انتخابات نظام صنفی کشاورزی شهرستان شادگان، در حالی قرار است بعد از 20 ماه تاخیر، روز جمعه آینده (17 اسفند) برگزار شود، که رئیس این تشکل مردمی، فرماندار و تعاون روستایی را به دخالت در این انتخابات متهم کرده است.
نظام صنفی کشاورزی، که کمتر از 20 سال از عمرش می گذرد، فراگیرترین تشکل در بخش کشاورزی است. ماهیت این تشکل مردمی، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی بودن آن است. نظام صنفی کشاورزی در شهرستان شادگان، یکی از قطب های کشاورزی خوزستان، اما در ماه های اخیر در تنگنا قرار گرفته است. اختلاف میان نمایندگان صنف و برخی مقامات، باعث شده سلامت انتخابات نظام صنفی کشاورزی شادگان که حدود پنج هزار نفر عضو دارد، در پرده ای از ابهام قرار گیرد.
این نخستین باری است که سازمان تعاون روستایی به عنوان نماینده دولت، برگزاری انتخابات در یکی از شعب نظام صنفی کشاورزی را در خوزستان به دست می گیرد. انتشار آگهی جذب نامزد و حالا انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی از سوی تعاون روستایی خوزستان، اعتراض نظام صنفی کشاورزی شادگان را در پی داشته است. این تشکل، دوشنبه شب با صدور بیانیه ای، انتخابات 17 اسفند را «غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی» دانسته و با اعلام اینکه این انتخابات «مهندسی و پیش تعیین شده» است، از اعضای خود دعوت کرده تا آن را تحریم کنند.

*تعلیق نظام صنفی
رئیس نظام صنفی کشاورزی شادگان از آنچه «دخالت غیرقانونی مسئولان دولتی در انتخابات این تشکل مردم نهاد»، نامیده، انتقاد می کند.
هوشنگ مغامس فیه می گوید: این تشکل، همانند دیگر نظام های صنفی کشاورزی، یک انجمن مردم نهاد است که بر اساس قانون مجری برگزاری انتخابات هیات رئیسه است اما در این دوره از انتخابات، دخالت های فرماندار و سرپرست تعاون روستایی مشکلاتی برای این تشکل صنفی بوجود آورده، این در حالیست که طبق قانون سازمان تعاون روستایی تنها می تواند ناظر انتخابات باشد.
وی فشارهای سیاسی و اعمال نفوذ از برخی مقامات را عامل دخالت در فرآیند انتخابات می داند و می افزاید: مسئولان دولتی (فرماندار و تعاون روستایی) به صورت غیرقانونی درصدد برگزاری انتخابات نظام صنفی کشاورزی هستند، البته آنها به دنبال انتخابات نیستند بلکه به دنبال انتصابات هستند؛ هم می خواهند مجری باشند و هم ناظر.
مغامس فیه با اشاره به اتمام دوره هیات رئیسه فعلی نظام صنفی کشاورزی شادگان در خرداد 96، توضیح می دهد: اقدام برای برگزاری مجمع عمومی بعد از انقضای مهلت، انجام شد اما به دلیل فشارهای سیاسی و نقص مدارک 2 کاندیدای تحمیلی به این صنف که شرایط نامزدی را نداشتند، این فرآیند با تاخیر مواجه شده است.
وی اضافه می کند: در نهایت با تکمیل مدارک این 2 نامزد در 29 اردیبهشت امسال، آگهی فراخوان نوبت اول برای تشکیل مجمع در تاریخ 31 اردیبهشت 97 و آگهی نوبت دوم در نیمه دوم مرداد ماه 97، منتشر شد که مجمع به حد نصاب نرسید.
مغامس فیه با اشاره به لغو مجمع عمومی (نوبت سوم) در 2 نوبت توسط فرماندار شادگان، می گوید: نظام صنفی کشاورزی شادگان در نظر داشت در تاریخ 14 شهریور 97 مجمع عمومی (نوبت سوم) را با دستور انتخاب هیات مدیره و بازرسان نظام صنفی برگزار کند که متاسفانه یک روز قبل از تشکیل مجمع عمومی، شورای تامین مصوبه لغو مجمع عمومی را به تصویب رساند.
