به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر روز دوشنبه در نشست امضای توافقنامه همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب و شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در محل استانداری ، بیان کرد: نبود آب شرب در این منطقه که روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شود، جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب وظیفه مجموعه نفت نیست، گفت: اما با این وجود درآمد حاصل از استخراج این نعمت خدادادی، به خزانه واریز می‌شود و به همین دلیل می‌توان گفت، نبود منابع مالی برای تامین آب شرب منطقه‌ای که به این میزان تولید نفت دارد، نشان از اشکال در سیستم تقسیم اعتبارات است.

وی ادامه داد:روستاهایی که مواهب بیشتری برای کشور دارند و حتی ممکن است همین مواهب موجب خطرپذیری در آن روستاها شود، مثل روستاهای غیزانیه، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند و این درحالی است که بخش غیزانیه با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر، در نزدیکی مرکز خوزستان قرار دارد.

نبود آب شرب در غیزانیه غیرقابل توجیه است

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه نداشتن آب شرب برای ساکنان بخش غیزانیه هیچ توجیهی ندارد، گفت: مسئولان خوزستان در سال‌های اخیر در تامین آب شرب  برای خانوارهای منطقه غیزانیه کوتاهی کرده‌اند که در این رابطه خود را نیز مقصر می‌دانم.

شریعتی ادامه داد:در زمینه راه‌های روستایی به این بخش نیز بی‌توجهی  شده است اما با تلاش صورت گرفته ، برنامه ریزی ها به سمت بهبود شرایط زندگی در این منطقه است که از جمله آن بهبود فضاهای آموزشی است اما همچنان بزرگترین دغدغه مجموعه مدیریتی خوزستان تامین آب شرب مناسب و راه روستایی در غیزانیه است.

وی با بیان اینکه معمولا مسئولان استانی برای بیان انتظارات خود جهت جلب حمایت‌ها و تخصیص منابع مالی در سطح ملی به موضوع استخراج نفت از خوزستان به عنوان یک ظرفیت که در راستای تامین هزینه‌های کشور تولید می شود، اشاره دارند، گفت: به همین ترتیب مردم غیزانیه هم از این طریق مطالبه گری‌ خود را مدنظر دارند و خواستار توجه هرچه بیشتر به این منطقه نفتخیز هستند.

استاندار خوزستان به بازدید خود از بخش غیزانیه در راستای تامین آب شرب در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و افزود: مسئولان وقت آب و فاضلاب روستایی در آن زمان اعلام کردند که تامین آب شرب منطقه به ۳۰ کیلومتر لوله نیاز دارد و به همین دلیل از شرکت ملی مناطق نفتخیز خواسته شد تا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی ، منابع مالی لازم برای این خط لوله را اختصاص دهد.

شریعتی بیان کرد:پس از اعلام آمادگی مجموعه نفت، شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در انجام فرآیند لازم از جمله برگزاری مناقصه برای شناسایی و تعیین پیمانکار کم کاری کرد و در نهایت با وجود قولی که به مردم داده شد، پروژه پس از یک‌سال به مناقصه رفت و به یکباره متاسفانه با افزایش قیمت‌ها روبه رو شدیم و کار گره خورد.

وی با بیان اینکه پساز پیگیری دوباره ، مجموعه نفت آمادگی مجدد خود را برای مشارکت در تامین آب شرب غیزانیه اعلام کرد، افزود: این درحالی است که سازمان آب و برق پس از مقاومت‌هایی که از خود نشان داد، حاضر شد تا ۲۵ کیلومتر لوله آب شرب قسمت غربی غیزانیه را تامین کند.

استاندار خوزستان ادامه داد: این پروژه باید در سه ماه آینده به اتمام برسد تا وعده‌ای که ۲ سال پیش به مردم داده شد، محقق شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست برخی از مسئولان استانی آغاز عملیات اجرایی این پروژه را همزمان با حضور وزیر نیرو در روز پجشنبهه هفته جاری در خوزستان خواستار شدند اما استاندار خوزستان با ایجاد معطلی بیشتر در فعالیت پروژه به بهانه برگزاری آیین کلنگ‌زنی مخالفت کرد.

بخش غیزانیه در شرق اهواز و در محدوده بزرگترین تاسیسات نفتی منطقه با بیش از ۴۰۰ حلقه چاه نفت قرار دارد؛ با این حال از کمترین امکانات رفاهی همچون آب و جاده بی‌بهره است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.