به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سواد آموزی درتالار طلائیه اهواز با حضور آموزشیاران نهضت سواد آموزی استان ، بیان کرد: جذب این تعداد می تواند در افزایش کیفیت آموزش و توزیع عادلانه امکانات نیرو تعلیم و تربیت در استان تاثیرگذار باشد.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه میانگین رشد سوادآموزی کشور سالانه 2/3 درصد است گفت: استان با رشد سالانه 2.8 درصد در حوزه سوادآموزی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.
وی گفت: گسترش سوادآموزی در جامعه مهمترین عامل کاهش آسیب های اجتماعی است.
استاندار خوزستان ادامه داد: مجموعه سوادآموزی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار فرهنگی از ابتدای انقلاب تاکنون موفقیت های گسترده ای را در سطح جامعه رقم زده است، درصد سوادآموزی از 47/5 درصد قبل از انقلاب به 92/5 در سال 95 رسیده است .
شریعتی بیان کرد: ارتقای شاخص های سوادآموزی ارتباط معناداری با کاهش میزان آسیب های اجتماعی در جامعه دارد زیرا فرد باسواد کمتر به سمت ارتکاب بزه های اجتماعی می رود، به همین دلیل باید همه تلاش ها در راستای ارتقای وضعیت سوادآموزی و دانش متمرکز شود.
وی با اشاره به اهمیت کاهش فاصله سوادآموزی بین زنان و مردان در جامعه،اظهار داشت: این فاصله با تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه سوادآموزی کشور به 5 درصد رسیده است.
استاندار خوزستان گفت: بانوان ظرفیت های بالایی در همه حوزه های عملکردی کشور دارند، تنها راه استفاده از این ظرفیت عظیم گسترش سوادآموزی و دانش در بین جامعه بانوان است.
شریعتی با اشاره به طرح های سوادآموزی بیان کرد:یکی از این طرحها راه اندازی مراکز یادگیری محلی است ، راه اندازی این مرکز در زندان در راستای آموزش سواد به زندانیان می تواند کمک بسیار خوبی به جامعه در کاهش آسیب های اجتماعی و خشونت باشد.
در ادامه این همایش مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: 2 دیدگاه سنتی و فرهنگی در حوزه سوادآموزی وجود دارد که در دیدگاه سنتی تنها داشتن سواد کافی است که در این حالت فرد لزوما به سمت ایفای نقش تاثیر گذار در جامعه هدایت نمی شود و در دیدگاه فرهنگی به فردی باسواد گفته می شود که مشارکت اجتماعی دارد و در جامعه تاثیر گذار است آ آنچه ما امروز بدان نیاز داریم افزایش و رشد افراد تاثیرگذار در جامعه است.
محمد تقی زاده گفت: نخستین شاخص توسعه در دنیای امروز سرانه چاپ ونشر کتاب و روزنامه که بر اساس اعلام سازمان یونسکو سالانه در ایران به ازای هر فرد 2 کیلوگرم کتاب و برای هر فرد اروپایی 35 کیلوگرم کتاب در سال چاپ می شود.
وی افزود: سواد آموزی تنها نباید در چهارچوب مدرسه باشد و باید خارج از مدرسه نیز دانش آموزان با کتابخوانی آشنا شوند.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: زمانی می توان به یک جامعه با سواد گفت که برخی شاخص ها در جامعه از جمله تعداد کشته های تصادفات جاده ای و مصرف مواد مخدر کاهش یابد.
هفتم دی ماه به عنوان روز سواد آموزی نامگذاری شده است.
بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در استان 54 هزار بی سواد در رده سنی 10 تا 49 سال وجود دارد.
7158/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.