رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول ضمن تشریح جزئیات فعالیت عمرانی در حریم قبرستان امامزاده رودبند توسط شهرداری این شهرستان، آن را اقدامی غیرمجاز و بدون هماهنگی با اداره اوقاف و میراث فرهنگی عنوان کرد.

حجت الله آریایی‌نیا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تغییراتی توسط شهرداری شهرستان دزفول در حریم قبرستان امامزاده رودبند اظهار داشت: این امامزاده در کنار رود دز قرار گرفته و برای مردم دزفول ارج و قرب زیادی دارد و برای زیارت این امامزاده روزانه عده زیادی به این زیارتگاه مراجعه می‌کنند. بارگاهی زیبا با گنبدی به سبک بناهای زیارتی استان‌های جنوبی ایران که یکی از معماری‌های زیبای تاریخی - مذهبی کشور بوده و در زمره آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: نخستین بانی ایجاد بنای آرامگاهی بر مزار امامزاده سلطان علی رودبند، امیر تیمور گورکانی بوده که از دوستداران شیخ بود. اما بعدها در دوره صفوی و قاجار هم مرمت ها و ساخت وسازهایی در آن انجام گرفت.

آریایی نیا تصریح کرد: سلطان علی رودبند در ساحل دز خانه کرد و همان جا ماند و بعد از مرگش در جایگاهش مشرف بر جریان همیشگی این رودخانه بنای آرامگاه احداث شد.

4e29a68b-e58d-4631-b628-3264aa1a0ee6

وی به قدمت قبرستان تاریخی منتسب به این بارگاه که تقریبا همزمان با احداث بنای آرامگاهی است، اشاره کرد و افزود: این قبرستان با قدمتی خدودا ۴۰۰ الی۶۰۰ سال بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر دزفول است که دارای معماری شاخص، تزئینات آجری و پارهای لعاب رنگی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول تصریح کرد: بخشی از قبرستان تاریخی آرامگاه رودبند با هدف توسعه بافت شهری دستخوش تغییر و تحولاتی شده و هم اکنون نیز شهرداری دزفول شروع به فعالیت عمرانی در حریم این قبرستان کرده و قصد تسطیح بخشی از این قبرستان را دارد.

12aae15f-02a4-4b70-99b3-04c39c5ae18f

 آریایی نیا ادامه داد: قبرستان رودبند بخشی از فرهنگ غنی و شناسنامه تاریخی فرهنگی مردم دزفول است و امانتی از نسل گذشته به مردمان حال است که باید برای آیندگان به امانت باقی بماند.

 وی اضافه کرد: آجرکاری و معماری زیبای این قبرستان و بنای تاریخی امامزاده رودبند سالانه پذیرای موجی از گردشگران داخلی و خارجی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: شهرداری دزفول از سال گذشته به منظور توسعه شهری و استفاده از فضای محدوده قبرستان رودبند اقدام به تسطیح بخشی از این قبرستان کرده است.

 آریایی نیا ادامه داد: از طرف اداره میراث فرهنگی دزفول برای جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر تاریخی به مراجع قضایی اطلاع رسانی شد که متأسفانه تاکنون از سوی این ارگان اقدامی صورت نگرفته است.

aa899df1-4fb7-476f-ae3b-d152b780f072

وی گفت: شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی اقدام به تخریب این قبرستان تاریخی کرده در حالی که این اثر بخشی از معماری شهر و دارای تزئینات آجری زیبایی است که حرمت آن باید حفظ شود و طرح توسعه رودبند غیر مجاز است چرا که اجرای هر طرحی در این محدوده باید با هماهنگی اداره اوقاف و میراث فرهنگی صورت گیرد.

ce0afc3c-43b7-4854-bb36-3f89f3795bc9

آریایی نیا اظهار داشت: با اقداماتی که اخیراً بدون هماهنگی توسط شهرداری صورت گرفته بستر طبیعی رودخانه و صخره بستر تخریب شده و اگر این عملیات ادامه داشته باشد چند دهنه قنات موجود در این محدوده نیز آسیب خواهند دید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.