داریوش بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با کاهش میزان خروجی آب از سدهای استان، آبگیری مخازن برای تأمین مصارف تابستانه شروع شده است و در این راستا تلاش می‌شود حداکثر استفاده از شرایط به خصوص در حوضه‌هایی که با کسری منابع روبه‌رو هستند به عمل آید.

وی افزود: میزان بارش‌ها رخ‌داده از ابتدای سال آبی تاکنون ۴۵۸ میلی‌متر در سطح حوضه‌های آبریز است که ۲ درصد بیش از مقادیر نرمال گزارش شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان ادامه داد: همچنین طی ۱۵ روز گذشته ارتفاع بارش حوضه‌ای ۶۰ میلی‌متر بوده است که ۳۹ درصد رشد مثبت نسبت به نرمال ۱۵ روز گذشته دارد.

بهارلویی خبر داد: از ابتدای سال آبی تا نیمه فروردین‌ماه ۱۵ میلیون و ۷۷۳ هزار مترمکعب آب وارد مخازن سدها و رودخانه‌های استان شده است که نسبت به بلندمدت آمار، ۱۰ درصد کاهش داشته است ولی شدت کاهش و یا افزایش ورودی‌ها در همه حوضه‌ها یکسان نبوده است.

وی اضافه کرد: میزان کاهش عادی رواناب‌های ورودی نسبت به مقادیر نرمال در حوضه کارون معادل یک‌میلیون و ۷۷۹ هزار مترمکعب، در حوضه مارون ۳۶۸ هزار مترمکعب، در حوضه جره ۶۲ هزار مترمکعب و در حوضه زهره ۸۱۲ هزار مترمکعب است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان تصریح کرد: در همین حال در حوضه دز ۷۲ هزار مترمکعب و در حوضه کرخه یک‌میلیون و ۱۰۷ هزار مترمکعب آب بیشتری نسبت به نرمال‌های بلندمدت ورودی، وارد مخازن این دو سد شده است.

بهارلویی بیان کرد: طی ۱۵ روز گذشته و از ابتدای شروع سال ۱۳۹۹ تا نیمه فروردین، ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان شد که به ازای آن یک‌میلیون و ۵۱۵ هزار مترمکعب نیز آب خارج شده است.

وی افزود: حوضه کارون با یک‌میلیون و ۷۶ هزار مترمکعب دارای رتبه نخست ورودی نیمه اول فروردین‌ماه بوده است و بعد از آن دز با ۷۶۰ هزار مترمکعب، کرخه با ۶۶۴ هزار مترمکعب و مارون با ۲۰۳ هزار مترمکعب ورودی قرار دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان عنوان کرد: بر مبنای پیش‌نگری‌های بارش تخمین زده می‌شود در نیمه دوم ماه فروردین حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شود که این جریانات ورودی همگی قابل‌کنترل ارزیابی می‌شوند.

بهارلویی توضیح داد: از شروع بارش‌های متوالی در استان در حوضه کرخه ۴ سیلاب، در حوضه دز ۳ سیلاب، در حوضه کارون ۲ سیلاب، در حوضه مارون یک سیلاب و در مجموع ۱۰ سیلاب به طور کامل مهار شد که با برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شده، هیچ‌گونه اثری بر مناطق پایین دست احساس نشده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان خوزستان ۵ میلیون و ۲۳ هزار مترمکعب است که در مقایسه با دیروز ۸۴ هزار کمتر شده و این امر نشان دهنده روند آبگیری آرام مخازن است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان ادامه داد: حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی سدهای استان ۸ میلیون و ۱۹۰ هزار مترمکعب بود که به طور متوسط ۶۰ درصد حجم فعال و قابل‌برنامه‌ریزی سدهای استان خوزستان تاکنون آبگیری شده است.

بهارلویی تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع ورودی به سدها هزار و ۷۵۷ مترمکعب بر ثانیه و مجموع خروجی ۷۷۶ مترمکعب بر ثانیه در استان بوده است.

وی افزود: طی روزهای گذشته به شکل پلکانی از میزان خروجی سدهای دز و کرخه کاسته شد و در حوضه‌های کارون و مارون که از کسری منابع آبی برخور دارند حداقل خروجی‌ها منطبق با نیاز منطقه در حال رهاسازی است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان در پایان گفت: هم‌اکنون خروجی در سد کرخه ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه، دز ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه، کارون ۱۸۰ مترمکعب بر ثانیه و مارون ۷ مترمکعب بر ثانیه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.