به گزارش ایرنا مهدی اقتصاد دوشنبه در آیین آغاز طرح ملی وارنیش فلورایدتراپی که به صورت نمادین در مدرسه استثنایی رودکی اهواز با حضور جمعی از مسئولان و دانش آموزان برگزار شد بیان کرد: این طرح برای تمام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی خوزستان( ۵۰۰ هزار نفر) با همکاری پنج دانشگاه‌ علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان از دوشنبه در ۲ مرحله اجرا می‌شود.

وی گفت: مرحله اول این طرح تا پوشش کامل جامعه هدف از امروز آغاز شده است و مرحله دوم نیز ۲ ماه بعد از اتمام مرحله اول آغاز می‌شود، در مرحله دوم نیز دندان تمامی افراد جامعه هدف دوباره فلورایدتراپی خواهد شد.

اقتصاد با اشاره به تخصیص ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای تامین فلوراید موردنیاز در این طرح ادامه داد: کارشناسان بهداشت در قالب این طرح برای آموزش نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان حضور خواهند یافت.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آمار بالای میزان مشکلات دهان و دندان در بین کودکان افزود: بیشتر کودکان تا سن ۱۲ سالگی ۲ دندان خراب دارند که این آمار در بحث بهداشت دهان و دندان یک فاجعه است.

وی گفت: فلوراید در غذا و مواد خوراکی وجود ندارد و متاسفانه به دلیل استفاده از آب‌های تصفیه و بسته بندی فلوراید موردنیاز به دندان نمی‌رسد، به همین منظور باید برای جلوگیری از خرابی دندان‌ها از این ماده استفاده شود.

اقتصاد بیان کرد: در کنار اجرای این طرح در مدارس در مراکز بهداشتی نیز این طرح برای کودکان سه تا ۶ سال نیز انجام می‌شود.

پوسیدگی دندان ۶۶ هزار نوآموز اول ابتدایی در خوزستان

 رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: در طرح سنجش نوآموزان اول ابتدایی امسال استان مشخص شد که از جمعیت ۱۰۲ هزار نفری این جامعه دانش‌آموزی ۶۶ هزار و ۹۱۲ نفر مبتلا به مشکلات دهان ودندان و پوسیدگی دندان هستند.

علی ممبینی گفت: برای جلوگیری از افزایش آمار پوسیدگی دندان لازم است که طرح ملی فلورایدتراپی از دوره پیش دبستانی  انجام شود.

وی با اشاره به هدف از برگزاری مراسم آغاز این طرح در یک مدرسه دانش آموزان استثنایی افزود: هزینه درمان مشکلات دهان و دندان بسیار بالا است و این هزینه برای کودکان استثنایی چند برابر است، کودکانی که شرایط عادی ندارند برای درمان بیماری‌های دهان و دندان باید هزینه‌های اضافه‌تری از جمله هزینه بیهوشی را نیز پرداخت کنند به همین دلیل اجرای این طرح در مدارس استثنایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس گزارش ایرنا بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت با «فلوراید» می‌توان از پوسیدگی دندان ها تا ۴۰ درصد جلوگیری کرد. فلوراید در استخوان ها و دندان های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آنها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند.

 در «فلورایدتراپی»، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکروارگانیسم های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.