به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری ،رییس جمهوری در پی گسترش دامنه عوارض سیلاب های اخیر و ضرورت هماهنگی استان های بالادست و پایین دست حوضه های آبریز و همچنین مدیریت واحد کلیه دستگاه ها و نهادهای نظامی کشور و منطقه ای در مدیریت بحران، به وزیرکشور دستور داد تا کلیه امکانات و ظرفیت های موجود را با ایجاد مدیریت و قرارگاه واحد فرماندهی بسیج کند تا همه دستگاه ها و امکانات با همکاری و هماهنگی استاندار خوزستان در دو زمینه استحکام سیل بندها و کاهش عوارض سیلاب ها و امدادرسانی به سیل زدگان به ویژه در آستانه دور جدید بارش ها گام بردارند.
بر همین اساس رئیس جمهوری، وزارت کشور را به عنوان فرماندهی قرارگاه تعیین نمود تا همه دستگاه ها و نهادهای لشکری و کشوری در هماهنگی کامل با وزارت کشور عمل کنند و معطل دستورات مقامات بالادستی نهادها و وزارتخانه های مختلف و بروکراسی اداری نشوند.
در حال حاضر استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت و وزارت کشور در استان وظیفه مدیریت میدانی کلیه امکانات و ظرفیت ها را به عهده داشته و به نظر می رسد با بسیج و مدیریت واحد تمامی نیروها شاهد کاهش پیامدهای منفی سیلاب های اخیر باشیم.
هم اکنون برخی استانداری های کشور، ارتش، سپاه، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها در خوزستان مشغول خدمات رسانی به مناطق سیل زده هستند.
ظهر روز چهارشنبه به دلیل افزایش دبی کانال سلمان و سرریز شدن آن، استاندار خوزستان دستور تخلیه پنج منطقه حاشیه نشین در غرب اهواز را صادر کرد که موجب نگرانی اهوازی ها شد.
از روز گذشته سیل بندی به طول 21کیلومتر توسط سپاه، بسیج، قرارگاه خاتم الانبیا، سازمان آب و برق خوزستان، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های اجرایی برای مهار آب و طغیان در دست احداث است که این عملیات همچنان ادامه دارد.
کانال سلمان، در پی شکستگی و تعمیر کانال پای پل کرخه، از اواخر دی امسال وارد مدار شده و بخشی از آب شرب اهواز را در قالب طرح غدیر از سد کرخه تامین می کند. حدود 60 درصد آب شرب اهواز از سد کرخه برداشت می شود.
'کانال سلمان' کانال خاکی به عرض 70 تا 110 متر و طول بیش از 100 کیلومتر، در پنج کیلومتری شمال شهر اهواز است که با اهداف نظامی ساخته شده و نقش اساسی در نظریه 'جنگ آب' شهید چمران و غرقاب سازی مناطق استقرار دشمن در دوران دفاع مقدس بازی کرد.
کانال انتقال آب سلمان در امتداد کانال چمران قرار دارد که آب کرخه را برای مصارف شرب به اهواز منتقل می کند.
7152/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.