امید بن عباس یکشنبه شب به رسانه‌های دزفول اعلام کرد: تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا زمانی موثر خواهند بود که مردم در به آنها تمکین کنند.

وی ادامه داد: چنانچه مردم پایبند نباشند به طور قطع نتیجه نخواهیم گرفت و احتمال افزایش بیماران وجود دارد، مردم خودشان را مقید بدانند و نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه سلامتی همه مردم به یکدیگر وابسته است، گفت: تذکر به دیگران و نهی آنها از کارهای ناپسند در شرایط کنونی ضروری است.

وی درخصوص اقدامات سختگیرانه بیشتر برای فاصله گذاری اجتماعی گفت: طبق قانون با استفاده از ظرفیت دادستان، نیروهای انتظامی و سایر ضابطان قضایی برخوردهای لازم با متخلفان صورت می‌گیرد.

بن عباس با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در شهرستان دزفول افزود: از پنجم اردیبهشت ماه با افزایش کیت‌های آزمایشگاهی تعداد نمونه‌گیری‌ها در سطح شهرستان با نظارت و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت افزایش یافت.

وی ادامه داد: تا قبل از این اقدام فقط از بیماران بدحال بستری در بیمارستان که مشکوک به کرونا بودند آزمایش گرفته می شد، اما از پنجم اردیبهشت ماه تاکنون، بیماریابی تقویت شد و علاوه بر بیماران بستری مشکوک به کرونا از تمامی اعضای خانواده، همکاران و دوستان نزدیک با علائم و بدون علائم تست گرفته شد.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول گفت: در مراکز ۱۶ ساعته  و ۲۴ ساعته بهداشت نیز به همین شکل تعداد نمونه های گرفته شده از بیماران سرپایی افزایش چشمگیری داشته و امروز از این آمار اعلام شده حدود ۷۶ درصد آمار مربوط به افرادی بود که تا قبل از پنجم اردیبهشت ماه از آنها تست گرفته نمی‌شد.

وی افزود: ۲۴ درصد دیگر نیز مربوط به بیماران  بستری شده در بیمارستان مشکوک به ویروس کرونا بودند که آزمایش آنها مثبت اعلام شد.

بن عباس با بیان اینکه جای نگرانی از بخش درمان در دزفول وجود ندارد، گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی با درایت کامل، فداکاری و از خودگذشتگی به صورت ۲۴ ساعته تلاش می‌کنند.

وی رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی برخی شهروندان را از دلایل افزایش آمار کرونا در دزفول برشمرد و افزود: بعد از وضعیت پیش آمده در ۱۰ روزگذشته تمهیداتی اندیشیده و اجرا شد اما کافی نبود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول ادامه داد: با توجه به اختیارات فرمانداری، پیشنهاداتی به استانداری داده شد و شب گذشته شورای تامین با حضور فرمانداران در استانداری تشکیل شد؛ دانشگاه علوم پزشکی دزفول پیشنهاداتی را ارائه داد و نهایتا تصمیماتی برای ۹ شهرستان از جمله دزفول اتخاذ شد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت ها در روزهای آینده افزود: کلیه ادارات، بانک ها، اصناف و کسب و کارها تا روز جمعه  تعطیل شدند ولی اصناف ضروری مانند نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، گوشت، مرغ و ماهی، میوه و تره بار، بخش سوپر مارکت و  فروش مواد غذایی هایپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ و داروخانه ها و مراکز درمانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان فعالیت دارند.

بن عباس با تاکید بر لزوم تعطیلی تمام صنوف و کسب و کارهای دولتی و خصوصی گفت: چندین اکیپ و گروه نظارتی ویژه با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، نیروهای ناحیه مقاومت بسیج، بازرسین اتحادیه‌ها، اتاق اصناف، صمت، تعزیرات و سایر متولیان این حوزه آماده سازی شده است و از روز دوشنبه بر اجرای مصوبات نظارت می‌کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: این اکیپ‌ها با صنوف غیر ضروری و واحدهایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد و پلمب می‌کنند.

وی از همه واحدهای صنفی که تا امروز در اجرای مصوبات ستاد کرونا همکاری کردند خواست در جهت حفظ سلامتی خود و سایر شهروندان نسبت به مصوبات اهتمام داشته باشند.

