به گزارش ایرنا قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در جمع اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ستاد مرکزی این دانشگاه افزود: وزیر بهداشت در خصوص مسایل مالی، هزینه های جاری و ماه های آینده را جمع آوری و به معاون اول رئیس جمهوری تقدیم کرده است که تلاش می شود بخش زیادی از هزینه ها و منابع در اختیار دانشگاه های درگیر سیل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کمبودهای بهداشتی و درمانی مناطق سیل زده در نقاط مختلف کشور رفع می شوند، اضافه کرد: باتوجه به تدابیر اندیشیده شده درخصوص سیلاب در مناطق مختلف، کسی آسیب ندیده است که جای قدردانی دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم پرداخت حقوق نیروهای شرکتی بهداشت محیط گفت: کارشناسان بهداشت محیط با وجود بالا بودن حجم کاری، حقوق عقب افتاده دارند که باید نسبت به پرداخت آنها اقدام شود.

** خطر ابتلا به التور با فروکش کردن آب، خوزستان را تهدید می کند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: بارندگی های بی سابقه ای در سه هفته گذشته در بیشتر نقاط کشور از جمله خوزستان شاهد بودیم که شهرهای زیادی را تحت تاثیر قرار دادند.
یوسف پریدار با بیان اینکه یک سوم آب های جاری کشور در استان خوزستان است، افزود: سیل و بارندگی ابتدا موجب تخریب وسیع در استان های لرستان و ایلام شد و در خوزستان نیز شاهد آبگرفتگی تاخیری و تدریجی شهرها بودیم.
وی با بیان اینکه خطر ابتلا به التور با فروکش کردن آب و تغییر دما استان خوزستان را تهدید می کند، اظهار داشت: شوش بیشترین تبعات ناشی از سیلاب را در شمال خوزستان داشته است لذا با تشکیل ستاد مدیریت بحران، فعالیت های خود را در حوزه بهداشت و درمان آغاز کردیم

** پنج هزار و 400 نفر در کمپ های شوش اسکان یافتند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: 11 سد در استان خوزستان وجود دارد که سه شهرستان دزفول، شوش و گتوند را تحت تاثیر قرار می دهند.
شاپور مسعودی با اشاره به راه اندازی هشت کمپ در مدت چهار روز برای سیل زدگان شوش افزود: در روزهای نخست بحران با افزایش خروجی سد دز مواجه شدیم که قسمت های جنوب و شرق شوش تحت تاثیر قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه 2 روستای شوش در ابتدا دچار آبگرفتگی شدند، اظهار داشت: زندگی مردم با کاهش دبی رودخانه به حالت عادی بازگشت و کمپ ها غیرفعال شدند ولی دوباره جنوب غرب شهرستان شوش(دهستان آهودشت با حدود 10 هزار نفر جمعیت) در محاصره آب قرار گرفت و آب وارد روستاها شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به راه اندازی 2 کمپ در آهودشت و یک کمپ حوالی این دهستان افزود: با افزایش دبی کرخه در مدت 48 ساعت 54 روستای شوش تحت تاثیر قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه افزون بر 12 کمپ در 24 ساعت در منطقه راه اندازی شد، گفت: اکنون نیز 26 کمپ در منطقه فعال است و 54 روستا با جمعیت 27 هزار نفر تخلیه شده اند.
مسعودی افزود: هفت خانه بهداشت نیز به علت آبگرفتگی تخلیه شده اند ولی امکانات و تجهیزات آنها به نزدیک ترین روستاها و کمپ ها منتقل شده اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر پنج هزار و 400 نفر از سیل زدگان در کمپ های راه اندازی شده اسکان یافته اند و مابقی سیل زدگان در منازل اقوام و بستگان مستقر هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین از استقرار 10 تیم سلامت، هشت تیم ثابت و هفت تیم سیار در مناطق سیل زده شوش خبر داد و گفت: 50 روستا از 54 روستای تخلیه شده شوش مشکل آبرسانی داشتند البته حدود 27 روستا از قبل مشکل داشتند.
وی افزود: شبکه آبرسانی 18 روستا ترمیم شده و هشت تانکر آبرسانی برای کمپ هایی که لوله کشی نداشتند در نظر گرفته شده است.
مسعودی به راه اندازی 55 سرویس بهداشتی و 38 حمام سیار در این مناطق اشاره کرد و گفت: 637 مورد کلرسنجی آب در مناطق سیل زده انجام شده و موارد آب غیرکلرینه بازگشت داده شده است.
وی با اشاره به انجام 56 مورد بازدید از محل های پخت غذا و 77 مورد بازدید و نظارت از مواد غذایی افزود: فقط 18 کیلوگرم مواد غذایی فاسد از این مکان ها شناسایی و معدوم شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از گندزدایی پنج هزار مترمکعب در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: 26 مامور بهداشت محیط در منطقه فعال هستند ضمن اینکه فعالیت های بهداشت روان نیز در حال انجام است و 212 نفر از مادران باردار تحت مراقبت های بهداشتی قرار گرفته اند.
وی تعداد کودکان مستفر در کمپ های سیل زده را یکهزار و 300 نفر و تعداد نوزادان را 45 نفر اعلام کرد و افزود: 165 نفر از سالمندان نیز ویزیت رایگان شدند که هیچ کدام از بیماران نیاز به اعزام به بیمارستان نداشتند.
مسعودی با اشاره به مشاهده چهار مورد حیوان گزیدگی، ثبت 199 مورد مشکوک به بیماری های واگیردار و 676 مورد واکسیناسیون فلج اطفال از زمان سیل تاکنون اظهار داشت: 163 نمونه مشکوک به التور در این مدت دریافت شد که همگی منفی بودند ضمن اینکه پنج مورد واکسیناسیون هاری انجام شده است.
وی با اشاره به شناسایی 63 مورد فرد پرخطر در بخش سلامت روان و انجام 648 مورد خدمات روان شناسی افزود: 22 نفر دچار افسردگی، 12 مورد صرع و 33 مورد اضطراب شناسایی شده است.

