به گزارش خبرنگار مهر، شاپور مسعودی فر ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان دزفول در سالن جلسات سپاه، اظهار کرد: بر اساس سیاست جدید وزارت بهداشت مقرر شد که از تمام خانواده مبتلایان به کرونا و افرادی که با بیمار کرونایی در تماس مستقیم بوده‌اند، نمونه‌گیری شود.

وی افزود: از ۷ اردیبهشت‌ماه امسال نمونه‌گیری از موارد تماس با بیماران در دزفول آغاز شده است که در این بین ۸۰ درصد از افرادی که در تماس با بیمار کرونایی بوده‌اند، تست کرونای آنها مثبت اعلام شده بدون علائم بوده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: بر اساس این سیاست گاه در طول یک روز ۱۵۰ تست کرونا گرفته می‌شود که این چرخه نمونه‌گیری از افراد در تماس با بیمار موجب می‌شود تا روزهای آینده افراد مبتلا به کرونای بیشتری در شهرستان دزفول شناسایی شوند.

مسعودی فر توضیح داد: افزایش نمونه‌گیری از افراد موجب شده که در برخی روزها نتیجه نمونه‌های انجام شده دو تا سه روز بصورت یکجا دریافت و اعلام شود که این امر یک جو روانی را در شهرستان ایجاد کرد اما متأسفانه این نگرانی فقط در حد واهمه باقی‌مانده است و مردم همچنان نسبت به در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی می‌کنند.

وی گفت: برخی افراد مبتلا به کرونا باعث انتقال این بیماری به تعداد زیادی شده‌اند به عنوان مثال یک فرد مبتلا به کرونا در دزفول باعث ابتلای ۸ عضو از خانواده خود به کرونا شد و یکی از این ۸ نفر نیز حدود ۱۱ فرد دیگر را به کرونا مبتلا کرد و یکی از این ۱۱ نفر نیز موجب ابتلای ۴ نفر دیگر به کرونا شده است.

مسعودی فر با بیان اینکه از ۷ اردیبهشت‌ماه امسال ۷۵ تا ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا در دزفول جز موارد تماس نزدیک با بیمار کرونایی بوده‌اند، اضافه کرد: به دلیل گستردگی چرخه انتقال، پروسه بیماریابی و شناسایی افرادی که در تماس با بیمار بوده‌اند، سخت و پیچیده است و از سویی با بروز مشکلاتی در آزمایشگاه، کمبود تجهیزات و خستگی مفرط کادر درمان نیز مواجه هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه حجم بالای نمونه‌ها باعث ایجاد مشکل در پاسخ‌دهی آزمایشگاه کرونای مستقر در دزفول شده است، عنوان کرد: به طور تقریبی پاسخ تمام آزمایش‌ها تا قبل از هفتم اردیبهشت‌ماه سال جاری دریافت شد اما به عنوان مثال بیش از ۹۰ نمونه از روز ۱۴ اردیبهشت تاکنون بدون جواب مانده است و به طور کلی از مجموع ۸۸۰ آزمایش انجام شده طی چند روز اخیر نتیجه ۵۲۰ نمونه آزمایش کرونا در دزفول هنوز دریافت نشد که این امر موجب سردرگمی ما شده است.

مسعودی فر یادآور شد: آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در اهواز نیز همانند آزمایشگاه دزفول دچار برخی مشکلات شده‌اند که لازم است با حمایت‌های انجام شده این مشکلات برطرف شود در غیر این صورت با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه به انجام بازرسی‌های بهداشتی دقیق از اصناف در دزفول اشاره کرد و گفت: ۱۵ هزار واحد صنفی در شهرستان دزفول وجود دارد که درصد قابل‌توجهی از این اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند ضمن اینکه طی ۷ روز اخیر ۱۳۴ واحد صنفی متخلف به دادگاه معرفی شد و ۴۹ واحد صنفی نیز به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌ها و نداشتن کد رهگیری پلمب شده‌اند.

مسعودی فر در پایان خواستار جدی گرفتن شرایط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف به منظور کنترل روند صعودی کرونا در شهرستان دزفول شد.

تولید ۵۰۰ هزار ماسک در دزفول

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه ۸۰ درصد از اصناف دزفول کد رهگیری را دریافت کرده‌اند، گفت: طی روزهای اخیر بالغ‌بر ۵۰۰ مورد بازرسی از اصناف دزفول انجام و ۵۴ واحد صنفی متخلف پلمب شده است.

محراب عبدالهی به تولید ۵۰۰ هزار ماسک و ۲۸۱ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده در دزفول اشاره کرد و افزود: در دزفول با کمبود دستکش مواجه بودیم که با پیگیری‌های انجام شده این کمبود تا حد زیادی برطرف شد.

وی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف را یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان دزفول در زمینه «مدیریت کرونا» برشمرد و عنوان کرد: تیم‌های بازرسی متعددی با همکاری صمت، تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن، فرمانداری و مرکز بهداشت تشکیل شده که علاوه بر بازرسی‌های مستمر و روزانه با متخلفان نیز به شدت برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.