به گزارش ایرنا حبیب الله آصفی عصر پنجشنبه در آیین آغاز هشتمین جشنواره گل نرگس در شهرستان بهبهان اظهار داشت: خوزستان رنگین کمانی از اقوام است که این شاخصه، این استان را از سایر استان ها متفاوت کرده است.

وی افزود: آثار تمدنی که در سال ۶۰ به نام گنجینه ارجان در کنار سد شهدا کشف شد، تاریخچه حکومتی این منطقه را به بیش از سه هزار و ۶۰۰ سال تثبیت کرد .

معاون امنیتی استانداری خوزستان گفت: در حوزه حکومت کیدین هُتران ، برخی از مورخان و بزرگان حوزه میراث معتقدند که برای اولین بار یک اسطوره در حال تبدیل شدن به واقعیت است و عده ای نیز معتقدند که او همان کی خسرو کیانی است که صاحب فر ایزدی بوده و انسانی عارف مسلک که داستان آن را فردوسی به زیبایی تمام در شاهنامه آورده است.

وی بیان کرد: بهبهان شهرستانی متنوع با سابقه تاریخی بالا بوده که اکنون اقوام مختلف کشور به پاسداشت گل نرگس در این شهرستان حضور یافته اند.

آصفی بیان کرد : گل نرگس در استان های خوزستان، ایلام، کردستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد مجموعه به عمل میآید.

وی افزود: در حال حاضر در این شهرستان گل نرگس شهلا یا ساده بیشتر از سایر گل های این‌مجموعه کشت می شود و گل نرگس گنبک یا ۶۰ پر، کُلاله های زرد، گل نرگس پنجه گربه ای و مسکین یا مسکینک که از همه معطرتر و خوش فرم تر است از آن جا که ظرفیت بازاری ندارند کمتر در بین گل ها دیده می شود.

معاون امنیتی استاندار خوزستان‌گفت: همچنین خرمای بهبهان نیز در بین تمام خرماهای ایران منحصر به فرد است و دلیل اصلی آن رنگ و طعم خاص آن است.

وی تصریح کرد: تعدادی از اساتید دانشگاه شهید چمران مطالعاتی را در این منطقه انجام دادند و به نتیجه رسیدند که مادر تمامی گل های نرگس مسکین است که باید قدر آن را بدانیم و نرگس کاران آن را از مزرعه های خود دور نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.