مدیرکل امور عشایر استان گفت: بیشتر خسارات ناشی از سیل مربوط به زیرساخت ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علیرحم کریمی اظهار کرد: جمعیت عشایر کوچنده استان 23 هزار خانوار معادل 140 هزار نفر است که عمدتاً در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان اسکان می یابند.

وی افزود: خدماتی که این اداره به عشایر استان ارائه می دهد شامل ایجاد راه های دسترسی، تأمین آب شرب به صورت ثابت و سیار، مایحتاج عمومی عشایر از طریق تشکل های عشایری، تأمین علوفه دامی، ارزاق عمومی، آرد، سوخت فسیلی، خدمات رسانی  و توانمند سازی عشایر، بیمه دام ها، بیمه اجتماعی و تسهیلات بانکی در جهت بهره وری و اشتغال است.

کریمی ادامه داد: بارندگی های مناسب سال 97 نیاز به علوفه خشک را بسیار کم کرد، به طوریکه تاکنون 15 هزار تن علوفه دامی بین دامداران عشاری توزیع شده و بخشی از از این علوفه مربوط به وقوع سیلاب های سال گذشته می باشد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان تصریح کرد: با وجود چالشی که در توزیع نفت سفید وجود داشت از سال گذشته تاکنون حدود 3 میلیون لیتر نفت سفید بین عشایر استان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته با وجود سیلاب ها و بارندگی هایی که در استان وجود داشته  تلفات انسانی نداشتیم و فقط در سیلاب آبان ماه در دزفول 300 رأس تلفات دامی رخ داد که خسارات آنها از طریق صندوق بیمه پرداخت شد، همچنین به هریک از آسیب دیدگان 100 تا 400 میلیون ریال تسهیلات 4 درصد 5 ساله پرداخت شد.

کریمی با اشاره به  اینکه عمده خسارات سیلاب سال گذشته مربوط به زیرساخت ها مانند آب بردگی پل ها، خطوط لوله، جاده های شوسه ای و .. است، ادامه داد: بازسازی موقت صورت گرفته و در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری مرمت مناسب صورت خواهد گرفت.

مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهار داشت: در بحث سیل در کنار دیگر دستگاه های مربوطه به مرمت راه های دسترسی می پردازیم و با هماهنگی ستاد بحران استان و شهرستان ها براساس نیاز هر شهرستان امکاناتی از قبیل چادر، پتو، موکت و ... را در اختیار عشایر قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 950 میلیارد ریال خسارات ناشی از خشکسالی و سیلاب به عشایر استان پرداخت شده است، افزود: طبق مصوبات جلسات مدیریت بحران در سال گذشته با همکاری فرمانداران موفق شدیم 150 خانوار را از مناطق در معرض خطر از قبیل حریم رودخانه ها و پایین دست سدها به مناطق امن جابجا کنیم.

کریمی همچنین عنوان کرد: با توجه به سبلاب اخیر در فروردین ماه سال جاری عشایری که در مناطق بحرانی شهرستان های شوش، دزفول و اندیمشک قرار داشتند به مناطق امن جابجا شدند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان همزمان بودن سیلاب اخیر فروردین ماه با کوچ بهاره درون استانی عشایر را یکی از مشکلات مهم دانست و از عشایر درخواست کرد با کسب آگاهی از وضعیت جوی اقدام به جابجایی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.