وی می افزاید: بعد از آن، نظام صنفی تمهیدات و اقدامات لازم را برای تشکیل مجمع عمومی فراهم کرد، از جمله آنکه در تاریخ 12 آذر با حضور سیاح مشاور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور و 2 نفر از مسئولان تشکل های تعاون روستایی کشور به همراه سرپرست تعاون روستایی شادگان در محل نظام صنفی کشاورزی شادگان تشکیل جلسه داد که مهمترین مصوبات صورتجلسه، صدور پروانه برای 2 نفر از نامزدهای فاقد شرایط لازم برای صدور پروانه فعالیت با مسئولیت تعاون روستایی و تشکیل مجمع عمومی (مرحله دوم نوبت سوم) در تاریخ 28 آذر ماه امسال بود.
مغامس فیه با بیان اینکه همه مصوبات جلسه انجام شد، ادامه می دهد: با این حال در تاریخ 27 آذر ساعت 22 روابط عمومی تعاون روستایی شادگان از طریق فضای مجازی به دستور شخص فرماندار و بدون مصوبه شورای تامین، برای بار دوم مجمع عمومی را لغو کرد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با فرماندار قبل از انجام مجمع عمومی در تمام مراحل لغو مجمع عمومی جای تامل دارد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی شادگان، با اشاره به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی توسط سازمان تعاون روستایی، تصریح می کند: درج آگهی توسط تعاون روستایی غیرقانونی است و هیچ جای اساسنامه و آیین نامه اجرایی، این اختیار را به تعاون روستایی نداده است بنابراین هر گونه عواقب ناشی از تشکیل مجمع عمومی و یا تنش احتمالی بر عهده سرپرست تعاون روستایی شادگان و حامیان ایشان است.
وی یکی دیگر از اختلافات در برگزاری انتخابات نظام صنفی را تعداد شعب اخذ رای عنوان می کند و می افزاید: درخواست نظام صنفی برگزاری انتخابات در پنج شعبه بوده اما فرماندار بر برگزاری انتخابات در سه شعبه (بخش مرکزی شادگان، خنافره و دارخوین) اصرار می کند.
مغامس فیه تصریح می کند: این از نظر ما مهندسی انتخابات آینده مجلس و در راستای اعمال نفوذ در انتصابات شهرستان است.

* انتخابات و امنیت
فرماندار شهرستان شادگان اگر چه دخالت در انتخابات نظام صنفی کشاورزی شادگان را رد می کند، در عین حال معتقد است: به عنوان مقام عالی دولت در شهرستان، اختیار دارد که حوزه های انتخاباتی و تعداد آنها را تعیین کند.
سعید حاجیان تاکید می کند: موعد هیات مدیره این نظام صنفی خرداد 96 تمام شده و قاعدتا سه ماه قبل از آن باید مقدمات انتخابات جدید را انجام می دادند، اما نظام صنفی با «قلدری» نمی خواهد انتخابات را برگزار کند.
وی تعاون روستایی را مسئول نظارت بر انتخابات می داند و می افزاید: در صورت استنکاف، تعاون روستایی طبق قانون می تواند انتخابات را برگزار کند.
حاجیان نظام صنفی را متهم به «سیاسی کاری» می کند و می گوید: آنها در برگزاری این انتخابات به انتخابات آینده مجلس نظر دارند.
وی با بیان اینکه تا کنون به نظام صنفی اعلام نکردیم مجاز به برگزاری انتخابات نیست، می افزاید: هیات مدیره فعلی نظام صنفی، آذر ماه امسال، بدون هماهنگی با فرمانداری برای برگزاری انتخابات حوزه بندی کرده است و بدون تعامل با تعاون روستایی و مدیریت شهرستان فراخوان مجمع عمومی داده است.
حاجیان درباره دلیل لغو مجمع عمومی نظام صنفی کشاورزی شادگان، توضیح می دهد: با توجه به تعداد زیاد اعضا، حضور 2 طیف مخالف در این انتخابات و احتمال درگیری، از سوی دیگر فرمانداری را سه روز قبل از برگزاری مجمع عمومی مطلع کردند که زمان کافی برای تامین امنیت نداشتیم، به همین دلیل این مساله در شورای تامین مطرح و مجمع عمومی لغو شده است.
وی درباره اختلاف بر سر شعب اخذ را نیز می گوید: هدف نظام صنفی در ابتدا تعیین یک شعبه برای اخذ رای در شادگان بود که از نظر ما مغایر با شاخص های امنیتی بود، اکنون نیز پنج شعبه را برای برگزاری انتخابات تعیین کرده اند، این در حالیست که خواست فرمانداری تعیین سه شعبه اخذ رای، بر اساس تقسیمات جغرافیایی (بخش مرکزی شادگان، خنافره و دارخوین) بوده است.
