علی بویری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ملخ‌های آفریقایی بین هفت تا ۹ سانتی‌متر طول دارند، اظهارداشت: به این نوع ملخ‌ها اصطلاحا صحرایی و یا دریایی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از کریدورهای اصلی ورود این موجودات به استان خوزستان، شهرستان هندیجان است و به همین منظور گروه های پایش ملخ‌های دریایی با توجه به جغرافیای طبیعی این شهرستان تشکیل شده اند.

فرماندار هندیجان آلودگی در هندیجان را در وضعیت زرد عنوان کرد و افزود: بر همین اساس میزان آلودگی را میتوان در زیر حد مبارزه با این آفت اعلام کرد.

بویری تصریح کرد: به استثنای مناطق جنوب هندیجان(مسیر بندر سجافی) که آلودگی نزدیک به استاندارد مبارزه است، لکه هایی از این آفت، مورد سمپاشی قرار گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با توده های عظیم ملخ‌ها در این شهرستان، گفت: در صورت حمله و ریزش این موجودات به سمت منطقه، خسارت های سنگینی را شاهد خواهیم بود که به همین منظور ستاد پیشگیری و ساماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان تشکیل و تمام عوامل و دستگاه‌های مربوطه سازماندهی شدند.

رئیس شورای تامین شهرستان هندیجان با اشاره به حداکثر آمادگی این شهرستان برای انجام سم پاشی‌های هوایی و زمینی، گفت: در این رابطه نیز باند پرواز هواپیمای سمپاش ویژه مقابله با ملخ های دریایی آماده و طی روزهای آینده کار سم پاشی به صورت هوایی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: سموم لازم در این رابطه تهیه و در اختیار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قرار گرفته و برای انجام عملیات سم پاشی نظارت های استانی و شهرستانی به شکل دائمی در حال انجام است.

بویری با اشاره به اینکه تدابیر لازم برای مقابله با این آفت اندیشیده شده، گفت: با توجه به آمادگی‌های به وجود آمده پیش بینی می شود همانند سال گذشته بتوانیم با هجوم ملخ های دریایی مقابله کنیم و مزارع کشاورزی و اقتصاد شهرستان دچار آسیب نشوند.

کویت یکی از مناطق اصلی آلودگی

فرماندار شهرستان هندیجان با اشاره به اینکه کشور کویت به عنوان یکی از مناطق اصلی آلودگی هم‌اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: علاوه بر این سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌طور کلی در وضعیت قرمز و یا زرد قرار دارند.

بویری تصریح کرد: منشاء این ملخ ها صحرای آفریقا و مسیر حرکت آنها از دریای سرخ در جنوب عربستان و خلیخ فارس است.

وی ادامه داد: قدرت پروازی این ملخ‌ها حدود ۲۰۰کیلومتر در روز است و از طریق باد منتقل می‌شود و قدرت خورندگی و تغذیه این ملخ بسیار زیاد است به گونه ای که قدرت خوردن چوب  و حتی تنه درختان را نیز دارد.

فرماندار شهرستان هندیجان  هرگله از ملخ های دریایی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دانست و افزود: گله های بزرگ‌تر تا ۵۰ برابر از این تعداد را تشکیل می دهند که به صورت ابر از کشوری به کشور دیگر طی مسیر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار از مزارع هندیجان سمپاشی شد و این درحالی است که امسال نیز تاکنون بیش از ۳۰۰هکتار به وسیله  ابزارهای مبارزه زمینی اقدام به سمپاشی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.