محمد قاسمی‌نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا به کشاورزان خوزستانی توصیه کرد پس از پایش مزارع گندم و رویت هر کدام از عوامل زیان‌رسان، در مزارع عملیات سمپاشی انجام شود تا ضمن پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و آفات در آستانه برداشت محصول راهبردی گندم ، احتمال کاهش تولید محصول در واحد سطح را نیز کم کنند.
وی گفت:با توجه به کشت وسیع گندم در استان و اهمیت حفظ و مراقبت از این محصول راهبردی در برابر بیماری‌هایی همچون زنگ زرد و قهوه‌ای، فوزاریوم، سپتوریوز، سفیدک و سایر لکه برگی‌ها ، عملیات سمپاشی با مشارکت بهره برداران در مزارع درگیراین بیماری‌ها انجام شده است.
وی گفت:عملیات مبارزه با آفات و عوامل زیان رسان باعث افزایش عملکرد مزارع شده و تاثیر به سزایی در شادابی و دوام سطح سبزبرگ‌های گندم داشته است.
درسال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ حدود ۳۸۰هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۲هزار هکتار گندم دیم در خوزستان  کشت شده و پیش بینی شده در سال زراعی پیش رو حدود ۱.۸میلیون تن گندم تولید شود که از این ۱.۶میلیون تن به نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شود.
عملیات برداشت گندم از نیمه دوم فروردین ماه ابتدا در مناطق جنوبی خوزستان شروع و در مجموع تا ۴۰روز ادامه دارد.

هشدار ریزش ملخ صحرایی در هفته اول فروردین ۹۹
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به ریزش ملخ صحرایی در هفته اول فروردین ۱۳۹۹ در استان هشدار داد.
محمد قاسمی‌نژاد افزود:با توجه به گزارش سازمان خواروبار جهانی و نیز نقشه‌های پیش آگاهی و رصد ملخ صحرایی موجود در سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین گزارش‌های کارشناسان اداره کل هواشناسی خوزستان، احتمال ریزش ملخ صحرایی درهفته نخست فروردین در استان وجود دارد.

وی افزود: ضروری است در همه مناطق خوزستان تیم‌های دیده‌بانی و مبارزه را فعال نگه داشته و ضمن اطلاع‌رسانی لازم به بهره‌برداران بخش کشاورزی در راستای همکاری در امر مبارزه، جهت جابجایی کندوهای زنبور عسل و احشام، از محل‌های احتمالی مبارزه هماهنگی‌های لازم انجام شود تا حجم خسارت های ناشی از این آفت ویرانگر به حداقل برسد.
نخستین گله ملح صحرایی یا دریایی در بهمن ماه ۱۳۹۷ در هندیجان دیده شد و همزمان با بروز سیلاب مهیب بهار امسال ، به تدریج بسیاری از مناطق کشاورزی استان با این آفت درگیر شدند.
به گزارش ایرنا استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول از حیث تنوع و حجم تولیدات کشاورزی رتبه نخست کشوری را دارد.
گندم ، برنج ، ذرت دانه‌ای وعلوفه‌ای ، نیشکر، خرما ، مرکبات ارگانیک، دانه زروغنی کلزا، چغندرقند ، صیفی‌ها و سبزی ، انواع گل های معطر و زینتی و محصولات جالیزی از مهمترین تولیدات زراعی و باغی خوزستان محسوب می‌شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.