به گزارش ایرنا مینو رفیعی روز دوشنبه در نشست تخصصی - توجیهی طرح تعیین شیوع کم توانی و معلولیت های جامعه هدف سازمان بهزیستی و ایجاد سامانه رصد کم توانی - عملکرد در اهواز بیان کرد: هدف از طرح تعیین شیوع و ایجاد سامانه رصد کم توانی، تعیین وضعیت و دلایل بروز معلولیت ها در کشور به منظور تمرکز بر رفع این علل ها است.
وی با اشاره به دستاوردهای سازمان بهزیستی در زمینه غربالگری شنوایی و دریافت پیشنهادهایی
برای اجرای این طرح در خاورمیانه ، افزود:خوشبختانه در طرح غربالگری شنوایی موفق به پوشش 82 درصدی غربالگری شنوایی موالید زنده در سراسر کشور شده ایم.
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با قدردانی از دفاتر پیشگیری از معلولیت در خوزستان بیان کرد:در طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) نیز 75 درصد جمعیت کودکان سه تا 6 سال را پوشش داده ایم.
وی گفت: بر اساس مطالعات ما در خاورمیانه برنامه ای برای غربالگری ازدواج های پرخطر وجود ندارد اما در ایران به صورت پایلوت طرح غربالگری پیش از ازدواج، در یک ششم ازدواج های صورت گرفته انجام و مشخص شد 30 درصد ازدواج ها در ایران فامیلی است که این رقم در برخی استان ها از جمله خوزستان بالاتر است.
رفیعی ادامه داد: تاکنون برنامه جامعی برای رصد معلولیت ها و تعیین عوامل بروز معلولیت نظیر عوامل مادرزادی، ژنتیک، فلج اطفال، حوادث انجام نشده است.
نشست تخصصی - توجیهی طرح تعیین شیوع کم توانی و معلولیت های جامعه هدف سازمان بهزیستی و ایجاد سامانه رصد کم توانی- عملکرد روز دوشنبه با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان سازمان بهزیستی و مسئولان استانی در اهواز برگزار شد.
طرح رصد شیوع کم توانی (معلولیت) و ایجاد سامانه رصد معلولیت با حضورمدیرکل بهزیستی خوزستان، کارشناس مسئول طرح کشوری رصد پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان،رئیس واحد آمار استان، رئیس گروه جمع آوری طرح های آماری و سرشماری استان، مشاور طرح های آمار و سرشماری استان و پزشکان و پرسشگران طرح ، اسفند پارسال کلید خورد.
طرح رصد شیوع کم توانی (معلولیت ) برای پیشگیری و کاهش نرخ بروز معلولیت در خوزستان توسط 70 پزشک و پرسشگر در خوزستان اجرا شده است.
7152/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.