امید بن عباس روز چهارشنبه در نشست شهرستانی ستاد مبارزه با کرونا در سالن جلسات ناحیه مقاومت بسیج دزفول افزود: باید مشخص شود مبنای توزیع کارانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور چیست.
وی با اشاره به تلاش و زحمات پرسنل درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: نباید در شرایط شیوع ویروس کرونا، انگیزه کار از کادر درمان که در صف مقابله با کرونا هستند، گرفته شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۲۰ درصد جمعیت استان خوزستان را زیرپوشش خدمات درمانی خود دارد ولی با بی مهری نسبت به تخصیص کارانه مواجه شده است.

وی بدون اشاره به میزان کارانه پرداخت شده به دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: کارانه تخصیص یافته به یک دانشگاه علوم پزشکی چندین برابر کارانه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بوده که این موضوع مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

دستگاه قضایی بانیان مراسم ترحیم در سردشت دزفول را بازداشت کند

بن عباس با انتقاد از عملکرد بخشداران در مبارزه با کرونا اظهارداشت: بخشداران مجری مصوبات ستاد مبارزه با کرونا هستند لذا باید از برگزاری تجمعات مختلف نظیر آنچه در سردشت رخ داد، جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بخشداران از ظرفیت ریش سفیدان و افراد با نفوذ محلی برای جلوگیری از برگزاری چنین مراسمی افزود: دستگاه قضایی باید بانیان مراسم ترحیم و تشییع در سردشت دزفول را بازداشت کند تا مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های ستاد مدیریرت کرونا اهتمام بیشتری داشته باشند. 

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول خواستار برخورد جدی نیروی انتظامی با تجمعات شد و تصریح کرد: قرار نیست بی‌تفاوت از کنار افرادی که با سلامت مردم بازی می‌کنند، عبور کنیم زیرا این بی‌تفاوتی به جامعه تسری می‌یابد.

وی با اظهار تاسف از رها کردن مصوبات ستاد مبارزه با کرونا از سوی برخی دستگاه‌ها گفت: انتظار می‌رود بخشداران در اسرع وقت تیم‌های واکنش سریع خود را برای کنترل کرونا ساماندهی کنند.

بن عباس از اداره صنعت، معدن و تجارت خواست ضمن استفاده از ظرفیت بسیج اصناف، اتحادیه‌ها را مکلف به افزایش تعداد اکیپ‌های بازرسی و نظارت بر صنوف کنند. 

وی با بیان اینکه بازارهای مسقف نهایتا تا ساعت ۲۰ اجازه فعالیت دارند، افزود: برای پلمب صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیازی به حضور نماینده بهداشت نیست.  

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول خواستار توقف فعالیت اتوبوسرانی شهرداری دزفول شد و گفت: متاسفانه اطلاع رسانی ادارات، شهرداران و دهیاران در زمینه مقابله با کرونا ضعیف بوده است.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود ارباب رجوع به ادارات بدون ماسک افزود: تمام کارکنان ادارات باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

بن عباس افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بر نظارت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی واحدهای تولیدی شهرستان به بهداشت کمک کند.

میانگین سنی فوت شدگان کرونا در دزفول ۶۸ سال است

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول میانگین سنی فوت شدگان کرونا در این شهرستان را ۶۸ سال و میانگین استانی را ۶۳ سال اعلام کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول مراقبت بیشتری داشته‌اند که جای قدردانی دارد.

وی مقابله با کرونا را نیازمند همت جمعی دانست و از مردم به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای خواست در منزل بمانند و تا حد امکان خارج نشوند.

بن عباس خواستار نظارت ویژه بر فعالیت کافی‌شاپ‌ها و صنوف مختلف شد و افزود: ثانیه به ثانیه نظارت‌ها مهم و ارزشمند است زیرا با کمی تعلل احتمال ابتلای چند نفر به کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به ادامه تعطیلی بوستان‌ها و آرامستان‌های دزفول گفت: اصناف و وسایل نقلیه عمومی به ترتیب با ۲۷  و ۲۳ درصد، بیشترین احتمال شیوع ویروس کرونا را دارند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول یکی از عوامل افزایش آمار کرونا در این شهرستان را افزایش بیماریابی عنوان و بیان کرد: شناسایی این افراد که بعضا علائم ندارند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر کمک خوبی به کنترل بیماری خواهند کرد.

فوت ۵.۵ درصد کل افراد مبتلا به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست با ارائه گزارشی از آخرین آمار کرونا در دزفول گفت: شیب نسبتا ملایمی از یکم اسفند تا دوم اردیبهشت با مراجعه روزانه ۶ بیمار داشتیم که تست کرونای برخی از آنها مثبت می‌شد و افراد با حال عمومی خوب مرخص می‌شدند.

یوسف پریدار افزود: بعد از بازگشایی نسبی و برداشتن محدودیت‌ها از دوم اردیبهشت ماه مردم تصور کردند اوضاع بهتر شده که این موضوع باعث افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان دزفول شد.

