به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز شنبه در ششمین جلسه نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان در استانداری بیان کرد:به منظور افزایش فرهنگ کتابخوانی ضرورت دارد که برنامه هایی از قبیل رونمایی کتاب و نقد کتاب بیشتر شود.
وی افزود:توسعه کافه کتاب‌ها، برگزاری برنامه های فرهنگی متنوع و مرتبط با کتاب خوانی، تشویق سازمان های مردم نهاد به فعالیت در این زمینه رغبت مردم به مطالعه را بیشتر می‌کند.
استاندار خوزستان بیان کرد: سرعت تجهیز برخی از کتابخانه هایی که به مرحله تکمیل ساختمان رسیده اند باید بیشتر شود و انتظار داریم تا پیش از شروع سال جدید این کتابخانه ها به بهره برداری برسند.
وی بر توجه به ظرفیت های مطالعاتی در دل شرکت های صنعتی و عمرانی تاکید کرد و از آنها خواست در این زمینه ورود کنند.

** طرح نخستین کتابخانه دیجیتال کشور در خوزستان آماده شد
وی همچنین گفت: طراحی نخستین کتابخانه دیجیتال کشور از یک سال و نیم پیش در دستور کار قرار گرفت که با مشارکت دانشگاه های معتبر کشور اکنون آماده شده و امیدواریم در سال 98 این طرح به سمت اجرایی شدن پیش برود.
استاندار خوزستان افزود:اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری و کودکان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از نویسندگان و ناشران استانی حمایت بیشتری داشته باشند تا کتاب‌های آنها در خوزستان به چاپ برسد.
وی ادامه داد: برگزاری همایش ملی نقش کتابخوانی و آسیب های اجتماعی در سال جدید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به سهم نیم درصد کتابخانه ها از شهرداری های خوزستان بیان کرد: امور شهری استانداری خورستان در این زمینه وقت بیشتری بگذارد و شهرداری ها را موظف به این کار کند؛ شاید شهرداری ها مشکلاتی داشته باشند اما این نیم درصد مشکلی از شهرداری ها حل نمی‌کند اما برای نهاد کتابخانه ها موثر است.
استاندار خوزستان افزود: شهرداری ها بدانند هر چه بیشتر در این زمینه گام بردارند ضایعات کمتر می‌شود چرا که هر چه رشد فرهتگی بالاتر برود تولید زباله کمتر می‌شود و مشارکت مردم در خدمات شهری بیشتر می شود.
وی گفت: مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان در زمینه دریافت نیم درصد شهرداری ها برای نهاد کتابخانه های عمومی نمره قبولی نگرفت و پارسال نسبت به امسال موفق تر عمل شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان نیز گفت: طرح کتاب گردی برای دومین سال متوالی در 17 اسفند در خوزستان اجرا می شود که امسال هدف آن را بر شناساندن کتابخانه های عمومی و توان و ظرفیتی که این کتابخانه های می توانند داشته باشد متمرکز کرده ایم.
منصور رستمی کوهی بیان کرد: در این روز بنا داریم با دعوت از هنرمندان، ورزشکاران، مسئولان به کتابخانه ها سری زده و نیز امکان عضویت رایگان را برای همه مردم فراهم کنیم.
وی با اشاره به شاخص های حوزه کتاب و کتاب خوانی بیان کرد: برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی در خوزستان وجود دارد که نسبت به پارسال این رقم یک درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در کتابخانه های عمومی خوزستان 2 میلیون و 582 هزار و 321 نسخه کتاب وجود دارد.
وی بیان کرد: 145 هزار و 338 نفر عضو کتابخانه های عمومی خوزستان هستند که این میزان تنها سه درصد جمعیت این استان است.
رستمی در ادامه گفت:کتابخانه های روستای خروسی شادگان،روستای سوره خرمشهر، روستای مربچه رامهرمز و کوی علوی ملاشیه اهواز تکمیل شده و در مرحله تجهیز قرار دارند که کتابخانه خروسی شادگان و مربچه رامهرمز تا پیش از شروع سال جدید به بهره برداری می رسند.
وی افزود:پنج کتابخانه عمومی نیز از نظر پروژه ساختمانی فعال هستند و در اوایل سال 98 به بهره برداری می رسند این کتابخانه های در رامشیر، گتوند(2 کتابخانه) ، حمیدیه و کارون هستند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد:امسال با اعتباراتی که از محل اعتبارت ملی دریافت کردیم توانستیم به مشکل وضعیت سرمایشی و گرمایشی کتابخانه ها رسیدگی کنیم.

** کاهش میزان دریافتی کتابخانه ها از سهم نیم درصد شهرداری ها
وی با اشاره به سهم نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی گفت: از این سهم پارسال 11میلیارد ریال به نهاد کتابخانه ها رسید که امسال این رقم به هشت میلیارد ریال کاهش یافت.
رستمی ادامه داد: هدف این است به سمتی حرکت کنیم تا هر کتابخانه به مرکزی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود لذا در این جهت برنامه هایی را تدوین کرده ایم.
وی بیان کرد: قصد داریم کتابخانه دیجیتالی را در خوزستان راه اندازی کنیم که همان خدمات کتابخانه های سنتی را در بستر فضای مجازی به مردم ارایه دهد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: طرح کتابخانه دیجیتال آماده شده و نیاز به 50 میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی شدن دارد.
223 باب کتابخانه عمومی در خوزستان فعالیت می کند.بیشترین کتابخانه های عمومی در شهرستان های اهواز و دزفول و کمترین در هفتکل و اندیکا واقع شده است.
از تعداد کل کتابخانه های عمومی خوزستان 42 کتابخانه روستایی و 181 کتابخانه شهری هستند.
7164/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.