احمدرضا لاهیجان زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نصب چهار دوربین در منطقه حفاظت شده دز در روزهای اخیر، بیان کرد: یکی از این دوربین ها امروز تصاویری از یک راس گوزن زرد نر در جنگل های دز ثبت کرده است.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دیروز نیز محیط بان های این اداره کل یک راس گوزن زرد ماده را در جنگل مشاهده کردند، که امکان تصویربرداری از آن وجود نداشت.
به گفته وی یک راس گوزن زرد نیز در روزهای گذشته درمنطقه حفاظت شده کرخه، که آن نیز در سیل کرخه به زیر آب رفته بود، پیدا و زنده گیری و به محل امنی منتقل شده بود.
وی با بیان اینکه سیلاب در جنگل های دز فروکش کرده ، گفت: پس از پایین آمدن سطح آب در این جنگل ها، جستجو برای پیدا کردن گوزن های زرد که در سیلاب از آنها خبری نبود، آغاز شده و این جستجوها همچنان ادامه دارد.
لاهیجان زاده ادامه داد: مشاهده این گوزن ها علاوه بر اینکه موجب خوشحالی محیط بانان و دوستداران محیط زیست شده، این مساله را تایید می کند که احتمال آسیب جانی به گوزن ها بر اثر وقوع سیلاب کم است زیرا گوزن ها جانوران باهوش و شناگرهای ماهری هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات گوزن های زرد در این منطقه نداشتیم افزود: وسعت جنگل های دز چندین هزار هکتار است و دوربین ها کمتر از یکصد هکتار را پایش می کنند، به همین دلیل پیش بینی می کنیم تعداد بیشتری از گوزن ها در جنگل ها پراکنده شده اند و زنده هستند.
بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش، 20 تا 30 راس گوزن زرد در سایت تکثیر و نگهداری گوزن زرد در میانرود دزفول که در منطقه حفاظت شده دز قرار دارد، گزارش شده است. به دنبال طغیان رودخانه دز و به زیر آب رفتن جنگل و پاسگاه محیط بانی و اداره پارک ملی دز در دزفول، این گوزن ها مفقود شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت گوزن های زرد در دست نبود.
گوزن زرد ایرانی (نام علمی Dama mesopotamica) گونه ای است که در خطر انقراض قرار داشت ولی با اجرای طرح تکثیر، از خطر انقراض در ایران نجات یافت. این گونه در منطقه جزیره اشک احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در جنگل های دز و کرخه منتقل شدند.
«منطقه حفاظت شده دز» با وسعت 17 هزار و 533 هکتار در سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و در سال 1348 قسمتی از آن پارک وحش و در سال 1355 پناهگاه حیات وحش دز با وسعت پنج هزار و 301 هکتار معرفی شد. در سال 1389 نیز 6 هزار و 127 هکتار به عنوان پارک ملی دز مصوب شد.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.