به گزارش ایرنا محمدرضا عصاری عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: یکی از این میهمانان رشدی راشد دانشمند مسلمان عرب تباری است که بیش از 100 کتاب به چاپ رسانده است و برای حضور در این کنگره از فرانسه به دزفول سفر می کند.
وی از حضور میهمانان و دانشمندان دیگری از کشورهای ایتالیا، فرانسه و دیگر کشورهای دنیا در این کنگره خبر داد و گفت: این رویداد در سایت رسمی سفارت فرانسه نیز منعکس شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: جندی شاپور باستان ظرفیت های زیادی در حوزه های علمی، قدمت فرهنگی، تمدنی و انسانیت دارد که به واسطه حساسیت آن وزیر علوم به عنوان رئیس کنگره، دکتر ولایتی به عنوان رئیس سیاستگذاری، معاون میراث ریاست جمهوری و نمایندگانی از وزارت بهداشت و ارشاد در این کنگره حضور خواهند یافت ضمن اینکه احتمال حضور سفیران فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز در این کنگره وجود دارد.
دبیر دومین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول اظهار داشت: رئیس اداره اطلاع رسانی سازمان ملل در ایران نیز در این رویداد حضور دارد.
وی با بیان اینکه این کنگره با ویژگی ایجاد گستره بین المللی و اطلاع رسانی نخستین دانشگاه جهان برگزار می شود، افزود: این کنگره با محورهای بررسی تاریخی و جغرافیایی جندی شاپور، جندی شاپور در جایگاه کتاب های پزشکی، جندی شاپور در دوره اسلامی، جندی شاپور از منظر باستان شناسی و معماری و شهرسازی جندی شاپور برگزار می شود و تاریخ علمی این دانشگاه و تاثیر آن در جهان بررسی می شود.
عصاری با اشاره به کاوش های انجام شده در جندی شاپور باستان گفت: منشا بسیاری از مراکز علمی جهان برگرفته از اعزام دانشمندان جندی شاپور به آنجا بوده است.
وی به دستاوردهای نخستین کنگره جندی شاپور اشاره کرد و افزود: تمام مستندات قابل دسترسی دنیا از جمله کتاب شوفلر در خصوص فلسفه وجودی جندی شاپور به زبان آلمانی در این کنگره جمع آوری شد.
عصاری افزود: امسال چند کتاب به کتاب های قبل اضافه و چاپ شده و 600 صفحه مقاله کنگره پیشین جمع آوری شدند.
وی تاسیس مرکز پژوهشی جندی شاپور را از دیگر دستاوردهای نخستین کنگره عنوان کرد وگفت: مسئولیت رصد، حفظ و صیانت جندی شاپور برعهده این مرکز است که سه گروه پژوهشی تاریخ علم و رصد علم، شهرسازی ومعماری و فناوری های علوم نوین دارد.
7278/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.