امید فاضلی شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا کمبود مکان و امکانات رفاهی را برای اعضا و هنرمندان هنرهای تجسمی در اهواز را یک معضل هنری عنوان کرد و گفت :زیبنده نیست یک مرکز استان با غنای فرهنگی و داشتن استادانی بزرگ در حوزه های مختلف هنری و تجسمی هنرمندان آن بدون مکان برای ارائه کارهای هنری خود باشند.

فاضلی ادامه داد : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان محلی را در موزه معاصر در اختیار انجمن هنرهای تجسمی قرارداده است که هیچگونه امکانات رفاهی از جمله برق، کولر و ... ندارد و در اصل این ساختمان بدون استفاده است و امکان هیچگونه فعالیتی در این ساختمان وجود ندارد.

وضعیت هنرهای تجسمی در اهواز دغدغه مسئولین نیست

این مدرس رشته نقاشی ، نبود دغدغه کافی برای مسئولان را دلیل ضعف در مدیریت مجموعه انجمن هنرهای تجسمی عنوان کرد و افزود : زمانی که برای مسئولان داشتن فضای فیزیکی انجمن هنرهای تجسمی اهمیت و یک ضرورت نباشد در نهایت انجام پروژه تکمیل محل انجمن سالها به طول می انجامد و متاسفانه نظارتی هم نخواهد بود که در تسریع کار اقدامی صورت گیرد .

وی در خصوص  وضعیت سایر انجمن های هنری در اهواز گفت  : سایر رشته های مختلف هنری از جمله موسیقی، طراحی و خوشنویسی، ، فیلم و عکس و کاریکاتور، و هنرهای تجسمی، گرافیک، تئاتر، طراحی، دوخت، رسانه و فضای مجازی، هنرهای دستی و ... از امکانات و حمایت مناسبی برخوردار نیستند و دلیل آن نظارت و کمبود نیروی متخصص در جایگاه مدیریتی است .

فاضلی از کمبود نظارت بر آموزشگاه های هنری سخن گفت و بیان کرد :هیچ گونه نظارتی بر آموزشگاه های هنری در رشته های نقاشی ، خط ، مجسمه سازی و سایر هنرهای تجسمی جود ندارد به همین دلیل شاهد پایین آمدن کیفیت سطح آموزشی در آموزشگاه ها هستیم، در آموزشگاه های هنری افرادی که متخصص نیستند و  سابقه کمی در کار تدریس دارند فعالیت می‌کنند و همین دلیل باعث می‌شود هنرجو های این رشته ها از بار علمی و فنی کمی برخوردار شوند.

این مدرس با سابقه هنری عنوان کرد : مدرسان آموزشگاه ها باید از سابقه کار ، برپایی نمایشگاه های متعدد هنری ، فعالیت در جشنواره های ملی و بین المللی و تخصص در رشته آموزشی و  غیره را در کارنامه کاری خود داشته باشد تا بتوانند نیروی متخصص پرورش دهند در غیر این صورت کیفیت آموزش بسیار تجاری و پایین خواهد آمد.

این مدرس هنرهای تجسمی در خصوص روش تدریس هنر در مدارس و هنرستان های استان گفت :علت اصلی ضعف آموزش در هنرستان های هنری ضعف تحلیل آثار معاصر و هنر مدرن توسط استادان این رشته است که از تجربه و علم کافی برخوردار نیستند و همین عامل باعث می شود هنرجو اگاهی کافی نسبت به هنر و آثار هنری به خصوص آثار اصیل ایرانی در مکاتب عصر معاصر کسب نکنند .

وی افزود : اگر استادان دغدغه ای داشته باشند تا هنرجوها با انواع سبک‌های هنری آشنا شوند مشکل ضعف اطلاعاتی در بین هنرجوها بر طرف خواهد شد ، در جمع هنرآموزان هنرستان ها و دانشگاه ها افراد اندکی به دلیل علاقه شخصی به دنبال تحلیل و موشکافی آثار هنر می روند که متاسفانه نسبت به رشد جمعیت و دوستداران هنرهای تجسمی این تعداد بسیار کم هستند .

وی گفت:هنر آموزان در سطح هنرستان و دانشگاه بیشتر با هدف دریافت مدرک تحصیلی دانشگاهی وارد این رشته می شوند که متاسفانه دلیل عمده ای بر کاهش سواد هنری این افراد می شود .

کمبود نقاشی های اصیل ایرانی در فرهنگ ایرانی

فاضلی از خصوصیات مکاتب نقاشی ایرانی گفت و افزود : یکی از ویژگی‌های نگارگری ایرانی داشتن  مضامین رنگارنگ، ظاهر ساده و توده‌های پرتراکمی از جزئیات که با دقت و ظرافت فراوان نگاره‌پردازی شده‌اند،می باشند و  نگارگری کلاسیک ایرانی رابطه‌ ای  نزدیک با شعر فارسی دارد بنابرین بدون داشتن درکی استوار از مضمون و سبک این شعرها فهم این تصاویر آسان نیست .

وی ادامه داد :برخلاف نقاشی‌های غربی نگارگران ایرانی، نگاره‌های خود را از روی سوژه‌های زنده نمی‌کشیدند، بلکه با الهام از ادبیات فارسی، صحنه‌های شگفت‌انگیزی با  نیروی خیال‌پردازی خود می‌آفریدند که دارای سبکی خاص و رویاگونه است و از قوانین تحمیلی نقاشی غربی ـ مانند نورپردازی و پرسپکتیو ـ پیروی نمی‌کند .

