استاندار خوزستان ظهر امروز پنج‌شنبه ۹ اسفندماه در دومین سمینار مسئولیت‌های اجتماعی صنایع، محرومیت‌زدایی و توسعه منابع انسانی، که در اهواز برگزار شد، گفت: مسئولیت‌های اجتماعی نباید تبدیل به ابزاری برای باج‌گیری و محلی برای وجه المعامله شود، باید به‌صورت علمی به آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، غلامرضا شریعتی  با اشاره به روند شکل‌گیری مسئولیت اجتماعی در جهان ،اظهار کرد: تا پیش از الزامی شدن مباحث توسعه پایدار، مسئولیت‌های اجتماعی و الزامات زیست‌محیطی، شرکت‌ها و صنایع بزرگ تنها به تولید و سوددهی خود فکر می‌کردند که منجر به تبعیض می‌شد.

وی افزود: نگاه یک‌سویه به تولید و سود، علاوه بر تبعیض موجب افسارگسیختگی و مانع از حرکت روبه‌جلوی صنایع و شرکت‌ها می‌شود و تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی عملکرد صنایع را زیر سؤال می‌برد.

لازمه توسعه پایدار، توسعه متوازن است

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تا زمانی که توسعه متوازن وجود نداشته باشد نمی‌توانیم شاهد توسعه پایدار باشیم، تصریح کرد: ازآنجاکه سود اندیشی و عدم توجه به مسئولیت اجتماعی روند توسعه را متوقف خواهد کرد صنایع بزرگ و شرکت‌ها به فکر چاره‌اندیشی افتادند و بحث مسئولیت‌های اجتماعی ساماندهی شد.

شریعتی با اشاره به اینکه صاحبان صنایع دریافتند که برای توسعه اهداف خود و به نتیجه رسیدن خواسته‌هایشان راهی جز توجه به جامعه پیرامونی خود ندارند، اذعان کرد: باید بخشی از درآمد حاصل از فعالیت صنایع و شرکت‌ها صرف مسئولیت‌های اجتماعی شود. اگر محیط پیرامون صنعت متوازن با سرمایه‌های صنایع رشد نکنند به عامل ضد توسعه تبدیل و مانع پیشرفت آن‌ها می‌شود.

استاندار خوزستان با انتقاد از اینکه در کشور و استان ما صنایع در توجه به مسئولیت‌های اجتماعی وحدت رویه ندارند، عنوان کرد: اگرچه این مسئولیت در برنامه‌ریزی‌های صنایع و شرکت‌ها لحاظ شده است اما آن‌طور که باید ثمربخش نبوده و سلیقه‌ای عمل می‌شود و به رضایتمندی مردم منجر نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه نباید در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی منفعل عمل کرد، گفت: باید مدیران صنایع را به پاسخگویی وادار کنیم. در احداث صنایع باید الزامات زیست‌محیطی و قانونی در نظر گرفته شود. نباید مسئولیت‌های اجتماعی به یک وجه المعامله تبدیل شوند.

شریعتی افزود: حتی شرکت‌های بزرگ غربی نیز از محل سود خود ضرورت سرمایه‌گذاری و توسعه مسئولیت‌های اجتماعی را علیرغم آنکه در آن طرح دیده نشده باشد، لحاظ می‌کنند.

استاندار خوزستان ضمن تأکید بر این نکته که انحراف اعتبارات مسئولیت اجتماعی باعث بدبینی مردم می‌شود، بیان کرد: باید از این ظرفیت برای توسعه استان و بهبود شرایط استفاده کنیم. نباید بگذاریم این سمینار از ابتدای کار به انحراف کشیده شود، زیرا این‌گونه مانع پیشرفت خوزستان خواهد شد. دولت نباید اجازه دهد که کار غیر کارشناسی انجام شود.

عملکرد صنایع پتروشیمی در مسئولیت های اجتماعی خوب ولی دقیق نیست

وی افزود: صنایع پتروشیمی در ماهشهر و بندر امام خمینی در زمینه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی عملکرد خوبی داشته‌اند، اما کارشناسی شده و دقیق نیست.

استاندار خوزستان یادآور شد: در مصوبه شورای اقتصاد برای توسعه مخازن نفتی که بیش از ۵۰ درصد آن متعلق به خوزستان است، تأکید کردیم ۴ درصد مسئولیت اجتماعی را به شرطی می‌پذیریم که در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود و طبق سند توسعه بیش از هزار میلیارد تومان طی سه سال باید به خوزستان پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه  توجه به مسئولیت‌های اجتماعی موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی نباید تبدیل به ابزاری برای باج‌گیری و محل وجه المعامله شوند و باید به‌صورت علمی به آن پرداخت.

شریعتی ضمن بیان این نکته که زکات مصداق عینی مسئولیت اجتماعی است، گفت: در دین ما بر مسئولیت اجتماعی تأکید شده است. باید به‌گونه‌ای عمل کرد که این مسئولیت به سرمایه اجتماعی منجر شود.

وی در پایان تأکید کرد: از حوزه معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان انتظار می‌رود که شرکت‌ها را به‌سوی مهارت‌آموزی مسئولیت اجتماعی سوق دهد، خروجی این سمینار باید نگارش برنامه جامع مسئولیت اجتماعی باشد زیرا عملکرد جزیره‌ای منجر به هدر رفت منابع می‌شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.