است که باقی مانده ساختمان را بررسی و اعلام کردند امکان باقی گذاشتن بقیه ساختمان نیست.

استاندار خوزستان بیان کرد: در سه روز اول حادثه، بحث امدادرسانی بود و باقی زمان به دنبال آوار برداری و خارج کردن اجساد بودیم و هم اکنون باید تکلیف باقی ساختمان را مشخص کنیم.

خلیلیان افزود: آمار اعلامی اولیه ۳۸ نفر مفقودی بوده البته شایعات بسیار زیاد است و تعدادی جسد از زیر آوار خارج شد و تعدادی هم در بخش مرکزی ساختمان هستند که گفته می شود تعدادی از کارگران هستند که خارج شدند؛ نقل قول‌هایی از وجود اجساد در زیر آوار می شود اما مستند نیست؛ ۹۰ درصد آوار ساختمان برداشته شده است و بخشی از آوار چسبیده به ستون های ساختمان باقی مانده است؛ اجساد کارگران بیشتر از بخش مرکزی ساختمان خارج شده‌اند.

واگذاری تخریب ساختمان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

استاندار خوزستان بیان کرد: موضوع تخریب ساختمان متروپل به منطقه آزاد اروند سپرده شده و تخریب این ساختمان به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار واگذار شده است. در سه روز گذشته آوار برداری به شدت فعال شده است.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی در این حادثه کمک بسیاری کردند گفت: الان تکلیف باقی مانده ساختمان مهم است و پاکسازی نهایی در حال انجام است.

خلیلیان افزود:  به شدت در حال تغییر در ستون های ساختمان هستیم و در حال بررسی لیزرها هستیم تا مشخص شود که چه میزان ساختمان و ستوان ها در حال جابه جایی است؛ یک گروه کارشناسی بررسی کردند و گفتند این ساختمان پایداری ندارد که این موضوع در حیطه قوه قضاییه است.

تخریب چند خانه قدیمی اطراف متروپل با رضایت صاحبان آنها

استاندار خوزستان با بیان اینکه چند خانه قدیمی در اطراف ساختمان با رضایت صاحبان آنها تخریب شد گفت: با تخریب این خانه‌ها، آوار برداری از جنوب، شمال و شرق ساختمان متروپل تسهیل شد. در عیادت از یکی از کارگران نجات یافته، وی گفته بود تعدادی از کارگران خود را نجات دادند و تعدادی هم همان اجساد بود که نجات دادیم و گفت احتمالا پنج کارگر زیر آوار مانده است که از بخش مرکزی ساختمان خارج شدند.

وی افزود: از ساعت‌های اولیه حادثه در محل حادثه حضور پیدا کردم و متوجه شدیم این حادثه از پلاسکو تهران بسیار سنگین تر است؛ با مسوول دفتر رییس جمهور صحبت کردم تا آتش نشانان حادثه پلاسکو، به آبادان اعزام شوند و با وزیر کشور نیز صحبتی داشتم که در بعُد ملی باید به این موضوع رسیدگی شود تا در ۲۴ ساعت اولیه اقدامات اولیه انجام شود. 

خلیلیان ادامه داد: در مدت ۱۶ ساعت پس از وقوع حادثه رییس جمعیت هلال احمر کشور و در مدت ۱۸ ساعت وزیر کشور در محل حضور یافتند؛ از ماشین آلات پالایشگاه آبادان استفاده کردیم و سایر شرکت های دیگر نیز تجهیزات گرفتیم اما به دلیل حضور زیاد مردم در منطقه باید با حساسیت کار انجام می‌شد تا مردم آسیب نبینند.

حادثه متروپل باید به درس عبرتی در کشور تبدیل شود

استاندار خوزستان بیان کرد: متروپل را باید درس عبرتی بکنیم برای افرادی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند و ظاهر این ماجرا نشان می‌دهد که متخلفان از مسوولان شهرستان آبادان هستند؛ مالک از سال ۹۴ بدون مجوز کار ساخت و ساز را انجام داده، که نشان دهنده یک رابطه ناسالم است.

وی افزود: در هنگام ساخت این ساختمان در سال ۹۶ اعلام می‌شود که این برج مشکلات ساخت و ساز دارد؛ نظام مهندسی اعلام کرده است که در برج اولیه که سال ۹۸ افتتاح شده است مشکلات در سازه وجود دارد؛ روابط ناسالم به گونه‌ای است که شاید کسی از کسی پولی نگرفته است و ممکن است یک مقام ملی وارد یک شهرستان شده و به نوعی از فردی حمایت کند و آن فرد یک حاشیه امنیت پیدا می کند و راهی برای رانت و فساد ایجاد می کند.

خلیلیان افزود: قوه قضاییه و دادستانی باید ورود عمیق تری به این موضوع داشته باشند و روابط پشت پرده اقتصادی و روابط حمایت گرایانه سیاسی را باید شناسایی کنند؛ زمانی که این ساختمان فرو ریخت و گفته شد که مالک این ساختمان در زیر آوار کشته شد ۴۱ سال سن دارد که در سال ۹۲ سن خیلی کمتری داشته است، این فرد چگونه می‌تواند یک هلدینگ ساخت و ساز را راه‌اندازی کند و از سال ۹۴ ساخت و سازهای ساختان‌ها در آبادان را به دست گیرد؟

استاندار خوزستان ادامه داد: مسوولان و مقامات سابق که برای افتتاحیه حضور داشتند حتما اخبار مربوط به ساخت و ساز این ساختمان در اختیار آنها قرار گرفته و باید با حساسیت و نظارت بیشتری در این قضیه ورود می‌کردند. باید این ماجرا در یک فضای کارشناسی به قوه قضاییه موکول شود تا حق افرادی که از دست داده شده از بین نرود؛ خواسته خانواده‌ها این بوده که با متخلفان برخورد جدی شود.

وی گفت: بنا به دستور رییس جمهور از نزدیک وضعیت ۲ شهرستان آبادان و خرمشهر بررسی شد تا برنامه‌ای برای توسعه و آبادانی این ۲ شهرستان تدوین شود. اگر برنامه‌ای مشخص شود می‌توان برای آن بودجه‌ای اختصاص داد؛ طرح اولیه برنامه تعیین شده که در حوزه معاونت اجرایی باید بررسی و تصویب شود.

خلیلیان افزود: این هفته طرح توسعه همه جانبه شهرستان های آبادان و خرمشهر به دولت می‌رود تا سالانه با تخصیص اعتبارات شاهد توسعه و آبادانی این ۲ شهرستان باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.