رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بالغ بر 39 گونه انواع پرندگان در تالابهای مهاباد سرشماری شد.

فاروق سخنور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اعلام اتمام سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالابهای مهاباد، خصوصاً پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان گفت: هر سال با شروع فصل زمستان در اواسط دی ماه با حضور کارشناسان استانی و شهرستانی عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین‌های چشمی انجام می شود.

وی تاکید کرد: امسال 39 گونه انواع پرندگان و در جمعیتی بالغ بر 50 هزار بال پرنده مشاهده و سرشماری شد که شامل گونه های مانند پلیکان سفید، غاز خاکستری، باکلان کوچک، اردک های سرسبز، نوک پهن، سرحنایی،تاجدار، خوتکا و ... می باشند.

سخنور گفت: سرشماری در بیش از 8 سایت شامل تالابهای بین المللی قوپی بابا علی و کانی برازن، قره قشلاق، یوسفکند، رودخانه و سد مهاباد همچنین در تالابهای سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه شامل تالابهای گروس، داشخانه و قوپی قازان در محدوده شهرستان مهاباد انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: برنامه های سرشماری برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان در زیستگاه ها انجام و اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری به اداره کل ارسال و آمار و اطلاعات بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به‌ عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در تدوین برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا؛ پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان با وسعت 927 هکتار با داشتن بیشترین فراوانی و غنای گونه ای در بین تالابهای مهاباد از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر زمستان گذر و مهاجر در شمال غربی کشور است.

تالاب کانی برازان در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی مهاباد قرار دارد که یکی از زیباترین مناطق طبیعی آذربایجان غربی است که به عنوان مامنی برای حیات وحش این منطقه از کشور، شناخته می‌شود. کانی برازان لقب اولین سایت پرنده‌نگری در کشور را به خود اختصاص داده است.

آب این تالاب از رودخانه مهاباد تأمین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می‌شود پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.