وی گرفتن آزمایش از افراد در تماس با بیماران و رسیدن شاخص تست به ۴۰ مورد در روز را از عوامل تاثیرگذار در افزایش مبتلایان در دزفول دانست و بیان کرد: ابتدا فقط یک آزمایشگاه در اهواز تست کرونا می‌گرفت ولی اکنون چهار آزمایشگاه در استان این کار را انجام می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه آزمایشگاه کرونای این دانشگاه ۲ روز است بدلیل نقص فنی تست گیری نمی‌کند، گفت: ایتالیا و اسپانیا بیشترین شاخص تست گیری را در جهان دارند و به ازای یک میلیون نفر جمعیت، ۳۴ هزار مورد تست گیری می شود که این آمار در ایران ۶ هزار مورد است. 

وی با تاکید بر لزوم اجرای جدی‌تر موازین حفاظتی با توجه به گسترش بیماری افزود: در حال حاضر چیزی به نام خوشه جغرافیایی در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی نداریم و تقریبا تمام نقاط بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است.

پریدار خستگی نیروی انسانی و منابع مالی را از مشکلات پیش روی دانشگاه علوم پزشکی دزفول برشمرد و اظهارداشت: ۵.۵ درصد کل افراد مبتلا به کرونا و ۷.۵ درصد مبتلایان بستری شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول فوت کرده‌اند.

مثبت شدن تست کرونای ۸۰ درصد افراد در تماس با بیماران کرونایی در دزفول

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست با اشاره به آغاز تست گیری از افراد در تماس با بیماران مبتلا به کرونا از هفتم اردیبهشت ماه گفت: تست کرونای ۸۰ درصد این افراد با وجود اینکه علائم بالینی نداشتند، مثبت بود و احتمال بیمار کردن افراد بیشتری از طریق این افراد در صورت شناسایی نشدن وجود داشت.

شاپور مسعودی‌فر شناسایی افراد در تماس با بیماران را در کنترل کرونا موثر دانست و افزود: افزایش آمار کرونا در دزفول که ناشی از تست گیری از افراد در تماس با بیماران بود، باعث ایجاد ترس در جامعه شد ولی تاثیر چندانی نداشت زیرا مردم همچنان نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.  

وی با تاکید بر لزوم قطع زنجیره کرونا اظهارداشت: در یک مورد فرد مبتلا به کرونا ۲ نفر را مبتلا کرده که یک نفر از بیماران جدید، ۱۱ نفر دیگر را مبتلا کرده است لذا شناسایی افراد در تماس اهمیت فراوانی برای کنترل بیماری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به کمبود امکانات افزود: افزایش آمار کرونا و کمبود امکانات موجب تعطیل شدن سایر خدمات و خستگی کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول شده است.

وی با بیان اینکه حجم نمونه‌ گیری به قدری افزایش یافته که آزمایشگاه پاسخگو نیست، گفت: تا قبل از هفتم اردیبهشت روزانه ۴۷ نمونه گرفته می‌شد ولی اکنون این آمار به ۱۶۰ نمونه رسیده است.

مسعودی‌فر با بیان اینکه ۵۲۲ نمونه بدون پاسخ داریم، افزود: نتیجه این تست‌ها بدلیل حجم بالای کار هنوز ارسال نشده و ممکن است یکجا اعلام شود لذا برخی روزها که آمار بالایی اعلام می‌شود نشان از جهش یکباره بیماری نیست.

پلمب ۴۹ واحد صنفی دزفول بدلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به وضعیت اصناف شهرستان گفت: برخی صنوف در سامانه وزارت بهداشت نبودند و بعد از کرونا به سامانه اضافه شدند لذا آمار بازرسی اصناف در مرحله نخست به ۱۲۶ درصد رسید.

مسعودی‌فر با اشاره به وجود ۱۵ هزار واحد صنفی در دزفول اظهارداشت: ۱۹ درصد این صنوف در بازرسی دقیق و موشکافانه بررسی شدند که بیش از ۱۴ درصد آنها کد رهگیری داشتند.

وی با اشاره به معرفی ۱۳۴ واحد صنفی به دادگاه افزود: با برخی از واحدهای صنفی که کد رهگیری نداشتند ولی موارد بهداشتی را رعایت کرده بودند، برخورد نکردیم ولی ۴۹ واحد صنفی بدلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول خواستار رعایت جدی‌تر مسائل بهداشتی توسط صنوف شد و گفت: برخی از صنوف نظیر آرایشگران برای بازگشایی این واحدهای صنفی بارها مراجعه کرده‌اند که در این زمینه پیشنهادهایی نظیر ممنوعیت مراجعه بیش از یک نفر، نوبت دهی تلفنی و سایر موارد به استان اعلام شده که درصورت موافقت می‌توان به آنها اجازه فعالیت داد.  

