ابراهیم صالحی عمران روز یکشنبه در آیین بهره برداری از پنج پروژه عمرانی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای خوزستان در اهواز افزود: با وجود آنکه در چهار دهه انقلاب اسلامی سرمایه گذاری عظیمی روی آموزش و پرورش و توسعه آموزش عالی صورت گرفته است ولی اگر این سرمایه گذاری منطقی تر ، هوشمندانه تر و هدفمند تر صورت می گرفت نتیجه بهتری برای سرعت بخشیدن به توسعه کشور حاصل می شد.
وی رقابت هرساله ۶۰۰تا ۷۰۰هزار جوان رشته علوم تجربی برای قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی و تلف شدن عمر و سرمایه نیروی انسانی را نتیجه ساختار غلط نظام آموزشی کشور برشمرد و گفت: قشر عظیمی از جوانان کشور رابرای قبولی تعدادی اندکی از آنان در رشته های پزشکی معطل کردیم در حالی که نیاز کشور چیز دیگری است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه فرایند توسعه کشور با تعدادی تربیت معدودی از جوانان کشور در رشته های پزشکی شکل نمی گیرد و به طور قطع  به بازنگری نیاز دارد افزود:در کشوری توسعه یافته ای همچون اتریش ۸۰درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و مهارتی سوق داده می شوند و تها ۲۰درصد آنان به دانشگاه ها می روند که بخش مهمی از دروس دانشگاهی آنان نیز مهارتی و کارآفرینی است.

۳۰هزار میلیارد ریال برای نوسازی کارگاه‌ها فنی و مهارتی نیاز است
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: برای نوسازی و به روز کردن کارگاه‌ها و تجهیزات فنی و مهارتی در دانشکده های فنی و حرفه ای کشور به ۳۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است در حالی که کل اعتبار سالانه این دانشگاه حدود هفت تا هشت هزار میلیارد ریال است.
صالحی عمران با اشاره به اینکه اعتبارات ملی پاسخگوی نیاز دانشگاه های فنی و حرفه ای در سراسر کشور نیست ، تفاهم نامه همکاری بین استانداری خوزستان و این دانشگاه را برای نوسازی کارگاه ها و تجهیزات را الگویی مناسب بیان کرد و افزود: هم اکنون در ۱۳ استان کشور چنین تفاهم نامه های مشترک بسته شده که در سال های آینده آثار مثبت آن دیده می شود.

توسعه بدون نیروی انسانی ماهر امکان پذیر نیست
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از آرزوهای ملت و هر دولتی دستیابی به مفهوم عملی توسعه است بیان کرد: بدون بهره مندی از نیروی انسانی ماهر و مهارتی دستیابی به توسعه امکان پذیر نیست.
صالحی عمران در ادامه همه کشورهای توسعه یافته غربی بدون استثنا روی تربیت نیروی انسانی ماهر ، خلاق ، کارآفرین و مهارتی منطبق با نیازهای خود و بازار ، سرمایه گذاری کرده اند  و اوج این سرمایه گذاری در دهه ۷۰ میلادی انجام شد گفت: این نگاه و توجه به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دستاوردهای زیادی برای آنان به ارمغان آورد.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر توجه خوبی برای توسعه آموزش های مهارتی منطبق با نیاز بازار در کشور شده است افزود: توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی و عملی باید در دوران تحصیلات متوسطه و دانشگاه صورت گیرد ولی صرفا" توسعه کمی نباید به تنهایی مورد نظر باشد.

اشتتغال ۸۰درصدی دانش آموختگان رشته های آموزشی مهارتی
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ایران از نظر تربیت رشته های مهندسی رتبه سوم جهانی را دارد ولی بازار کار برای آنان به علت نداشتن فنون مهارتی دانش آموختگان رشته های فنی فراهم نیست افزود: بر اساس بررسی های انجام شده حدود ۸۰درصد دانش آموختگان رشته های مهارتی و فنی این دانشگاه جذب بازار کار شده اند و این رقم بسیار خوبی است.
وی با بیان اینکه نیاز بخش صنعت برای جذب رشته های مهارتی بالا است افزود: باید با هدایت تحصیلی و مشاوره دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی و حرفه ای سوق داد تا صنایع بتوانند نیازهای خود را از میان همین دانش آموختگان مهارتی جذب کنند.

۲۶ برنامه جدید درسی در دانشگاه   
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با ضروری خواندن کیفی سازی آموزش های مهارتی و ارتقای سطح علمی مربیان و هیات های علمی این دانشگاه گفت: در مهر ماه آینده  ۲۶ برنامه جدید درسی وارد کلاس های دانشگاه فنی و حرفه ای می شود.
صالحی عمران افزود : در این پیوند ، ۵۰دوره توانمندسازی هیات های علمی و کادر آموزشی به منظور ارتقای کیفی آموزش های فنی و حرفه ای برگزار شده است.
وی بازسازی فیزیکی فضاهای کارگاهی را ضرورتی اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود: باید فضای کارگاه برای دانشجویان بهتر از فضای کلاس باشد تا ضریب یادگیری مهارت ها افزایش یابد و میل و رغبت برای حضور در کارگاههای فنی و حرفه ای بالا برود.
به گزارش ایرنا در آیینی پنج پروژه عمرانی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای خوزستان  یکشنبه به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در اهواز به بهره برداری رسید.  
برای این اجرای این پروژه ها که شامل نوسازی و تجهیز کارگاه الکترونیک  و الکتروتکنیک ، نوسازی و تجهیز کارگاه عمران ، تجهیز سلف سرویس دانشجویان ، احداث آزمایشگاه رشته مهندسی تکنولوژی شیمیایی و ساخت مجتمع کارگاهی و آموزشی آموزشکده فنی و حرفه ای دختران است ۱۰۰میلیارد ریال از منابع ملی و استانی هزینه شده است.  
۶۰۶۵/۶۰۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.