به گزارش خبرنگار ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در شورای کشاورزی در سالن جلسات فرمانداری اندیمشک افزود: با توجه به ظرفیت های خوب منطقه ، از فرصت های موجود استفاده بهینه خواهد شد.
وی با تشریح وضعیت شهرستان اندیمشک گفت:برای این شهرستان نیز در بخش های مختلف از جمله فاز دوم طرح مقام معظم رهبری هفت هزار و ۲۵۰ هکتار با مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال ، توسعه گلخانه ها و صنایع تکمیلی و تبدیلی و اعطای تسهیلات مکانیزاسیون به متقاضیان و تکمیل پایانه پایانه صادراتی شهرستان هماهنگی شده است.
چنگلوایی با بیان اینکه توسعه باغات در اندیمشک از سد دز تا دوکوهه مدنظر است افزود: در برخی موارد هم نیازهای شهرستان به حوزه آب و برق خوزستان برمی گردد که طی روزهای آتی تعیین تکلیف می شوند.
رئیس کمیسیون انرژی و نماینده اندیمشک  در مجلس شورای اسلامی هم دراین نشست گفت: استان خوزستان در سطح کشور به عنوان محور کشاورزی مطرح است که شمال خوزستان پایگاه اصلی کشاورزی استان محسوب می شود لذا با توجه به شاخص های بخش کشاورزی این‌ منطقه ،تقویت و توسعه این صنعت ضرورت دارد.
فریدون حسنوند تصریح کرد: با یک برنامه ریزی پنج ساله، میتوان در زمینه تزریق اعتبارات ، بررسی نقاط ضعف و قوت و تقویت بخش کشاورزی به نتایج مثبتی رسید. 
 وی با تاکید بر لزوم پیگیری طرح های ملی که در سطح استان مصوب شده اند گفت : طرح موسوم به مقام معظم رهبری از جمله این طرح ها است که هیچ قدمی برای آن دراین حوزه برداشته نشده است.
وی افزود: در شهرستان سه منطقه را برای آبیاری پیش بینی و تعیین کردیم از جمله چمگلک ، اما هیچ کاری صورت نگرفت.
وی با اشاره به وجود سه سد و سه رودخانه و دیگر ظرفیت های آبی مطلوب در اندیمشک بیان کرد: در منطقه ای که در جوار آب است و به نوعی این آب به خلیج فارس منتهی می شود اجازه آبیاری و بهره برداری به کشاورز نمی دهیم و کانال آبیاری هم احداث نمی شود، طبیعی است که  این مسائل سبب نگرانی کشاورزان می شود.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس همچنین بر لزوم توسعه احداث بندهای غلطکی برای آبی کردن اراضی کشت دیم تاکید کرد .

عوامل واگذاری غیرقانونی اراضی معرفی شوند 
حسنوند  با انتقاد از برخی واگذاری های غیرقانونی اراضی اظهار داشت:چرا عوامل پشت پرده واگذاری های غیرقانونی در سطح استان معرفی نمی شوند، چطور ۲۰۰ هکتار زمین کلاس یک سرجاده با چند حلقه چاه و سوله به قیمت ۴۰۰ میلیون ریال  به فردی واگذار شده است‌، این تخلف ها از چشم مردم پنهان نیست و دست های پنهان در این امور باید معرفی شوند.
وی با اشاره به اسناد مالکیت در بخش الوار گرمسیری گفت: اراضی کشاورزان و حتی منازل مسکونی آنها را هم به نام منابع طبیعی زده اند استدعا می شود با نوجه به مشکلات منطقه و کشاورزان این دغدغه آنها حل شود.
نماینده اندیمشک گفت: با توجه به این همه منایع و ظرفیت های ارزنده آب و خاک در خوزستان،نباید از تحریم واهمه داشت.
فرماندار شهرستان اندیمشک هم در این نشست گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب به موضوع رونق تولید ، ضرورت تلاش مضاعف دستگاههای مختلف را نشان می دهد.
پیمان جهانگیری افزود: بخش کشاورزی موثرترین بخش در این  زمینه است که باید برنامه ریزی جدی تر در آن انجام شود ، تولید محصولات دراین حوزه با توجه به برخورداری از شرایط مطلوب ، گام مهمی برای خودکفایی ملی است.
وی با تشریح تلاش های انجام شده در بخش کشاورزی گفت: حوزه شیلات اندیمشک پس از هشت سال به فراموشی سپرده شده بود که با همکاری نماینده شهرستان با تلاش زیاد آن را پیگیری کردیم.
وی افزود: این طرح در نهایت پس از موانع زیاد به نتیجه رسید ولی در گام‌های پیش رو نیاز به حمایت بیشتری داریم.
وی گفت:برای ایجاد انگیزه بیشتر در کشاورزان باید حمایت های بیشتر و بهتر از این قشر صورت گیرد بعنوان مثال در زمینه بذر مشکلاتی در شهرستان وجود دارد که برای رفع این مشکلات نیاز به حمایت بیشتر مسوولان استانی داریم.

۷۲۸۱/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.