به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی دوشنبه در کارگروه احیای رودخانه کارون در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: در مدت مشابه سال آبی پارسال تنها 2 میلیارد مترمکعب آورد آب در پشت سدهای استان بود که در سال آبی امسال افزایش چهار برابری آورد آب در پشت سدها را شاهد هستیم ، امسال با توجه به بارش های خوب باران و برف شاهد وضعیت بهتری در حجم ورودی آب در پشت سدهای خوزستان هستیم.
وی اظهار داشت: از 22 میلیارد مترمکعب ظرفیت سدهای خوزستان تاکنون 15 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آنها پر شده است.
شمسایی گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون رهاسازی آب از سدهای استان انجام نگرفته است که بخش برنامه ریزی سازمان آب و برق استان رهاسازی آب از سد دز را اعلام کرده است.
وی ادامه داد: سد دز ورودی آب خوبی نسبت به سدهای دیگر داشته است که تصمیم گرفته شده آب از این سد رهاسازی شود، رهاسازی به دفعات مختلف انجام می شود تا با توجه به سیل بندهای نامناسبی که در پایین دست سدها وجود دارد دچار بروز سیل نشویم.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: با توجه به اینکه سیل بندهایی که در اطراف روستاها و شهرها در پایین دست سدها قرار دارند مشکلاتی دارند و هنوز تکمیل نشده اند بیش از یک هزار و 500 مترمکعب در ثانیه امکان آزادسازی آب از سد وجود ندارد.
وی گفت: متولی این سیل بندها سازمان آب و برق نیست و کار تکمیل و بهسازی آن ها با اداره کل بحران است به همین منظور لازم است برای جلوگیری از بروز سیل در مناطق پایین دست سدها این سیل بندها هر چه زودتر تکمیل شوند.
شمسایی با بیان اینکه لازم است هر چه زودتر سهم محیط زیست از آب رودخانه ها مشخص شود ادامه داد : اداره کل حفاظت محیط زیست استان میزان سهم خود را از آب رودخانه ها در تمامی بخش ها مشخص کند، سهم همه بخش ها از جمله مصارف صنعتی و شرب از رودخانه ها مشخص است.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: کف رودخانه های استان به دلیل خشکسالی گرفتار انباشت لای شده اند که برای لایروبی نیاز به تامین اعتبار است.
بر اساس آمار هواشناسی خوزستان ، در سال آبی جاری ، میانگین بارش تا آخر فصل پاییز(30آذر) در استان 241.2میلیمتر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه پارسال کمتر از 48میلیمتر بود.
بارندگی مناسب سال آبی تاکنون در خوزستان 2 تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم و 2 تالاب فصلی بامدژ و حمیدی ماهشهر را حیات تازه ای داده است.
سدهای دز، کرخه، کارون 3، گتوند ، عباسپور از جمله سدهای مهم استان خوزستان هستند. میزان وابستگی 1.2میلیون هکتاری اراضی کشاورزی استان خوزستان به ذخایر آب سدهای استان بالای 95درصد می باشد.
به گزارش ایرنا پدیده خشکسالی در سال آبی 97-96 که در نیم قرن اخیر در خوزستان بی سابقه بوده است تامین آب بخش کشاورزی و آشامیدنی برخی شهرهای استان را با مشکلات جدی و زیانبار رو به رو کرد.
7158/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.