رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان گفت: هیچ اراده ای برای تقویت نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان به عنوان متولی رسمی و قانونی بخش خصوصی کشاورزی وجود ندارد و عملکرد ما ناشی از پیگیری های خود سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۶ اسفند ماه، فتح الله ابوعلی در نشست خبری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی براساس مصوبه قانون  مجلس شورای اسلامی در ۱۳۸۰ تاسیس و یک سال پس از آن سازمان های استانی تشکیل و تا کنون ۴ دوره ۴ ساله را سپری کرده است.

وی افزود: طی عمر ۱۶ ساله این سازمان تا کنون ۲۵۰ هزار نفر کارشناس کشاورزی در کشور و ۱۵ هزار نفر شامل ۱۳ هزار نفر کارشناس، ۱۸۰۰ نفر کارشناس ارشد و ۵۷ نفر با مدرک دکترا در خوزستان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند که نیمی از این تعداد خانم و نیمی دیگر را آقایان تشکیل می دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تاکید کرد: از این ۱۵ هزار عضو تقریبا ۶۰ درصد اعضا جویای کار مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند.

ابوعلی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند، خاطرنشان کرد: باید بپذیریم تعداد زیادی از این فارغ التحصیلان به دنبال مدرک بوده و به صورت تئوری آموزش می بینند و خروجی دانشگاه های ما مهارتی نبوده و صرفا براساس اطلاعات علمی است در همین راستا پیشنهاد ارائه واحدهای منسجم عملی در قالب یک ترم کار آموزی و کارورزی و هدایت آموزش ها به سمت مهارت محوری را داریم.

وی بیان کرد: طبق قانون بهره وری کشاورزی مصوب سال ۸۹  وزارت علوم و آموزش عالی موظف شد، نوع رشته و ظرفیت و جنسیت مورد پذیرش در هر شهر و استان را با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کند که متاسفانه اعمال نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ضمن انتقاد از این نکته که هیچ اراده ای برای تقویت نقش سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی رسمی و قانونی بخش خصوصی کشاورزی وجود ندارد، عنوان کرد: در حقیقت اراده دستگاه های اجرایی بر تقویت این سازمان نبوده و بیشتر عملکرد ما ناشی از پیگیری های خودمان بوده است.

ابوعلی ادامه داد و گفت: البته پس از مشاهده عملکرد ما برخی سازمانها تمایلاتی برای همکاری از خود نشان داده اند، اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم با سازمان آب و برق و شهرداری تعامل برقرار کنیم.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ضمن اشاره به این نکته که این سازمان از ۲۰ رشته تحصیلی بخش های کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، عضو می پذیرد، تصریح کرد: اعضاء این سازمان در کل نقاط استان خوزستان حضور داشته و آماده ارائه خدمات در بخش کشاورزی هستند.

وی در خصوص وظایف این سازمان گفت: ارائه خدمات به اعضاء، خدمات فنی و مهندسی به تولید کنندگان و خدمات اجرایی و پژوهشی برای دستگاه های مرتبط با بخش کشاورزی و محیط زیست از جمله این وظایف است.

ابوعلی در تشریح وظایف سازمان تظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، عنوان کرد: عضویت، رتبه بندی صدور پروانه اشتغال، بیمه، دندان پزشکی و بیمه و .... در زمینه خدمات به اعضاء همچنین صدور پروانه دام و آبزیان، گیاه پزشکی، فروشگاه های سموم، تولید قارچ و .... در زمینه خدمات فنی مهندسی به تولید کنندگان و فعالیت های پژوهشی و آموزشی و ایجاد تفاهم نامه در زمینه خدمات اجرایی و پژوهشی برای دستگاه های مرتبط به بخش کشاورزی و محیط زیست از جمله این موارد است.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تعداد دفاتر ارائه خدمات در استان را ۲۳ دفتر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هیچ بهره برداری برای صدور پروانه نیاز به مراجعه به مرکز استان نداشته و از طریق دفاتر مستقر در شهرستانها و یا سامانه طراحی شده حتی در منزل میتوانند مدارک خود را ارائه داده و نیاز به حضور فیزیکی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ مرکز خدمات غیر دولتی نیز تاسیس کرده ایم که تا پایان سال به ۱۰ مرکز افزایش خواهد یافت که می تواند علاوه بر سبک کردن بار دولت، در ارتقاء کیفیت ارائه خدمات مؤثر باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.