حاجیان با اشاره به حساسیت بالای انتخابات نظام صنفی کشاورزی در شهرستان، تصریح می کند: وظیفه فرمانداری تامین امنیت و جلوگیری از درگیری است و در آینده باید پاسخگوی همه رویدادها باشد، به همین دلیل تنها در صورت آماده بودن همه شرایط مجوز برگزاری انتخابات را می دهد.
وی می افزاید: بر اساس قانون تعاون روستایی باید برگزارکننده انتخابات باشد اما به احترام نظام صنفی که نهاد مردمی است، سه بار به آنها مهلت برگزاری انتخابات را دادیم.
حاجیان با بیان اینکه من هیچ گرایشی به هیچکدام از جناح ها ندارم، تاکید می کند: فرمانداری در این انتخابات دخالت نکرده، بلکه تنها برای تامین امنیت، شعبه ها را تعیین کرده است؛ اگر قرار باشد نظام صنفی برای من تعیین شعبه کند، پس در این میان فرماندار چه کاره است؟
وی شایعه اعمال نفوذ سیاسی در انتخابات را به شدت تکذیب می کند و می افزاید: مجری انتخابات نظام صنفی کشاورزی است و فرمانداری در برگزاری و نظارت بر انتخابات هیچ مسئولیتی ندارد؛ حتی به آنها گفته ایم فرمانداری به اعتراضات آینده هم رسیدگی نخواهد کرد، دیگر انتخابات از این دموکراتیک تر؟

*جمعه، موعد انتخابات
جمشید بنی فری، 27 بهمن ماه امسال به عنوان سرپرست تعاون روستایی خوزستان منصوب شده که حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.
کارشناس امور حقوقی تعاون روستایی خوزستان اما با بیان اینکه مهلت خدمت اعضای هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شادگان خرداد 96 به اتمام رسیده، می گوید: به استناد ماده 29 اساسنامه نظام صنفی، هیات مدیره موظف به برگزاری مقدمات مجمع برای انتخابات، حداقل سه ما قبل از اتمام مهلت قانونی است اما نظام صنفی نسبت به برگزاری انتخابات اقدام نکرده است.
سیدعابدین آگهی های فراخوان مجمع عمومی نظام صنفی کشاورزی شادگان را غیرقانونی می داند و ادامه می دهد: به استناد تبصره 3 ماده 19 اساسنامه و تبصره 2 ماده 2 دستورالعمل اجرایی برگزاری مجامع امور صنفی، هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شادگان در دوران «فترت» قرار دارد؛ به این معنی که اداره تعاون روستایی وظایف هیات مدیره را مبنی بر صدور آگهی مجمع عمومی و جذب نامزد، برعهده دارد.
وی اضافه می کند: بر همین اساس تعاون روستایی 24 دی 96 طبق قانون برای جذب نامزد، آگهی داده و فرآیند احراز صلاحیت نامزدها نیز طی شده، همچنین برای جمعه 17 اسفند 97 آگهی تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات را منتشر کرده است.
موسوی اقدام تعاون روستایی برای برگزاری انتخابات را کاملا قانونی می داند و درباره دلیل عدم ورود تعاون روستایی به برگزاری انتخابات در 20 ماه گذشته، می گوید: یکی از علل تاخیر در ورود سازمان تعاون روستایی به مساله این بود که چندین جلسه با هیات مدیره نظام صنفی برگزار و توافقاتی شده اما به آنها عمل نکرده اند، اگر چه نظام صنفی چند نوبت فراخوان داده و فرمانداری همه مجمع های عمومی را لغو کرده است.
وی می افزاید: علت دیگر این است که بعد از آگهی تعاون روستایی برای جذب نامزد، نظام صنفی شادگان به سازمان بازرسی نامه نوشته بود که فرآیند رسیدگی به آن نیز مدتی طول کشید، البته سازمان بازرسی به نفع تعاون روستایی رای داد.
به گفته وی تعداد هفت یا هشت تشکل صنفی کشاورزی هستند که مهلت خدمت آنها گذشته است و هنوز موفق به برگزاری انتخابات نشده اند.

گزارش از نادره وائلی زاده
9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.