به گزارش ایرنا یک منتقد ادبی در این نشست که چهارشنبه شب برگزار شد با اشاره به عوامل مختلف تاثیرگذار بر فهم شعر گفت: غیر از خود شعر که به عنوان یک متن با آن روبه‌رو هستیم عوامل دیگری بر فهمیدن شعر تاثیر می‌گذارند که این عوامل غیر شاعرانه و فرامتنی هستند که موجب فهمیده شدن یا نشدن ما می شوند.

عبدالحمید ضیایی اظهار داشت:فهم شعر  در ذیل دانش فلسفه ادبیات از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است  و البته در فلسفه ادبیات و در فلسفه شعر نیز  منبعی برای این حوزه نداریم.

وی ادامه داد:  نخستین عامل مهم  در فهم شعر  درست دیدن  شعر  است  برای همین باید اول ببینیم به چه چیزی شعر می‌گوییم و چه فرقی با بقیه متون دارد که این امر در فهم شعر تاثیر به سزایی دارد.

این منتقد ادبی بیان کرد: نکته دوم این است که به چه کسی شاعر می گوییم کسی می‌تواند یک شعر را بهتر بفهمد که شاعر را بشناسد و نکته سوم دانش‌های درونی و بیرونی ناظر بر شعر است.

وی با اشاره به فرآیند شعری به عنوان یک عامل مهم در فهم شعر تصریح کرد:  اتفاقات درون فرآیند شعر، منشا الهام شعر و آنچه که یک فرآورده شعری و ادبی می خواهد بیان کند در فهم شعر بسیار مهم است.

ضیایی مخاطب را دیگر عامل مهم فهم شعر عنوان کرد و گفت:  شم هنری یا ذوق هنری در درک شعر تاثیر به سزایی دارد لذا به میزانی که ذوق و شم شاعرانه در مخاطب بیشتر باشد فهم از شعر کم و زیاد خواهد شد.

وی در ادامه  پیش فرض های ذهنی، مجموعه عقاید و باورها  مخاطب،   محیط و بافتی که شاعر در آن زندگی کرده، ارتباط شعر با روزگار و سن را از عوامل مهم درک شعر دانست.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز از ۳۰ دی تا پنجم بهمن‌ ۹۸ در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ پذیرای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.