داریوش بهارلویی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه برنامه ریزی متناسب برای شرایط هر حوضه و سد صورت گرفته، اظهار داشت: آخرین رصد شرایط منابع آبی از تفاوت بین حوضه‌های آبریز حکایت دارد به طوری که در حوضه کرخه میزان ورودی آب متناسب با شرایط نرمال بوده و برعکس در حوضه و سد مارون ۴۹ درصد کاهش منابع ورودی، این منطقه را در خشکسالی قرارداده اما آنچه که در همه حوضه‌ها مشترک است روند کاهش ورودی آب بوده که نگران کننده است.

وی افزود: از ابتدای سال ابی جاری تا کنون حدود ۶.۷ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها و رودخانه‌های استان شده که سهم حوضه کارون ۲.۶ مترمکعب، حوضه دز ۱.۵ میلیارد مترمکعب، حوضه کرخه ۱.۶ میلیارد متر مکعب، حوضه مارون ۲۹۴ میلیون مترمکعب، سد جره ۶۶ میلیون مترمکعب و حوضه زهره ۵۰۹ میلیون مترمکعب بوده که همگی نسبت به پارسال کاهش داشته‌اند.

به گفته وی طی همین مدت ۸.۱ میلیارد مترمکعب آب از سدها برای تامین نیازهای مختلف رهاسازی شده که تفاوت این ارقام بیانگر موازنه منفی ورودی و خروجی آب است.

بهارلویی تاکید کرد: با توجه به آنکه در سال آبی جاری، شرایط منابع آبی حوضه‌های آبریز استان متفاوت بوده، بسته به شرایط خاص همان سد و حوضه همچنین منابع آب قابل دسترس و ریسک‌های موجود، اقدامات و برنامه‌های ویژه تدوین شده است.

وی گفت: در حالی که ممکن است در یک حوضه احتمال سیلاب وجود داشته باشد در حوضه دیگر کم آبی، وجه غالب منطقه بوده و نیاز است که در این مناطق برنامه‌ریزی و تمهید متفاوتی داشته باشیم.

بهارلویی افزود: با توجه به همین شرایط سازمان آب و برق اقدامات از پیش تعریف شده‌ای را در نظر گرفته و در حال انجام آن است.

وی اضافه کرد: سیاست برنامه‌ریزی مخازن سدهای استان در حال حاضر تامین آب کشت‌های انجام شده است که به سبب بارش‌های نامناسب و عدم تحقق ورودی‌های اب موجب شده فشاری مضاعف بر حجم استراتژیک سدها وارد شود.

بهارلویی اظهار داشت: چشم انداز برنامه‌ریزی آب باید تا اواخر پاییز سال آبی بعد و شروع دوره بارشی مجدد را در نظر گرفته و بر این مبنا سیاست‌های بهره‌برداری را تدوین کند.

وی تصریح کرد: شرایط وابسته به ماه‌های پیش رو بوده و چنانچه بارش‌ها و میزان ورودی آب به سدها بهبود نیابد، باید نسبت به تعدیل مصارف و کشت در بهار و تابستان تصمیمات جدید گرفته شود که بدیهی است در این حالت اعمال کمبود یکی از راه‌های تعدیل خشکسالی خواهد بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان پیش از این نسبت به وقوع خشکسالی متوسط در حوضه‌های مارون- جراحی و زهره هشدار داده و گفته بود: آورد رودخانه‌های خوزستان از ابتدای سال آبی تا اوایل بهمن امسال ۲۳ درصد کاهش داشته است.

مرکز اقلیم شناسی کشور، بارندگی در ماه‌های بهمن و اسفند را نرمال و در فروردین ماه را نرمال متمایل به کمتر از نرمال پیش بینی کرده است. خواهد بود که اگر طبق این روال پیش برویم، اعمال محدودیت برای کشت‌های تابستانه دور از انتظار نیست.

اگرچه میزان بارندگی در حوضه‌های آبریز خوزستان ۴۸ تا ۵۰ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته اما سطح پوشش برف (تا اوایل بهمن ماه) نسبت به پارسال ۳۵ درصد بیشتر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.