زاهد فردوس پناه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در صورت افزایش دبی رودخانه ها به 800 متر مکعب بر ثانیه، سیل بندهای این روستاها مقاومت نخواهند کرد.
وی ادامه داد: امروز سیل بند روستای هلیله از توابع این شهرستان در 10 کیلومتری شهر سوسنگرد به دلیل افزایش دبی رودخانه نیسان شکسته شد که در دست تعمیر است.
وی یادآور شد: مشکلی برای مردم روستای هلیله با شکستگی سیل بند ایجاد نشده است و در حال مقاوم سازی این سیل بند هستیم.
وی گفت: دبی آب رودخانه کرخه در مقطع این شهرستان در حال افزایش است و با افزایش رهاسازی از سد کرخه و افزایش حجم این رودخانه سیل بندهای دشت آزادگان در مقابل سیلاب مقاومت نخواهند کرد و دچار مشکلات زیادی در این شهرستان می شویم.
فردوس پناه ادامه داد: در حال حاضر با همکاری سازمان آب و برق در حال مقاوم سازی سیل بندهای این شهرستان هستیم.
شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان و در 60 کیلومتری اهواز واقع است.
در زمستان سال 97 بر اثر رهاسازی آب از سد کرخه و بارش باران دبی رودخانه نیسان-از شاخه های رودخانه کرخه- افزایش یافت و باعث شکسته شدن چند سیل بند در این شهرستان و جاری شدن سیل شد.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد.
بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
هواشناسی خوزستان همچنین ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه لغایت اوایل چهارشنبه هفته آینده را پیش بینی کرده که طی این مدت افزایش ابر، رگبار باران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به دنبال آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها را در پی خواهد داشت.
طبق این پیش بینی بیشترین حجم بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون خواهد بود.
/6002/7158
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.