سعید رسولی روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا اهواز اظهارداشت: استان خوزستان استعدادهای خوبی در زمینه توسعه شبکه ریلی دارد که اگر با دید باز به این استان نگاه شود می توان کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشید.
وی عنوان کرد: طی چند سال گذشته توجه خوبی به توسعه شبکه ریلی کشور صورت گرفته به گونه ای که مقام معظم رهبری هم در ابلاغ سیاست های کلی نظام به حوزه حمل و نقل توجه ویژه ای داشتند و در همین راستا نیز در برنامه توسعه ششم از 80 بند آن 2 بند به حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کرده است.
این مقام مسئول در راه آهن کشور خاطرنشان کرد: در بندهای 24 و 25 سیاست های کلی نظام به ایجاد مزیت رقابتی برای راه آهن و اتصال آن به مراکز عمده بار در جهت توسعه کریدورهای ترانزیتی اشاره شده است.
رسولی ادامه داد: به تاسی از این سیاست ها، مجلس و دولت در برنامه های خود به دلیل مزیت های خاص حمل و نقل ریلی در اقتصاد ملی توجه بسیار خوبی به این حوزه داشته اند.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور با اشاره به تاکیدات صورت گرفته گفت: اما همچنان برخی از مسئولان از ظرفیت های موجود این صنعت اطلاعات کاملی ندارند و باید مزیت های حمل و نقل ریلی را در بخش صرفه جویی در مصرف سوخت را مد نظر قرار دهند.
وی تصریح کرد: این صنعت یک هفتم سوخت جاده ای کشور را مصرف می کند تا جایی که با صرفه جویی ایجاد شده از طریق استفاده از حمل و نقل ریلی می توان گفت این منبع خدادادی را برای آیندگان حفظ و ذخیره کرد اما با توجه به اینکه قیمت سوخت یک قیمت واقعی نیست این مزیت قابل لمس نشده و در این بین همچنان به جاده انواع یارانه ها داده می شود.
رسولی به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر صرفه ‌جویی 35 سی سی در هر تن کیلومتر جابجایی بار از جاده به ریل اشاره کرد و گفت: طبق محاسباتی که صورت گرفته با توجه به پیش بینی جابجایی 50 میلیون تن بار بر اساس این مصوبه در سال جاری رقم صرفه جویی انجام شده قابل توجه خواهد شد.
این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی یادآور شد: سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مجموعه بار و همچنین مسافر کشور در حال حاضر به ترتیب 12 و 10 درصد است که در برنامه ششم توسعه کشور قانون گذار پیش بینی کرده این سهم در انتهای برنامه به 30 درصد جابجایی بار و 20 درصد حوزه مسافر افزایش پیدا کند.

*جابجایی 46 میلیون تن بار در سال گذشته
وی خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته 46 میلیون تن بار از طریق حمل و نقل ریلی با بعد مسافت متوسط 600 کیلومتر جا به جا شده است.
رسولی یکی دیگر از مزیت های حمل و نقل ریلی را کاهش آلودگی های محیط زیستی عنوان کرد و گفت: حمل و نقل ریلی امروز به عنوان یک حمل و نقل سبز مطرح شده و خصوصیت آن زمانی است که جابجایی های بین حومه ای وارد مدار شوند.
وی افزود: روزانه 600 هزار خودرو در کلانشهر تهران تردد می کنند در صورتی که اگر جابجایی حومه ای از طریق ریل توسعه پیدا کند از حجم آلودگی ها کاسته می شود و این در حالی است که خطوط متعددی برای انجام این امر در تهران و دیگر استان های کشور در دست ساخت است.
این عضو هیئت مدیره راه آهن کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه جابجایی مسافر در راه آهن از قیمت پایینی برخوردار است طبیعی است که شهروندان می توانند بیش از پیش از این ظرفیت برای سفرهای بین حومه ای و شهری استفاده کنند که در همین راستا عملیات خط گذاری راه ‌آهن سریع‌ السیر تهران- قم- اصفهان به ‌عنوان نخستین و بزرگ‎ ترین راه‌ آهن پر سرعت کشور شروع شده است.
رسولی کاهش تلفات جاده ای را به عنوان یکی دیگر از مزیت های حمل و نقل ریلی قلمداد کرد و گفت: در محاسبه هزینه های اجتماعی از تلفات جاده ای تنها فوت یک فرد مطرح نیست به این صورت که در این بین نیروی کار مورد نیاز کشور در حوادث جاده ای از بین می روند و جامعه در معرض هزینه ‌های متعددی قرار می گیرد.
وی پایدارترین روش کاهش تلفات جاده ای را توسعه حمل و نقل ریلی خواند و از کشور ژاپن به عنوان تولید کننده بهترین خودروها در دنیا که 70 درصد جابجایی ها را از طریق حمل و نقل ریلی انجام می دهد، نام برد.