این هنرمند نقاش از سبک هنری نقاشی های خود گفت وبیان کرد : سبک نقاشی های آثارم را در شیوه «امپرسیونیسم» یا «دریافتگری» ، «اکسپرسیونیسم» یا «هیجان‌نمایی» است . این شیوه  مبتنی بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از نگاههای  زودگذر با به کار بردن تکه های رنگ‌ تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزش‌های نور است .

فاضلی افزود :در این سبک نقاشی، نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو آغشته به رنگ‌های خالص و نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگ‌ها استفاده می‌کنند، استفاده از رنگ های خالص و شفاف با ضرب قلم‌های مستقل و تا حدی سریع از ویژگی‌های بارز آثار نقاشی «امپرسیونیسم» است که به جای ترکیب رنگ های آبی و زرد برای تولید سبز دو رنگ آبی و زرد مخلوط نشده را بر روی بوم قرار می‌دهند تا رنگ‌ها «حس» رنگ سبز را در بیننده به وجود بیاورد.

وی سبک اکسپرسیونیسم را بیان تجسمی هنرمند برای القای هیجانات شدید خود عنوان کرد و اظهار داشت :هدف اصلی این مکتب نمایش درونی هنرمند نقاش است که عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب را در تابلو خود نشان می دهد،در این شیوه‌ هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد.

رنگ گریزی در جامعه ایرانی

این کارشناس هنری  استفاده از رنگ های تیره را در جامعه ایرانی نوعی رنگ گریزی عنوان کرد و گفت : فرهنگ غالب در ایران به شکلی است که رنگ تیره به‌عنوان نشانه‌ متانت، وقار، نجابت، پاکدامنی، شخصیت و پایگاه اجتماعی مردم تبدیل شده است که استفاده از رنگ‌های تیره حتی در مراسم شادی و جشن به‌عنوان یک رسم درآمد و باعث افتخار افراد و شخصیت‌ها شده است .

فاضلی ادامه داد :  در خانواده‌ها، مدارس و ادارات دولتی  رنگ‌های تیره مورد استقبال قرار می‌گیرد و همچنان هم به‌عنوان ارزش از آن یاد می‌شود، در این وضعیت افرادی که تمایل به استفاده از لباس‌های روشن‌ دارند به‌خصوص زنان و دختران، از طرف جامعه به شکل دیگری به آنها نگاه می‌شود و در نهایت این افراد هم برای اینکه خود را هم رنگ جماعت کنند مجبور می‌شوند با رنگ‌های تیره‌ کنار بیایند.

وی افزود : در روان‌شناسی نوین «رنگ» و «رنگ‌ها» یکی از معیارهای سنجش شخصیت به‌شمار می‌آیند، زیرا هر یک از آنها تاثیر خاصی در روح و جسم یک فرد می گذارد و نشانگر وضعیت روانی و جسمی آن شخص است.

این هنرمند از مفاهیم رنگ گفت و ادامه داد : رنگ ها بیان مفاهیم بسیاری دارند به نوعی که رنگ قرمز نشانه (مهیج – محرک – سرزنده)،رنگ زرد (بشاش – جا افتاده – دلپذیر)،رنگ آبی (آرامش – تسکین دهنده ) و رنگ مشکی (قوی – مقتدر) را به بیننده القا می‌کند.

استفاده از المان های رنگی در حاشیه رودخانه کارون

فاضلی از کمبود رنگ های با نشاط در اهواز  گفت و بیان کرد :در شهرهای بزرگ توریستی که رودخانه از درون آنها عبور می کند برای جذب بصری از رنگ های با نشاط روشن استفاده می شود تا شهروندان هنگام پیاده روی یا عبور از این مسیر لذت رنگ را با ترکیب فضا سازی رودخانه و پارک بهتر احساس کنند ، ولی در شهر اهواز هیچ گونه تنوع رنگی در حاشیه رودخانه کارون دیده نمی‌شود .

وی افزود : مجسمه هایی که در حال حاضر در پارک مجسمه اهواز واقع در میدان مالیاتی جانمایی شده اند، در فضای مناسبی قرار نگرفته اند ، در صورتی که شهرداری می‌توانست با کارشناسی کردن فضاهای شهری مجسمه ها را در مناطق مناسب تر جانمایی کنند و شهروندان ، مسافران و حتی کودکان در طول ۲طرف جاده ساحلی از این فضا و المان های مجسمه ای استفاده بصری داشته باشند.

این کارشناس هنرهای تجسمی ادامه داد : هنرمندان معاصر بزرگی در حوزه هنرهای تجسمی داریم که می توانیم آثار این اشخاص را در گوشه گوشه شهر قرار دهیم تا شهروندان با هنرمندان ، آثار و سبک هنری آنها آشنا شوند و از این طریق فرهنگسازی و ترویج هنر اصیل ایرانی را در بین جامعه داشته باشیم .

به گزارش ایرنا امید فاضلی طی چندین سال فعالیت هنری خود شرکت در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی و برپایی چهار نمایشگاه انفرادی در گالری اشراق اهواز سال ۱۳۸۴ ،موزه دکتر سندوزی تهران سال ۱۳۸۷،گالری مهروا تهران سال۱۳۸۸ و موزه هنرهای معاصر اهواز ۱۳۹۴ رادر کارنامه خود دارد .

وی برگزیده شرکت کننده در نمایشگاه سایت آرت اکسپو تهران در سال ۱۳۹۰ و نمایشگاه نقاشی در گالری ABRA ( ابـرا) و گالری Art People( آرت پیپل) و جشنواره فرهنگی هنری کشور دانمارک در سال ۱۳۹۵ است .

۷۱۶۵/۶۰۶۴
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.