وی افزود: نمی‌توان فعالیت مخفیانه برخی آرایشگران را بازرسی کرد ولی اگر زمینه فعالیت آنها فراهم شود می‌توان ضمن بازرسی، آنها را ملزم به رعایت موارد بهداشتی کرد.

معاون توسعه منابع دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست ریزش نیرو و کاهش درآمد بیمارستان بزرگ دزفول را از چالش‌های پیش روی دانشگاه عنوان کرد و گفت: دستگاهی که قیمت آن  ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده اکنون به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسیده است.

عبدالناصر میرشکاک افزود: هر آزمایش کرونا تا هشت میلیون ریال هزینه در بر دارد و معلوم نیست این هزینه به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول پرداخت شود یا خیر.

نقاهتگاه بیماران کرونایی دزفول نیازمند کمک مسوولان و خیران

مدیرعامل مرکز خیریه سرطانی امام حسن مجتبی(ع) دزفول نیز در این نشست با اشاره به نحوه فعالیت نقاهتگاه بیماران کرونایی این شهرستان گفت: این نقاهتگاه خارج از بار دانشگاه علوم پزشکی به شهرستان دزفول اضافه شده و افرادی که شرایط ایزولاسیون را ندارند به این مکان معرفی می‌شوند.

محمد رضا اسماعیل چگنی با اشاره به بستری شدن ۲۶ نفر در نقاهتگاه و ترخیص هشت نفر از آنها افزود: ۹۰ درصد پرسنل این نقاهتگاه داوطلب هستند ولی برای گذران امور خود تمام شرایط زندگی را باید داشته باشند.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با نیروی انتظامی و بسیج برای تامین حفاظت این نقاهتگاه گفت:  هرکس در هر زمینه‌ای که می‌تواند کمک کند زیرا معلوم نیست با توجه به نبود بودجه و شرایط کنونی تا کی می‌توان از ظرفیت نقاهتگاه استفاده کرد.

بیش از ۸۰ درصد صنوف دزفول کد رهگیری دریافت کرده‌اند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد صنوف دزفول کد رهگیری دریافت کرده‌اند، گفت: ۵۴۱ مورد بازرسی از صنوف دزفول انجام و ۵۴ واحد صنفی پلمب شده است.

محراب عبدالهی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را از مشکلات موجود در دزفول عنوان کرد و افزود: اگر قرار است فعالیت آرایشگران از سر گرفته شود باید برای اجرای الزامات بهداشتی تعهد دهند.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ هزار ماسک و ۲۸۴ هزار مایع ضدعفونی کننده توسط ۲ واحد تولیدی دزفول اظهارداشت: باید کار فرهنگی نیز در سطح جامعه انجام شود چراکه برخی از مبتلایان به کرونا بیماری خود را پنهان می‌کنند که این موضوع خطرناک است. 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول درخصوص مشکلات پیش آمده برای کشاورزان دزفول و قیمت پایین محصولات گفت: جهاد کشاورزی باید الگوی کشت تعریف کند تا با مازاد محصولات در بازار و افت قیمت مواجه نشویم.

وی یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل برای کشاورزان را ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به عراق عنوان کرد و افزود: عراق بعد از خودکفایی در تولید برخی محصولات واردات خود را به روی محصولات ایران ممنوع کرد.

حضور مردم در بوستان‌های دزفول با وجود محدودیت تردد

شهردار دزفول نیز با اشاره به ممنوعیت حضور شهروندان و ایجاد محدودیت برای تردد آنها در بوستان‌ها گفت: آبیاری چمن‌ها، خاموشی و بستن ورودی بوستان‌ها انجام شده ولی همچنان مردم حضور پیدا می‌کنند.

محمد علی دوایی‌فر با بیان اینکه نصب تابلوی توقف ممنوع و بنر در سطح بوستان‌ها بی‌فایده است، افزود: باید با همکاری نیروی انتظامی با افرادی که در بوستان‌ها حضور پیدا می‌کنند، برخورد شود.

وی با بیان اینکه بوستان ساحلی علی کله بدلیل بسته بودن مراجعه کننده ندارد، اظهارداشت: شهروندان بیشتر در بوستان‌های انرژی، دووه و رعنا حضور پیدا می‌کنند.

شهردار دزفول با اشاره به ضدعفونی ۲ نوبت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در شبانه روز گفت: ۲۰ دستگاه اتوبوس ملکی فعال داریم و ۳۰ دستگاه خصوصی نیز بدلیل نبود مسافر فعالیت نمی‌کنند.

وی  با بیان اینکه رانندگان موظف به ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی شده‌اند، افزود: تقریبا بدلیل استقبال نکردن شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی، فاصله فیزیکی در اتوبوس‌ها رعایت می‌شود.

با وجود تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرمانداری ویژه دزفول به شهروندان برای در خانه ماندن و خودداری از تجمع همچنان تعدادی از مردم نسبت به هشدارها بی‌توجه هستند.

این بی توجهی‌ها باعث شده دزفول بعد از اهواز دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در استان خوزستان باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.