دکتر سید مهدی حسینی زاده شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اهواز نگران بالازدگی های متعدد فاضلاب با حجم بالا در مناطق متعدد و مرکزی و پرتردد هستیم و دیروز در نشست هماهنگی مدیریت بحران با محوریت فرمانداری اهواز، اقداماتی در دستور کار آب و فاضلاب اهواز قرار گرفت.
وی افزود: با شروع مدارس و بازگشایی ادارات و افزایش ترافیک و تردد و تماس مردم با ماندابهای فاضلاب، احتمال طغیان بیماری های روده ای به شدت افزایش می یابد.
حسینی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بالازدگی های فاضلاب باعث غرقاب شدن شبکه آبرسانی شود و اگر احتمالا در بخشی از شبکه شکستگی یا منفذی وجود داشته باشد تداخل آب و فاضلاب ایجاد می کند در نتیجه آب و فاضلاب اهواز باید به صورت جدی و قانونی پیگیر حل مشکل فعلی باشد.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی تشدید نظارت بر سلامت آب و انجام اقدامات قانونی در مورد آب و فاضلاب ها در حوزه اهواز، دشت آزادگان، رفیع، هویزه و کارون در دستور کار شهرستان ها قرار گرفت.

**کدورت آب در تمام شهرستان ها جز اهواز بالاست
وی در خصوص وضعیت کدورت آب گفت: بالابودن کدورت آب به علت طغیانی بودن رودخانه ها در تمام شهرستان ها وجود دارد اما در اهواز وضعیت بهتر است و در شهرستان لالی بعد از توزیع آب به صورت مخزنی در آبهای بسته بندی و حفظ میزان کلر باقی مانده مطلوب در شبکه با نظارت مرکز بهداشت، تامین آب جایگزین به صورت مخزن و بسته بندی صورت گرفت و وضعیت نسبت به قبل بهتر است اما همچنان میزان کدورت از حد استاندارد بالاتر است.
حسینی زاده اظهار داشت: آب و فاضلاب ها لازم است نسبت به افزایش کارایی تصفیه خانه ها در حذف کدورت و انجام فیلتراسیون بهتر و حفظ کلر باقی مانده در حد مطلوب با توجه به پیک اول بیماری های روده ای اقدام ویژه کنند در غیر این صورت مداخلات قانونی در مورد هر شهرستان انجام می شود.


**لایروبی و آهک پاشی جوی های روباز در دستور کار است
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: از آنجایی که بالازدگی فاضلاب در جوی های روباز سرریز می شود و در پیک اول بیماریهای روده ای هستیم لایروبی و آهک پاشی جوی های روباز در دستور کار همه فرمانداران و شهرستان ها است و مرکز بهداشت استان مکلف به ارائه گزارش تمام شهرستان ها در خصوص جوی های روباز است.

45 تیم سلامت در مناطق سیل زده خوزستان مستقر شدند
وی ادامه داد: 45 تیم سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت و اردوگاههای اسکان مناطق سیل زده 6 شهرستان درگیر مشغول ارایه خدمات بهداشتی ودرمانی اند.
حسینی زاده اظهار داشت: این تیم ها در الهایی، هویزه، حمیدیه، کارون و روستاهای خاور، سفاک، دهستان بامدژ مستقر هستند.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: روستاهای خاور و سفاک از زیر مجموعه باوی از نظر سرویس بهداشتی اوضاع نگران کننده ای دارند.
وی ادامه داد: سرویس بهداشتی هایی توسط مرکز بهداشت تهیه شده اما هنوز اتصالات به علت نبود بیل مکانیکی انجام نشده است.
حسینی زاده در مورد بحث آب در منطقه سفاک و خاور در کمپ گفت: از دیروز با اقدامات آبفا روستایی مشکل آب شست و شو و شرب تا حدود زیادی در این روستاها برطرف شده اما با توجه به گرمای هوا و جمعیت بالا ،همچنان آب شست وشو و بسته بندی به شدت در منطقه نیاز است و انتظار داریم که آب و فاضلاب و سایر ارگان ها توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با بالا آمدن ارتفاع رودخانه نسبت به حجم آورد رودخانه کارون شبکه های آب و فاضلاب نیز تحت تاثیر قرار می گیرند وفشار هیدرولیکی که به شبکه ها وارد می شود تخلیه فاضلاب را با مشکل روبرو می کند یعنی از نظر فنی راندمان پمپ های فاضلاب را کاهش داده و مختل می کند.
فردوس کریمی اظهار داشت: از آنجایی که شبکه های فاضلاب هم زمان آب های سطحی و فاضلاب را هدایت می کنند بر اثر حجم زیاد آبهای سطحی و فاضلاب می شکنند و ریزش می کنند و اتفاق رخ داده در چند نقطه اهواز به علت شکستگی و ریزش خطوط فاضلاب بوده که در حال بازسازی هستیم و اجازه نمی دهیم به حالت بحران برسد .
وی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت آب اهواز خوب است و قطع نمی شود ، مشکلات فاضلاب را هم ساماندهی می کنیم تا با افزایش ارتفاع آب رودخانه مشکلی پیش نیاید.
کریمی بیان کرد: طراحی شبکه فاضلاب برای شرایط نرمال و عادی است و در هیچ جای دنیا فاضلاب و شبکه های آب را بر اساس وقوع سیلاب طراحی نمی کنند اما چون سیلاب اتفاق افتاده مقداری کار خدمات را مختل می کند که با تدبیر مشکل حل می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار داشت: آب اهواز از نظر کدورت مشکلی ندارد چون کدورت منابع آب کارون، غدیر، سلمان و حیات مناسب است مگر اینکه در بالادست یعنی در سد کرخه و حمیدیه اختلالی ایجاد شود.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داد.
بر اساس اخطاریه سازمان آب و برق خوزستان، در حوضه کارون روستاهای غزاویه کوچک، وعیلیه، ملیحان، فارسیات کوچک، ابومشیلش، اسماعیلیه یک و 2، اسلام آباد 2 و چمیان از شهرستان اهواز و در حوضه دز روستاهای سید نبی، سید حریر، سید یدیم و سید سلمان در شهرستان اهواز در معرض سیلاب هستند.
سیلاب رودخانه های دز و کرخه باعث زیرآب رفتن 13 روستای منطقه بامدژ، بخشی از روستاهای بخش شاوور در شوش و روستاهای شعیبیه شوشتر شده و آثار آن امروز در روستاهای حمیدیه مشاهده شده است.

3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.