به گزارش ایرنا محمدتقی جغتایی سه‌شنبه در حاشیه افتتاح بخش بازتوانی بیماران سکته حاد مغزی در بیمارستان گلستان اهواز در جمع خبرنگاران بیان کرد: توانبخشی بخشی از نظام سلامت است و بیشتر افراد مبتلا به بیماری نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

وی افزود: از جمله بیماران سکته مغزی که ازشایع‌ترین بیماران حوزه  نورولوژی به شمار می روند به این خدمات نیاز دارند و در کشور ما هر سال ۱۵۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند.

جغتایی با اشاره به اینکه در سکته مغزی ۲ رویکرد اهمیت دارد گفت: هرچه سریع تر باید مداخله شود و بیماران در اسرع وقت به بیمارستان اعزام شده و مداخلات اولیه درمانی صورت گیرد و سپس انجام خدمات توانبخشی اهمیت دارد.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی ادامه داد: هدف از خدمات توانبخشی برگرداندن فرد به جامعه است تا از نظر حرکتی و ذهنی بازتوانی شود.

وی اظهار داشت: بیماران قطع عضو، ضربه مغزی یا نخاعی،  سوختگی، اختلال تکاملی، فلج مغزی، اوتیسیم، ام اس، پارکینسون، سرطان، آلزایمر و سکته های قلبی و مغزی از مهمترین گروههای نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

جغتایی اضافه کرد: سکته‌های مغزی از آن دسته بیمارانی هستند که به درمان توانبخشی خوب پاسخ می‌دهند.

 ۶۰ درصد تجهیزات توانبخشی در داخل تولید می‌شود

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی در ادامه در خصوص تجهیزات توانبخشی گفت: ۶۰ درصد تجهیزات توانبخشی در داخل تولید می شود و بقیه نیاز به واردات دارند اما اما متاثر از تحریم ها شده است.

وی بیان کرد: کارگروهی در وزاتخانه تشکیل داده ایم که با کمک دانشگاههای مهندسی بتوانیم تجهیزات را در داخل تولید کنیم و توان تولید بیشتر تجهیزات در داخل وجود دارد.

جغتایی توضیح داد: اولویت وزارتخانه در حوزه توانبخشی تهیه شناسنامه های خدمت، پروتکل‌های ارائه خدمت، و طراحی تکنولوژی های جدید توانبخشی، و زیر پوشش قرار دادن خدمات توانبخشی بدون پوشش بیمه ای از جمله اولویت ها است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی در خصوص برنامه های سفر یک روزه خود به اهواز گفت: بازدید از بخش توانبخشی بیمارستان ابوذر اهواز، کلینیک شکاف کام و لب، بازدید از دانشکده توانبخشی و نشست با هیات رییسه از دیگر برنامه‌ها تعیین شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.