استاندار خوزستان بر لزوم بهره مندی حداکثری شهرهای استان از تسهیلات و فرآیندهای دولت جهت عمران شهرها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که امروز 21 اسفندماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به مراحل جابه‌جایی منازل پهنه پرخطر منطقه منبع آب، اظهار کرد: در حال حاضر 72 واحد منزل مسکونی در شهر رامین برای سکونت ساکنان پهنه پرخطر منبع آب اهواز تحویل داده شده است، اما مردم این منطقه تنها در 23 واحد اسکان یافته‌اند.

استاندار خوزستان ادامه داد: باید مشخص شود حدود 50 خانوار دیگر که باید جابه‌جا می‌شدند در چه مرحله‌ای قرار دارند. آیا منازل آنها تخریب شده است یا خیر؟ اصل موضوع، تخریب این منازل است حتی اگر در این منازل سکونت نکنند.

وی با بیان اینکه باید بحث منبع آب پیگیری شود، افزود: باید بررسی شود که این 72 خانوار که منزل  آنها در شهر رامین تحویل داده شده است در کجا ساکن هستند؟ آیا این منازل پرخطر تخریب شده یا خیر که اگر تخریب نشده‌اند باید تخریب شوند.

شریعتی بیان کرد: در حال حاضر شهردار اهواز عنوان می‌کند که اعتبار مورد نیاز جهت جابه‌جایی تعدادی از منازل پهنه پرخطر منبع آب تأمین شده و باید یک میلیارد تومان دیگر نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه خوزستان تأمین شود تا 100 منزل دیگر جابه‌جا شوند و در مجموع از 811 واحد منزل پرخطر 170 تا 180 منزل را جابه‌جا کنیم که اگر با این روند پیش برویم جابه‌جایی همه منازل به سرعت انجام خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین شرایط 56 منزل پرخطر در خرمشهر مانند بمب است که باید تخلیه و تخریب شوند، زیرا وضعیت بد و خطرناکی دارند.

وی با اشاره به لزوم دریافت قیر رایگان شهرداری‌ها از دولت، عنوان کرد: برخی شهرها از جمله آبادان، خرمشهر، بهبهان و مسجدسلیمان از نبود قیر می‌نالند، اما اکنون که قیر وجود دارد عرضه دریافت آن را ندارند. برخی شهرداران کم زحمت‌ترین کار را انتخاب می‌کنند و قیر خریداری می‌کنند و بعد می‌گویند پولی نداریم که حقوق پرسنل را پرداخت کنیم.

شریعتی گفت: برخی شهرداران از تسهیلات و فرآیندهای دولت استفاده نمی‌کنند، اما استان‌های دیگر نهایت استفاده از تسهیلات دولت را دارند. برخی شهرداران خوزستان و نیروهای‌شان عرضه کار کردن ندارند.

استاندار خوزستان بیان کرد: برخی از شهرداران به کارهایی که به آنها مربوط نیست می‌پردازند و شهر را به هم می‌ریزند. این افراد برای سرپوش گذاشتن بر کم‌کاری‌ها به کارهای دیگر می‌پردازند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی مسئولانی که از تسهیلات دولت استفاده نمی‌کنند، گفت: اکنون 3 هزار و 200 تن قیر در ستاد بازآفرینی شهری و میزان زیادی قیر برای مسکن مهر در نظر گرفته شده است اما هنوز مسکن مهر آسفالت ندارند.

شریعتی گفت: برخی شهرداران کار را به نام خود تمام می‌کنند در حالی که منابع کار از سوی دولت پرداخت شده است و آنها از پر کردن فرم و انجام کارهای اداری سرباز می‌زنند یا کوتاهی می‌کنند.

وی هشدار داد: فرمانداران و شهرداران مسجد سلیمان، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوش، بهبهان، گتوند، اندیمشک، باغملک و هفتکل باید سریعا نسبت به انجام مراحل لازم جهت دریافت قیر اقدام کنند در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر محلات بافت ناکارآمد از طریق کشوری قیر دریافت کنند، منابع شهرداری می‌تواند در مرکز شهر هزینه شود. همچنین برای دریافت قیر مسکن مهر باید فکری شود. یکی از مشکلات اصلی اینکه مردم رغبتی به سکونت در مسکن مهر ندارند، نبود آسفالت است در حالی که قیر مانده است، اما کسی نیست که آن را دریافت کند.

وی عنوان کرد: در بحث بازآفرینی شهر همه مسئولان مخصوصا شهرداران باید دانش خود را بالا ببرند و از مطالعات و تجربیات داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

شریعتی با اشاره به مشکلات شهر آغاجاری، گفت: آغاجاری به دلیل اینکه شهر کوچکی است دیده نمی‌شود، اما بافت فرسوده آن بسیار نگران‌کننده است و مردم در وضعیت اسف‌باری زندگی می‌کنند.

وی افزود: شایستگی مردم این شهر بیش از این است و حق‌شان نیست مورد کم‌توجهی یا بی‌توجهی قرار بگیرند. 56 هزار بشکه نفت در این شهر تولید می‌شود اما حداقل توجه به آن نشده است. باید فکری به حال بافت این شهر شود.

شریعتی بیان کرد: اگرچه در کل کشور مشکلاتی وجود دارد، اما وضعیت آغاجاری نشان از عدم عدالت توزیع منابع حتی در استان است. این شهر با چنین بافت فرسوده‌ای آسفالت ندارد که باید برای محل سکونت مردم آن و زیرساخت‌های منطقه و بافت مرکزی فکری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.