بن عباس با تاکید بر محدود کردن ترددها در سطح شهر افزود: اگر ترددها بعد از اجرای طرح افزایش داشته باشند، محدودیت‌ها برای جلوگیری از تردد غیرضروری مردم بیشتر می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به برداشت محصولات کشاورزی بخشی از کارکنان جهاد کشاورزی، غله و تعاون روستایی برای خرید تضمینی محصولات  بدون پذیرش ارباب رجوع  در این ایام فعالیت می‌کنند.

وی گفت: آرامستان‌ها همچنان تعطیل هستند و همه شهرداری‌ها با همکاری نیروی انتظامی از ورود مردم به آرامستان‌ها جلوگیری می‌کنند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه مساجد و هیات‌های مذهبی همچنان تعطیل هستند، افزود: برگزاری نماز جماعات و جمعه فعلا امکان پذیر نیست و همچنین امکان برگزاری آیین‌های شب‌های قدر به صورت تجمعی در مساجد وجود ندارد.

بن عباس گفت: برگزاری مراسم عروسی و تشییع جنازه ممنوع است و مسئولیت این موضوع برعهده دادستانی است که با همکاری نیروی انتظامی با خاطیان برخورد می‌شود.

وی بر خودداری مردم از برگزاری مراسم در داخل و خارج از منازل تاکید کرد وافزود: متاسفانه در روزهای گذشته بعضا داماد، پدرداماد و متولیان برگزاری آیین های عزادارای برای برگزاری مراسم بازداشت شده اند و همچنان درزندان هستند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: باتوجه به اینکه میدان میوه و تره بار شهرستان دزفول یک میدان مرکزی است و شهرها و استان های دیگر را تغذیه می کند، تدابیر سختگیرانه بهداشتی از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای پروتکل های بهداشتی در این میدان اجرا می شود.

وی افزود:ضد عفونی کردن معابر که  در این ایام تعطیل نبوده با ظرفیت نیروهای مسلح، نیروهای جهادی، بسیج، شهرداری ها و دهیاری ها افزایش می‌یابد تا با این اقدامات و همکاری مردم شاهد ریشه کن شدن کرونا باشیم.

بن عباس بیان کرد: شهرداری ها موظف هستند تمامی پارک ها، تفرجگاه ها و بوستان ها را از دسترس مردم خارج کنند زیرا استفاده از این مکان ها نیز ممنوع است.

وی افزود: مردم در این روزهای تعطیل در منازل خود بمانند و سفرهای درون استانی و برون استانی خودداری کنند تا زنجیره این ویروس قطع شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: استفاده از باغ ویلاها برای مالکان، مهمانان و مسافران در این ایام ممنوع خواهد بود و اگر موردی مشاهده شد با حکم قضایی از سوی دادستان وهمکاری نیروی انتظامی برخورد لازم صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: ادارات و دستگاه های اجرایی به صورت ۲۴ ساعته فعالانه در اجرای مصوبات نظارت می کنند، عملکرد دستگاه ها نیز ارزیابی می شود و با هیچ کسی مماشات و اغماض نخواهیم داشت.

بن عباس گفت: بررسی های دانشگاه علوم پزشکی دزفول نشان می دهد که شیوع بیماری در ۱۰ روزاخیر بیشتر از طریق دید و بازدید های فامیلی اتفاق افتاده و در خانواده ای یک نفر به کرونا مبتلا شده ویک عضو ازاین خانواده هشت نفر را و عضو دیگر خانواده پنج نفر را به کرونا مبتلا کرده که به صورت زنجیره ای ابتلا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از بیماران از قشرجوان هستند، درخصوص نگرانی مردم از کمبود کیت‌های آزمایشگاهی کرونا گفت: افزایش تعداد نمونه گیری ها جای امیدواری دارد که می توان بیماران را سریعتر شناسایی کرد و آنها را درخانه و یا نقاهتگاه ها قرنطینه کنیم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها به عموم شهروندان توصیه کرده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند و سفرهای درون و برون شهری را محدود کنند.

شهرستان دزفول بعد از اهواز بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را در استان خوزستان دارد.

ویروس کرونا که کووید – ۱۹ نیز نامیده می شود، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.