غلامرضا شریعتی عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری استان خوزستان در گیت بوستان اهواز اظهار داشت: تعمیر منازل خسارت دیده از سیل تا هفته آینده به طور کامل به پایان می رسد و ساخت منازل نیز با سرعت در دست انجام است چراکه گرما عامل کندی ساخت و ساز بود و با کاهش دما بتن ریزی صورت می پذیرد لذا از این پس شرایط بهتری در مناطق سیل زده رقم خواهد خورد.

وی بیان کرد: خوشبختانه سال گذشته استان خوزستان با یک ترسالی و بارش‌های خوبی مواجه شد که با برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته همه نقشه های دشمنان در خشکسالی را نقش بر آب کرد و همه را از بین برد.

استاندار خوزستان افزود: تابستان سال جاری ۴۶۰ هزار هکتار همراه با نیشکر زیر کشت رفت و ۲۰۲ هزار هکتار کشت برنج انجام شد که در تاریخ استان بی‌سابقه بوده است و تلاش کردیم امید به روستاییان و کشاورزان سیل زده بازگردد و به آینده امیدوار شوند.

وی بیان کرد: در سیل اخیر وقتی از مردم مناطق سیل زده نظرسنجی انجام دادیم کشت تابستانه اولویت اول و بازسازی مسکن اولویت دوم آن‌ها بود چرا که می‌خواستند امرار معاششان با عزت و دست رنج خودشان باشد.

شریعتی با بیان این که دولت و نظام تمام قد در سیل اخیر تلاش کردند در کنار مردم سیل زده حضور داشته باشند گفت: در سیل اخیر همه دستگاه های اجرایی، امنیتی، نیروهای مسلح، شرکت های خصوصی و ...با هماهنگی کنار هم ایستاند و با وحدت و بدون هیچ گونه اختلاف سیل عظیم را کنترل کردند.

وی گفت: میزان آورد آب در سیل اخیر ۵۸ میلیارد مترمکعب بود در صورتی که ظرفیت پشت سدها بسیار کمتر از این میزان است و قدرت مانور سدهای خوزستان در حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب است، با این همه این مسایل بدون تلفات جانی پشت سر نهاده شد هر چند زمین های زیادی زیرآب رفت اما نظام کنار روستاییان برای ساخت منازل ایمن و تخلیه سریع آب از زمین‌های کشاورزی ماند و ۱۴۵ هزار زمین کشاورزی تخلیه و برای کشت تابستانه آماده شدند.

استاندار خوزستان بیان کرد: پارسال در همین زمان وضعیت ما بسیار متفاوت بود هم زمان با خشکسالی شدید و پی در پی مواجه بودیم تابستان ۹۷ اوج این خشکسالی بود به طوری جریان کارون در مقطع اهواز به ۱۳۰ متر مربع رسیده بود و مشکلات جدی برای کشت و صنعت، نخیلات، کشاورزی و... ایجاد شد و حتی نگرانی های شدیدی در حوزه آب شرب را موجب شده بود.

شریعتی بیان کرد: در شرایطی که مجبور بودیم یک و نیم برابر نیاز آب شرب را پشت سدها نگه داریم، حداکثر آب پشت سدها یک میلیارد بود و در واقع کمتر از دستورالعمل‌ها بود لذا دشمن بر این موضوع تکیه کرد و فکر می‌کرد می‌تواند جوری برنامه ریزی کند تا ایران با نا آرامی درونی مواجه شود و خیال می‌کرد که خشکسالی کمر کشور را خم خواهد کرد.

وی با اشاره به توطئه ها دشمنان این مرز و بوم برای کشور و به ویژه خوزستان که نقش بی‌بدیلی در کشور دارد توضیح داد: اقتصاد کشور با خوزستان گره خورده است چرا که استان خوزستان دارای پتانسیل های زیادی چون نفت، کشاورزی، صنایع بزرگ و ... است.

وی گفت: بیشترین تولید گندم، شکر، و محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان خوزستان است به طوری که از ۱۱۰ میلیون تن تولید کشاورزی در کشور حدود ۱۶.۵ میلیون تن در خوزستان است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1265179
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.