سیدابراهیم علوی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این اقدام با هدف پایش جمعیت آبزیان و کنترل کیفیت آب سد شیرین دره، بعد از چندین نشست کارشناسی عملیاتی شد.
وی افزود: طرح مزبور از طریق مزایده عمومی و پس از طی مراحل قانونی با هماهنگی دستگاه های مرتبط به اجرا درآمده که در مرحله نخست صید، شناسایی و برآورد میزان وجود ماهی در سد شیرین دره در دستور کار است.
علوی با اشاره به 6 مرحله توراندازی در نقاط مختلف سد، گفت: در این مراحل با حضور نماینده محیط زیست، 170 کیلوگرم ماهی برای شناسایی گونه ها و تراکم ماهی ها صید شد.
وی این طرح را صرفا علمی و با هدف کنترل مواد آلی و جلوگیری از تغذیه گرایی سد دانست و گفت: به این منظور از تورهای دانه درشت استفاده می شود تا تنها ماهی های درشت مخزن سد صید شوند.
وی افزود: بعد از شناسایی دقیق گونه ها و میزان ماهی های سد، با مشورت دستگاه های مرتبط در مورد حجم نهایی صید از مخزن سد شیرین دره مانه سملقان تصمیم گیری خواهد شد.

* نظارت محیط زیست بر برداشت ماهی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: برداشت ماهی از سد شیرین دره با نظارت کارشناسان این اداره انجام می شود و دلیل موافقت با این کار تحقیق و بررسی گونه ها و اندازه گیری تراکم آبزیان سد بوده است.
سیداصغر مطهری افزود: کارشناسان آب منطقه ای، یکی از دلایل بوی بد آب سد را، تراکم آبزیان در مخزن سد عنوان می کنند که روشن شدن این موضوع با صید ماهی و برآورد میزان آبزیان در سد محقق می شود.
به گزارش ایرنا در چند ماه اخیر بوی ناخوشایند آب آشامیدنی شهر بجنورد به یکی از دغدغه های شهروندان مرکز استان خراسان شمالی تبدیل شده است.
نیاز روزانه آب شهروندان بجنورد 600 لیتر بر ثانیه است که 400 تا 450 لیتر آن از محل آب سد شیرین دره تامین می شود.
سد شیرین دره واقع در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است که بر روی رودخانه ای به همین نام، از سرشاخه ‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.
عملیات ساخت این سد در مهرماه سال 75 آغاز شد و در فروردین سال 1384 به بهره برداری رسید.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.