رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به ورود گله های ملخ به کشورهای عراق و عربستان، از احتمال ورود این آفت به خوزستان سخن گفت

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به احتمال هجوم ملخ های صحرایی به این استان، گفت: با خرید و تهیه انواع سموم، آماده‌سازی تجهیزات سمپاشی و باندهای فرودگاه و همکاری فرمانداران ، شاهد مبارزه قاطع، ضربتی ، سریع و هوشمند با ملخ صحرایی در اسفند گذشته و فروردین امسال بودیم.

به گزارش جماران، کیخسرو چنگلوایی با  اشاره به ورود گله‌های ملخ صحرایی به کشورهای عراق و عربستان سعودی بیان کرد: پرونده ملخ صحرایی در خوزستان بسته نشده و احتمال ورود این آفت از این کشورها به استان وجود دارد.
وی گفت: اقدام‌های پایشی، رصد و کنترل آفت ملخ باید حداقل تا پایان خرداد امسال ادامه داشته باشد تا خیال کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی راحت باشد.
به گفته چنگلوایی نخستین گله‌های ملخ صحرایی با ۲ دسته ۲۰۰ میلیونی اسفند سال ۱۳۹۸ از آبادان و اروندکنار گزارش شد که بخشی از آن به سمت عراق رفت و دسته دیگر در بخش هایی از خوزستان پراکنده شد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به مشاهده و ریزش گله‌هایی از ملخ صحرایی در هندیجان، بهبهان، اهواز و خرمشهر در فروردین امسال افزود: اگر عملیات هوشمندانه کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی برای مبارزه با این آفت نبود خسارات بسیار سنگینی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد می‌شد ولی این خسارات‌ها به صفر رسید.
وی گفت: با خرید و تهیه انواع سموم، آماده‌سازی تجهیزات سمپاشی و باندهای فرودگاه و همکاری فرمانداران ، شاهد مبارزه قاطع، ضربتی ، سریع و هوشمند با ملخ صحرایی در اسفند گذشته و فروردین امسال بودیم.
چنگلوایی با بیان اینکه ضرر و زیان آفت ملخ صحرایی برای کشاورزی خوزستان در ردیف کرونا و سیل است از کشاورزان ، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران خواست در صورت هجوم احتمالی این آفت ، آمادگی لازم برای مقابله با آن را داشته باشند.  
تابستان سال ۱۳۹۸ مناطقی از خوزستان درگیر آفت ملخ بود که خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران وارد کرد.
این آفت برای نخستین بار در دهه‌های اخیر در بهمن ۱۳۹۷ در شهرستان ساحلی هندیجان مشاهده شد و پس از آن کار رصد ، پایش و مبارزه با این آفت آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.