*ساخت هشت هزار کیلومتر خط راه آهن بعد از انقلاب
این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: حوزه حمل و نقل ریلی به لحاظ استعدادها و بر اساس سه مولفه ای که به آن اشاره شد می تواند هم خود را توسعه بدهد هم می ‌توانند به اقتصاد کشور کمک کند تا جایی که امروزه از آن به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشور یاد می شود.
وی با اشاره به اینکه طی ادوار گذشته به این شاخص توسعه نوعی بی توجهی را پشت سر گذاشته است، گفت: راه آهن می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه تمام خطوط ریلی در کشور پیش از انقلاب اسلامی سه هزار کیلومتر بوده است، افرود: سال 1306 کلنگ راه آهن سراسری زده شده و در سال 1317 به بهره برداری رسیده که طول آن از جنوب به شمال کشور یک هزار و کیلومتر ریل بوده است.
رسولی بیان داشت: در حال حاضر طول تمام خطوط ریلی کشور به 11 هزار کیلومتر رسیده که بخش عمده‌ ای از آن طی سال های بعد از انقلاب ساخته شد.
وی تصریح کرد: ساخت خطوط ریلی پس از انقلاب اسلامی سرعت بیشتر و بهتری گرفته است اما آنچیزی که منجر به توسعه کیفی خطوط ریلی می شود اتصال مراکز بار استان ها به شبکه ریلی است.
وی به بند 25 سیاست ‌های کلی چشم انداز 20 ساله مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده اتصال مراکز بار به شبکه ریلی مهم و کلیدی است به این معنی که شبکه ریلی به شکلی باید توسعه داده شوند که کارخانجات و معادن به عنوان مراکز بار به شبکه ریلی وصل شوند.

*اتصال 35 مرکز بار عمده کشور به شبکه ریلی
رسولی تصریح کرد: در برنامه ‌ای که به سازمان برنامه بودجه ارائه دادیم قرار است 120 کیلومتر خط فرعی جهت دسترسی به 35 مرکز بار ایجاد شود تا میزان 46 میلیون تن جابجایی بار در سال توسط خطوط ریلی از افزایش چشم گیری برخوردار شود.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور بیان داشت: به همین منظور طرح اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی برای بودجه سال 98 به کمک سازمان برنامه بودجه توسط وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری است تا در لایحه بودجه سال آینده اعتبار آن در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه های متعددی از این اتصال در استان خوزستان وجود دارد، گفت: گروه های فولاد شادگان و روهینا در دزفول از جمله مراکزی هستند که به این شبکه متصل خواهد شد.

*گروه های فولادی خوزستان مهمترین مراکز بار راه آهن
رسولی در ادامه همچنین به اتصال خط سربندر به خرمشهر به عنوان یکی از پروژه های مهم استان خبر داد که برای اجرای آن شرکت پروژه ای با مشارکت منطقه آزاد اروند و یک کنسرسیوم بخش خصوصی تشکیل شده است.
این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی به اتصال خط شلمچه به بصره که به عنوان یک کریدور جدید ترانزیتی کشور محسوب می شود اشاره کرد و گفت: از طریق این خط شلمچه به کشور عراق وصل می شود و به بعد از آن تا لاذقیه در خاک سوریه ادامه پیدا می کند.
او یادآور شد: احداث بندر خشک در اندیمشک نیز از دیگر پروژه های بسیار مهم راه آهن کشور محسوب می شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده تا بعد از بهره برداری به عنوان هاب باری در منطقه عمل کند.
وی اتصال ریلی مسجدسلیمان به اهواز را یکی دیگر از پروژه های در دست اقدام اعلام کرد و اظهارداشت: این طرح با هدف دسترسی پتروشیمی در حال ساخت در شهرستان مسجد سلیمان و حمل و نقل مسافر به خطوط ریلی انجام می شود.
رسولی همچنین از پروژه ریلی اهواز - اصفهان به عنوان یکی از طرح های استراتژیک و مهم اقتصادی کشور نام برد و گفت: تامین و عرضه محصولات گروه های فولادی باعث شده تا این ضرورت به وجود بیاد که این پروژه به مرحله اجرایی نزدیک تر شود.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور با تاکید بر اینکه منابع مالی این پروژه در بودجه عمومی کشور گنجانده شده اما با توجه به مذاکراتی که پیش از این با تعدادی سرمایه گذار خارجی صورت گرفت به دلایلی که یکی از آنها وجود تحریم های ظالمانه است از انجام طرح انصراف دادند اما با این وجود فراخوان های لازم ارائه شد تا سرمایه گذاران دیگر برای مشارکت در اجرا اعلام آمادگی کنند.

