سید عادل مولا شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری امسال پرندگان زمستان گذر آبزی و کنار آبزی از 20 دی تا پنجم بهمن در پنج تالاب و 12 آبگیر استان انجام شده است.
وی افزود: بیشترین جمعیت مشاهده شده پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای نخستین بار در آبگیرهای «أم الدبس» در دشت آزادگان دیده شده و بیشترین تنوع گونه ها نیز در تالاب هورالعظیم بوده است.
مولا اضافه کرد: بیشترین تنوع مرغابی سانان نیز شامل اردک مرمری، اردک سرسبز، اردک بلوطی و اردک سرحنایی همچنین انواع آبچلیک ها (کنارآبزی) بوده است.
به گفته وی بارندگی های مناسب امسال باعث شده بود که ، آبگیرهای بیشتری پرآب باشند به طوری که برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده کرایی مسجدسلیمان و دیمه رامهرمز (که جزو مناطق سرشماری نیست) نیز پرنده آبزی و کنار آبزی مشاهده شد.
وی درباره گونه های شاخصی که امسال در سرشماری مشاهده شده اند نیز توضیح داد: پلیکان پاخاکستری، پلیکان سفید، مارگردن، اردک مرمری، غول حواصیل و آکراس آفریقایی جزو گونه های شاخص سرشماری بوده همچنین جمعیت قابل توجهی از درنای معمولی در ام الدبس و هورالعظیم دیده شده است.
مولا با اشاره به مشاهده 2 گونه پلیکان بعد از چند سال، افزود: پلیکان سفید تقریبا 10 سالی می شود که در خوزستان دیده نشده و غول حداصیل بعد از حدود سه سال مشاهده می شود.
وی همچنین گفت: در سال گذشته حدود 228 هزار و در سال 95 بیش از 243 هزار پرنده مهاجر در خوزستان سرشماری شده بود،
مولا درباره کاهش آمار سرشماری پرندگان مهاجر امسال نسبت به پارسال اظهار داشت: این کاهش به دلیل کمتر بودن تعداد پرندگان مهاجر در سال جاری نیست بلکه به دلیل تعدد آبگیرها و پراکندگی پرندگان، امسال تعداد کمتری در سرشماری مشاهده شده است.

*افزایش 40 درصدی حیات وحش
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه با اشاره به افزایش 40 درصدی آمار حیات وحش استان، گفت: در سرشماری زمستانه حیات وحش امسال حدود یک هزار و 200 راس چهارپای شاخص مشاهده شد.
وی با اشاره به اجرای سرشماری در 9 منطقه توسط تیم های کارشناسی افزود: گونه هایی نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو و گوزن زرد سرشماری شدند.
مولا اظهار داشت: بیشترین تعداد مربوط به جمعیت آهو در منطقه دیمه رامهرمز با 200 راس و در رتبه بعد کل و بز در منطقه چهل پا اندیمشک به تعداد 600 راس است.
وی تاکید کرد: به دلیل حفاظت خوب، امسال در بسیاری از مناطق جمعیت خوبی داشتیم به طوری که نسبت به پارسال افزایش 40 درصدی حیات وحش را شاهد بودیم.
به گفته وی، گونه هایی چون پلنگ و خرس که در مناطق حفاظت شده دیده شده، در گزارش ها قید می شوند اما جزو گونه های سرشماری نیست.
مولا با بیان اینکه سرشماری زمستانه حیات وحش در 10 تا 12 روز طول می کشد، افزود: در سرشماری های امسال برای نخستین بار علاوه بر تلسکوپ، دوربین، تله ها و پیمایش های سطحی، 2 پهپاد نیز بکارگیری شده است.
سرشماری سالانه حیات وحش با هدف شناسایی گونه ها و همچنین تنوع گونه و تراکم آنها انجام می شود.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.