به گزارش ایرنا علی محمدطهماسبی بیرگانی روز چهارشنبه در کارگروه مقابله با گرد و غبار که در استانداری خوزستان برگزار شد اظهار داشت: با توجه به میزان بارندگی ها در سال جاری متولیان و مسئولان مربوطه نباید وارد فضایی شوند که اوضاع استان در بحث کنترل ریزگرد عالی شده و یا اینکه تصور کنند که تالابها پر آب شده اند.
وی با اشاره به سیلاب های چند روز اخیر در خوزستان گفت: پس از ماه های اردیبهشت و خرداد با توجه به میزان گرمای خوزستان، آبهای سطحی و همین سیلابها به سرعت تبخیر می شوند و خشکی آن تبدیل به گرد و غبار می شود.
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور بیان کرد: وقتی سیلابهای پخش شده خشک شدند با کمترین وزش باد ذرات خاک آن جابجا می شوند و گرد و غبار ایجاد می‌شود، برای همین از متولیان درخواست می کنم به این موضوع خوشبینانه نگاه نکنند و بدانند که همچنان اقدامات مقابله ای پابرجا است.
وی با انتقاد از عملکرد اعضای کارگروه مقابله با ریزگرد در استان خوزستان تصریح کرد: روحیه کار گروهی، فعالیت جمعی و پاسخگویی به مراجع بالاتر در استان خوزستان وجود ندارد و برخی از اعضا نسبت به کارگروه بی توجه هستند.
طهماسبی بیرگانی یادآور شد: مسئولان باید برنامه ها و مصوبه های این کارگروه را به سرانجام برسانند و اقدامات موردنظر نباید در میانه راه رها شود.
وی با اشاره به اعتباراتی که برای کارگروه مقابله با ریزگرد تخصیص داده شده است بیان کرد: این اعتبار باید در استان خوزستان و فقط برای حوزه ریزگردها آن هم به صورت کارشناسی هزینه شود.
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور با تاکید بر جلوگیری از فعالیت شتابزده در حوزه مقابله با ریزگرد بیان کرد: دستگاه های اجرایی برنامه های طرح جامع مقابله با ریزگرد را سریع تر اصلاح کنند تا بر اساس این برنامه برای مقابله با ریزگردها پیش برویم.

***ضرورت افزایش نهالکاری ها باتوجه به میزان بارش‌ها
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم در این نشست با اشاره به میزان بارندگی ها گفت: با توجه به وضعیت مناسب میزان بارشها ضرورت دارد فعالیت نهال کاری در کانونهای ریزگرد را به منظور مقابله با ریزگردها افزایش دهیم.
کیامرث حاجی زاده با اشاره به تاریخچه بروز پدیده ریزگرد در استان طی 15 سال اخیر بیان کرد: نیازمند فعالیت کارشناسی در این برهه هستیم و نباید به این مساله به صورت مقطعی نگاه کنیم.
وی با تاکید بر نگاه آینده نگرانه نسبت به معضلات استان از سوی مسئولان و متولیان توضیح داد: به عنوان مثال اگر سیل بندها در سالهای قبل ترمیم می شدند و اقدامات پیشگیرانه پیش از بارندگی روی انها صورت می‌گرفت امروز با شکستگی سیل بندها و خسارتهای ناشی از آن رو به رو نبودیم.
مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به چگونگی استفاده از اعتبارات تخصیص داده شده در حوزه مقابله با ریزگردها بیان کرد: دستگاه های متولی در هر قدمی که در این حوزه برمی دارند از اعتبارات باید صیانت کنند.
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.