*تامین سهم دولت برای پروژه های ریلی از محل صندوق ذخیره ارزی
وی به وجود برخی تنگناها برای تامین سهم 15 درصدی دولت در اجرای پروژه های فاینانس و سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و بیان داشت: اما با این وجود مقام معظم رهبری اجازه دادند تا دولت برای تامین سهم خود در پروژه های ریلی از صندوق ذخیره ارزی بهره برداری کند و این امر تنها مختص به شبکه ریلی است.
به گفته وی، به همین منظور سهم دولت در اجرای پروژه اهواز – اصفهان از این محل تامین می شود.

*ساخت 13 ایستگاه راه آهن جدید در شهر اهواز
رسولی در ادامه به پروژه ریل باس اهواز را عاملی موثر برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان با تکیه بر صنعت گردشگری دانست تا شهروندان با شرایطی بهتری به حمل و نقل ریلی دسترسی داشته باشند.
وی گفت: به عنوان مثال در شهر پاریس موقعیت ایستگاه های به شکلی است که خیابان های موزه لوور، شانزلیزه، ایفل و کلیسای نوتردام جهت دسترسی آسان تر مردم و بخصوص گردشگران به ایستگاه های قطار نزدیک است اما در ایران شهرهای مثل تهران، مشهد و یزد هر کدام یک ایستگاه دارند ولی اهواز تنها شهری است که در ایران از پنج ایستگاه برخوردار است.
این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص ارتقای ایستگاه های راه آهن مطالعات خوبی صورت گرفته تا با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد ریالی اهواز از ایستگاه هایی پیشرفته و بروزی از نظر اسکان و جایگاه های تجاری برخوردار باشد بنابراین ایستگاه ها دیگر محلی برای سوار و یا پیاده شدن مسافران نخواهند بود.
رسولی ادامه داد: به همین منظور شهرداری اهواز ساخت 13جدید در این کلانشهر را متقبل شده تا به صورت شاتل مسافران جابجا شوند و علاوه بر این اگر تعداد ریل باس ها با ظرفیت هر کدام 300 نفرافزایش پیدا کنند برای اولین بار است که در ایران حمل و نقل درون شهری توسط راه آهن انجام می شود.

*ساخت جاده و پارکینگ علاج مشکلات مدیریت شهری نیست
وی همچنین به برخی گلایه ها از سوی مسئولان خدمات شهری در شهرهای مختلف کشور مبنی بر اینکه راه آهن شهرها را به دو قسمت تقسیم کرده، گفت: در پاسخ به اینگونه اظهارات باید بگویم که دیگر نباید به دنبال توسعه جاده و پارکینگ ها باشیم بلکه نیاز است تا به سمت تسهیل تردد شهروندان باشیم و اگر به تردد خودروها اصالت بدهیم باید جاده های پهن تری ساخته شوند در صورتی که جابجایی ها باید از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود بر همین اساس خروج ایستگاه های قطار به بیرون از شهرها امری خلاف علم شهرسازی است.
رسولی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره قانون اختصاص سهم یک درصدی از فروش نفت به راه آهن ، بیان داشت: در قانون برنامه ششم آمده که علاوه بر اعتبارات سالانه راه آهن آن باید یک درصد از در آمد فروش نفت و گاز به توسعه راه آهن اختصاص پیدا کند اما به دلیل محدودیت ‌های مالی دولت، تا کنون از این محل بودجه ای اختصاص نیافته است.
عضو هیئت مدیره راه آهن کشور همچنین به محاسبه مالیات بر ارزش ‌افزوده بخش حمل ‌و نقل ریلی با ضریب صفر اشاره کرد و افزود: در بند ب ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده بود خدمات حمل و نقل ریلی بر این مبنا محاسبه شود اما سازمان امور مالیاتی تفسیر دیگری از آن داشت که منجر به اجرایی نشدن آن شد که در نهایتا معاونت حقوقی ریاست جمهوری به مسئله ورود کرد و منجر به صدور رای شد که بر اساس آن سازمان امور مالیاتی قبول کرد مالیات بر ارزش‌ افزوده با نرخ صفر شامل خدمات ریلی در بخش بار و مسافر می ‌شود که با وجود تاخیر دو ساله قرار است در آینده بخشنامه از سوی این سازمان صادر شود.
بر اساس این گزارش ایستگاه مرکزی راه ‌آهن در اهواز به یک ایستگاه TOD (توسعه حمل و نقل محور) تبدیل خواهد شد تا در آن مجموعه های اقامتی، تفریحی و تجاری ایجاد شود.
9931/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.