به گزارش ایرنا نشست مدیریت سیلاب در رودخانه های کرخه و کارون بزرگ، در شرایطی بدون حضور رسانه ها در سازمان آب و برق خوزستان برگزار شده که به دلیل نگرانی عمومی از وقوع سیل به ویژه در غرب استان، این مساله حساسیت ویژه ای در افکار عمومی پیدا کرده است.
کانال تلگرام وزارت نیرو (پاون) اعلام کرده است که حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیر منابع آب ایران، حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان و شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق در این نشست حضور داشتند.
فرمانداران نیز از مدعوین این جلسه بودند.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، همچنین 24 بهمن پنجشنبه از تشکیل جلسه مدیریت مخازن سدها و سیلاب رودخانه های خوزستان، با حضور وزیر نیرو، استاندار خوزستان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان هواشناسی کشور، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پی افزایش قابل ملاحظه بارندگی ها در خوزستان و پیش بینی استمرار ورودی قابل توجه به مخازن سدها خبر داده بود.
حدود 2 هفته پیش با افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان در خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفتند.
وزارت نیرو امروز اعلام کرد: حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوزه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی 98-97 تاکنون 15 میلیارد و 258 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته 445 درصد (افزایش 4.5 برابر) افزایش داشته است.
حجم آب ورودی به سدهای کارون 4، کارون 3، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا (حوزه کارون) در خوزستان پنج میلیارد و 733 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در همین مدت از 314 درصد افزایش برخوردار بوده است.
بر همین اساس، سد مارون با 883 میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد 898 درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر 81 درصد مخازن سدهای حوزه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 77 درصد رشد داشته است.
متوسط بارندگی ها در خوزستان نسبت به پارسال 570 درصد و نسبت به بلند مدت 75 درصد بیشتر شده که این میزان بارش، منجر به افزایش جریان آب رودخانه های استان به میزان 460 درصد نسبت به سال گذشته و 66 درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت شده است. همین امر موجب شده میزان پرشدگی سدهای استان نیز از 44 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 83 درصد در شرایط فعلی افزایش یابد.

9754/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.