دکتر مصطفی کنارکوهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پس از دریافت گزارش تلف شدن تعدادی از گاوها که در حال چرا در اطراف تالاب میانگران ایذه بودند یک تیم فنی دامپزشکی خوزستان برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شد که پس چند روز تحقیق و بازدید میدانی ، انتشار بیماری دامی به عنوان دلیل تلف شدن دام ها رد شد ضمن آنکه در دیگر نقاط این شهرستان چنین تلفات نابهنگام دام در دامداری های سنتی و صنعتی نیز مشاهده نشد.
وی گفت: پیش از حادثه تلفات دام ، مقداری سم شیمیایی به منظور گند زدایی اطراف تالاب مورد استفاده قرار گرفته و به احتمال زیاد علوفه اطراف تالاب آلوده به این سموم بوده است.
کنارکوهی با بیان اینکه نمی توان با قطعیت دلیل تلف شدن گاوهای اطراف تالاب را آلودگی چراگاه های اطراف تالاب بیان کرد افزود:آنچه مسلم و قطعی است طغیان بیماری دامی در منطقه منجر به تلف شدن گاوها نشده است   
تیر گذشته چندین مورد تلف شدن گاو در روستاهای حاشیه تالاب میانگران به ویژه روستاهای پرچستان گورویی، پرچستان اورک‌شالو، فارم، قلعه گژدم، خنگ اژدر، میانگران سفلی و راسفند گزارش شد.

هم اکنون بنا به توصیه بهداشت محیط ، دامپزشکی ، محیط زیست و دهیاری ها، روستاییان اطراف تالاب میانگران از بردن گاوهای خود برای چرا منع شده اند.
گفته می شود نمونه‌های آب تالاب میانگران به آزمایشگاه های سم‌شناسی تهران، شیراز و تبریز ارسال شده ولی هنوز جواب آزمایش ها به دستگاه های اجرایی خوزستان و شهرستان ایذه ارسال نشده است.
پیشتر گزارش های مردمی از کم شدن غیرمنتظره تعداد حشرات تالاب میانگران نسبت به سال‌های گذشته منتشر شده بود که این مورد می تواند دلیلی بر سمی بودن محیط اطراف تالاب باشد.
در سال های اخیر نیز مباحثی درباره سرازیر شدن فاضلاب شهری ایذه به این تالاب و انتشار آلودگی آن مطرح شده است.
تالاب میانگران با محدوده  ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری با فاصله ۵۰۰ متری شهر ایذه  در بهمن سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسید.

امسال وضعیت اکولوژیکی و آب این تالاب به برکت نزولات جوی مناسب ، نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر بود.
۶۰۶۵  /۶۰۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.