محمد قاسمی نژاد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع تولیدات باغی خوزستان در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۲۸هزار تن بود که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی ، افزایش سطح بارور، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی ، پرداخت تسهیلات و واگذاری اراضی به کشاورزان، بکارگیری یافته‌های جدید تحقیقاتی و حضور مستمر کارشناسان و محققان در باغات و انجام به‌ موقع توصیه های ترویجی ، میزان تولید محصولات باغی از سطح ۶۰هزار و ۶۰۰هکتار باغات استان ، به ۴۵۰هزار تن رسیده است.
وی گفت:عمده باغات استان خوزستان را نخیلات و مرکبات و در کنار آنها بدلیل تنوع اقلیمی و چهار فصل بودن استان، مجموعه کاملی از محصولات گرمسیری و سردسیری، کشت های گلخانه ای، قارچ خوراکی و گیاهان دارویی شامل می شود.
قاسمی نژاد میزان تولید گیاهان زینتی در سال ۱۳۹۸ در این استان را ۳۷۰ میلیون شاخه گل بریده اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن ۲۰درصد افزایش تولید داشته است.
وی توسعه محصولات باغبانی را گامی مهم در جهت تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارز آوری عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، ارزش محصولات تولیدی باغبانی را بیش از ۵۰هزار میلیارد ریال و ارزآوری محصولات صادر شده باغی را ۱۵۰ میلیون دلار بیان کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در توسعه باغات و افزایش تولید محصولات باغبانی استان در سال جاری نیز رکوردی جدیدی ثبت شود و شاهد شکوفایی بیش از پیش باغبانی استان با توجه به وجود نعمت ها و استعدادهای خدادادی منطقه و حمایت های مطلوب مسئولان ملی و استانی باشیم.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع تولید در مقام نخست کشوری قرار دارد.
گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه‌ای مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.