سید عادل مولا سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، دلیل کاهش آمار پرندگان مهاجر در سرشماری امسال را عدم دسترسی به دلیل پراکنش آبی وسیع، عمق زیاد آب و امنیت زیستگاه‌ها عنوان کرد.
وی افزود: بیشترین تعداد پرندگان در تالاب هورالعظیم، بیشترین تنوع در تالاب شادگان و بیشترین کاهش جمعیت در تالاب بندون ایذه مشاهده شده است. 
مولا اضافه کرد: هورالعظیم با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه بیشترین تعداد پرندگان را در این سرشماری به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: امسال ۳۱ هزار و ۲۵۱ قطعه در تالاب بامدژ، هشت هزار و ۳۶۰ قطعه در تالاب شادگان و ۱۰ هزار و ۹۰۰ قطعه در تالاب میانگران شمارش شده است.
مولا بیشترین جمعیت شمارش شده را مربوط به مرغابی سانان با جمعیتی بالغ بر ۸۸ هزار قطعه عنوان کرد و گفت: در این سرشماری ۹۷ گونه پرنده شمارش شده که ۶۷ گونه در هورالعظیم مشاهده شده است.
به گفته وی غول حواصیل، مارگردن، آکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک مرمری، پلیکان سفید و پلیکان خاکستری گونه‌های حائز اهمیتی بودند که در این سرشماری مشاهده شده‌اند.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین اظهار داشت: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر و زمستانه آبزی و کنار آبزی، با هدف پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نامیده می‌شود، سازماندهی شده است.
وی افزود: این سرشماری هر ساله از اول ژانویه (۱۱ دی ماه) به مدت ۱۶ روز انجام می شود که امسال در ۴۲ ایستگاه، در ۱۴ تالاب و آبگیر استان اجرا شده است.
مولا اضافه کرد: در این برنامه کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه با تشکیل تیم‌های سرشماری با استفاده از تجهیزات همراه شامل تلسکوپ پیشرفته، دوربین چشمی و هلی شات مشارکت داشتند.
بر اساس این گزارش، پارسال۲۰۰ هزار پرنده مهاجر زمستان گذر در پنج تالاب و ۱۲ آبگیر خوزستان سرشماری شده بود. همچنین در سال ۹۶، حدود ۲۲۸ هزار و در سال ۹۵ بیش از ۲۴۳ هزار پرنده مهاجر در خوزستان ثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.