** بیمارستان نبوی دزفول برای بستری بیماران شوش در حالت آماده باش است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: با توجه به امکان آبگرفتگی بیمارستان نظام مافی شوش به بیمارستان خیریه نبوی دزفول دستور آماده باش داده شد تا در صورت تخلیه بیمارستان نظام مافی نسبت به بستری بیماران اقدام کند.
مهدیه توکلی با بیان اینکه 350 بیمار در جریان سیلاب به بیمارستان شوش مراجعه کرد، افزود: با توجه به اینکه انبار دارویی بیمارستان نظام مافی امکان آبگرفتگی دارد قرار شد این بیمارستان آمادگی لازم برای تخلیه داروها را داشته باشند.
رئیس مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان دزفول نیز با بیان اینکه اهالی آهودشت هنوز در محاصره سیل هستند، گفت: 22 روستا را شناسایی کردیم که 9 روستا در حاشیه دز و مابقی در حاشیه کرخه هستند.
سید محمد محمودی نژاد با بیان اینکه سیل زدگان عبدالخان حدود 2 هزار و 800 نفر هستند که در 9 مدرسه اسکان داده شده اند، افزود: بالگردهای اورژانس هوانیروز، هلال احمر و اورژانس کشور و یک بالگرد از اهواز در منطقه مستقر و تیم های واکنش سریع فعال شده اند.
وی اظهار داشت: وضعیت ایمنی پرسنل اعزام شده رصد می شود ضمن اینکه تخصص های موردنیاز اورژانس پیش بیمارستانی نیز اطلاع رسانی شده است.
محمودی نژاد از تهیه سه هزار وعده غذایی در 6 روز توسط دانشگاه و ارسال آنها بین سیل زدگان خبر داد و گفت: هشت هزار و 831 نفر مراجعه به اورژانس داشتیم که یکهزار و 61 مورد به اورژانس پیش بیمارستانی مراجعه کرده و 59 نفر به بیمارستان اعزام شده اند.

** ذخیره دارویی شمال خوزستان رو به اتمام است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: قبل از سیل پیش بینی های دارویی برای چندماه دیده شده بود لذا در سطح یک موردی نداشتیم ولی در سطح 2 مشکلاتی در خصوص بیماران دیابتی و تامین انسولین وجود داشت که با نظارت معاونت بهداشتی در دورترین مناطق دارو تامین شد.
داود سلمانپور افزود: اکنون با کمبود منابع مالی مواجه هستیم و ذخیره دارویی شمال خوزستان رو به اتمام است که انتظار می رود نسبت به تامین آنها اقدام شود.
وی اظهار داشت: با توجه به بسته بودن جاده اهواز طبق پیشنهاداتی که قبلا نیز داده شده بود تقاضا می شود چند شرکت مرکز توزیع دارو در دزفول راه اندازی شود.

** برآورد اولیه خسارت سیل به مراکز بهداشتی شمال خوزستان 30 میلیارد ریال است
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: سیل در خوزستان متفاوت است و با وجود فروکش کردن آب هنوز هم منطقه امن نیست و تا 2 ماه بعد درگیر مشکل آب و تا 6 ماه بعد درگیر موارد دیگر هستیم.
عبدالناصر میرشکاک افزود: برخی خانه های بهداشت شمال خوزستان به طور کامل تخریب شده و برخی دیگر دچار آبگرفتگی شده اند که امکان استفاده ندارند و باید تعمیر اساسی شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی مراکز بهداشتی قبل از افتتاح دچار سیل زدگی شده اند، اظهار داشت: برآورد اولیه خسارت سیل به خانه های بهداشت شمال خوزستان 30 میلیارد ریال است که البته خسارت ها بسیار بیشتر از این میزان است.
وی با بیان اینکه بودجه جاری بهداشت درمان فقط کفاف حقوق کارکنان را می کند، افزود: یکهزار و 50 میلیارد ریال مطالبه ما از سازمان های بیمه گر است.
میرشکاک از معاون بودجه وزارت بهداشت خواست مساعدت لازم برای تامین هزینه ها را با دانشگاه علوم پزشکی دزفول داشته باشند.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون بودجه وزارت بهداشت روز چهارشنبه ضمن شرکت در نشست بررسی وضعیت سیلاب شمال خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی دزفول از مرکز خیریه امام حسن مجتبی (ع) دزفول دیدن کردند.
به گزارش ایرنا افزایش دبی رودخانه های دز و کرخه به دلیل بارش های سیل آسا در مناطق بالادست، باعث جاری شدن سیلاب در مناطق وسیعی از استان خوزستان و آبگرفتگی تعداد زیادی از روستاها و زمین های کشاورزی حاشیه این رودخانه ها در این استان شد.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.